lördag 31 december 2016

2016 snart till ända. 3 pass löpning denna veckan.

Det har varit ett år med mycket träning, min dagliga konditionsträning fortsätter och det känns fortfarande bra. Tycker att jag får tillräckligt med återhämtning under dom lugna dagarna, även om jag ibland tvivlar.
Löpningen är fortfarande huvudträningen även om jag inte kan springa så mycket som jag vill. Målet är att på sikt byta ut nästan alla alternativa konditionsformer mot löpning.

2016 blev året med den högsta volymen löpning hittills, runt 205 mil, men det har varit en kamp mot känningar och småskador hela året. 2015 fick jag andra halvåret problem med baksidan av vänsterlåret, under ett kort intervallpass med dottern. Efter att varit hos naprapat den hösten, blev jag lite rakare i bäckenet men den dåliga känslan i låret försvann först i januari 2016, 2-3 veckor innan den skadan lämnade kroppen så kom nästan samma typ av skada i högerlåret. Inte så hårt men ändå tillräckligt för att hämma mig, den har fortfarande inte gått över helt. Har provat det mesta men den vill inte ge med sig fullt ut. Har även haft problem med högervristen.
Tror att alla känningar i högerbenet utgår från sittbensknölen. Där utgår det både senor och muskler från en och samma punkt. När man tittar på detaljerade bilder över kroppen så fattar man inte att det överhuvudtaget är möjligt att springa? Allt verkar så skört och ömtåligt när man ser på varje del av kroppen för sig, allt sammanlänkas och ska därefter fungera del för del i rätt ordning och med kraft. Steg för steg mil efter mil.

Träningen har blivit en stor del av livet och det skulle vara svårt att vara utan den, eftersom jag fortfarande känner - någonstans därinne - att jag kan utvecklas som löpare och fortfarande förbättra mina tider, framför allt på milen, så känns det fortfarande motiverande att träna så här mycket.
2016 har varit ett bra träningsår, den enda smolken är att jag inte lyckats läka mina småskador på ett bättre sätt. Ser ändå framåt mot 2017 med tillförsikt, för någonstans finns det lösningar på problemen som jag har med löpningen.
Samtidigt måste jag bli än mer lyhörd på kroppens signaler och ta uppehåll eller alternativa träningsformer när det är något med löpningen som strular.

Det viktigaste är trots allt att få förmånen att träna, sedan om det innebär mindre löpning än förväntat så är det inte hela världen. Så länge som det finns så gott om alternativ så är jag nöjd.


Juldagen. Blev ett cykelpass, lite blåsigt och mer höst än vinterlikt. Mycket folk ute på både promenader men även många löpare i spåren.
Hade Hybridcykeln och inledde med att cykla runt södra Bergundasjön, sedan igenom Växjö upp till Fyllerydsområdet. I Fylleryd är det rejält kuperat och farten blir inte så hög som ansträngningen. Sista 5km blev jag trött i kropp och ben. totalt 35km cykling, det var säkert 6 månader sedan jag gjorde ett så långt cykelpass.
Cykling med Hybriden. 35,7km, 22,7km/h. 121 MP.

Annandagen. Blev ett löppass med D på förmiddagen, började lugnt och stilla sedan lite fortare sista 2km, kändes okej, dock mäter klockan dåligt, fattas nästan 40 meter på varje km på varvbana.
Hade nya skor, Nike Lunartempo 2. Lätta skor med 8mm dropp, kändes inte perfekt men behöver några pass till innan jag kan ge ett bättre omdöme. Kände inte av låret men lite stelhet i vristen efter passet.
Distans med D, Virdavallen. 5km, 5.02-tempo. 119 i MP.

På kvällen blev det ett gympass, lite öm i vristen inför men det släppte när jag blev varm i kroppen.
Började med CT, nivå16. 112 i MP, 20 minuter. Kändes bra.
Därefter bål och benträning, kändes okej.
Avslutade med spinningcykel, nivå 12, började lugnt, efter ca.4-5 minuter ökade jag kadensen till 115-120, kändes bra. 18,5 minuter. 10km. 128 i MP.

Tisdagen 27 december. Hade tänkt springa idag, men vristen har inte känts helt perfekt. På förmiddagen blev det stavgång uppe i Spånen med dottern, på stigar som slingrar sig utmed sjökanten på sjöns östra sida. Synd att man inte kan gå runt hela sjön. Hade jag haft tid och mycket pengar hade jag drivit igenom ett sådant projekt. En slinga som man skulle kunna både springa och cykla. Man skulle även i förlängningen kunna ansluta med Växjö och få till riktigt fina motionsmöjligheter.
Efter lunch så simmade jag, runt 400 meter, blev jobbigt, är inte van.
På kvällen blev det ett gympass.
Inledde med rodd, blev tufft idag. Hade medelpuls på 147 och maxpuls på 167. Körde 5km på  20:35, 203 i medelwatt. Riktigt jobbigt sista 10 minuterna.
Därefter överkroppsövningar i 20 min. Bra känsla idag.
Avslutade med 10km spinningcykel, nivå 12, 19:17. 125 i medelpuls. Kändes bra sista 10 min. Lite segt första 5 minuterna.

Onsdagen 28 december. Körde en löprunda på morronen. Blev tungt, inte så konstigt med tanke på den rätt intensiva gårdagen. Kände att benen inte var återhämtade fullt ut. Innan rundan kände jag av högerfoten, inte ont men molande, tillräckligt för att dämpa lusten att springa. Efter rejäl uppvärmning så kändes det dock bättre. Kände av vristen under hela rundan, även baksidan av högerlåret. Men låret känns väldigt svagt, så förhoppningsvis ska det snart vara borta.
Inga fartökningar utan ett jämnt tempo, pulsen något hög, men som sagt inte så konstigt med tanke på gårdagen. Hade Boston 6-skorna, är 50 gram lättare än Boston 3 men det kändes inte idag. Tycker inte dom är lika sköna. Känns svampiga i nedslaget.
Distans Ö Alvesta. 11,84km, 4:33-tempo. 143 MP. 172kadens. 27 timmars återhämtning
Efter detta passet körde jag 5km cykel på gymmet, 10 minuter, nivå12. 112 i MP. Inte så jobbigt som väntat.

Torsdagen 29 december. Tog en lite lugnare dag idag, gymträning på kvällen, körde standardpasset.
Inledde med 20 min, på CT, nivå 16. 114 i MP, kändes bra i benen.
Därefter överkropp och bålträning i 45 minuter, var lite slö idag. Om jag inte tar för långa pauser kör jag detta pass på drygt 35 minuter. Kändes ändå bra i samtliga moment.
Avslutade med spinningcykel, nivå 12, 10km, 19:45, MP 106, lite segt i början sedan blev det allt bättre.

Fredagen 30 december. Körde ett lugnt distanspass, lite kuperat sista km på elljusspåret uppe vid Spånen. Kändes bra i fötter och lår första km, vilket också klockans balansmätare mellan höger och vänsterfot visar. Sedan kom den molande känslan i baksida lår och viss stumhet i högervristen.
Annars okej känsla i övrigt. Skönt att dra ner tempot ytterligare mot de senaste passen.
Känner att jag måste hitta en förändring ett tag, antingen gör helt uppehåll från löpningen eller eventuellt åter börja köra stiglöpning. Får se de närmaste dagarna hur allt känns i kroppen. Har ändå känts bra mellan passen den sista veckan. Hade mina gamla Boston 3. Kändes bra.
11,12km, 4:54-tempo. MP 135. Kadens 170
Därefter cyklade jag 20 minuter på spinningcykel. nivå 12, 10km, MP 114. Kände lite i låret.

På kvällen blev CT i 20 minuter på nivå 16, 114 i MP. Kändes bra i ben och fötter.
Därefter drygt 20 minuter lugn benträning med lätta vikter.

Nyårsafton. Blev gymmet på förmiddagen, körde Ct, nivå 16, låg puls idag, MP 107 20 minuter totalt.
Därefter dryga 40 minuter bål och överkroppsstyrka. Lite segt på bålövningarna, överkroppsövningarna kändes bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar