lördag 5 november 2016

4 löppass, samt 2 års jubileum av daglig konditionsträning.

Lite lugnare löpning denna veckan, passen är som vanligt men med bara ett fartpass denna vecka och det var bara i 3km samt i medvind. Dagens pass blev väldigt blött och tungt sista milen.

Den 31 oktober inföll 2-årsdagen av daglig träning, minst 20 minuter konditionsträning varje dag.

Löpningen har känts bra, särskilt tisdag och torsdagspassen. Har svårt att köra på med mera pass, då kommer känningarna direkt och jag hinner inte återhämta mig. Ska prova igen om några veckor, men annars ska jag försöka hålla mig till 4 pass i veckan.

Söndagen 30 Oktober. Tog en lugn "återhämtningsrunda" på morronen, men är tveksam om det ger något, känns bara stelt och stumt i ben och fötter. Men det är ändå möjligt att jag framåt kvällen har återhämtat mig bättre av detta i stället för att ta en promenad eller inte göra någonting alls.
Återhämtningsrunda, 3,7km, 5:43-tempo, 112 mp.
På kvällen blev det ett gympass, lite seg känsla igenom hela passet idag, bara sista 5 minuterna på cykeln som det släppte lite, gårdagens lite tuffare löpning satt kvar i benen.
Började med 20 minuter CT, nivå 16, 116 i medelpuls.
Därefter bål och benträningar, cirka 10 kg mindre än vanligt på lårcurlövningarna, var trött i låren idag.Cirka 40 minuter.
Avslutade med 15km på spinningcykeln, nivå 12. Medelpuls 115. cirka 30 minuter.

Måndagen 31 Oktober. 2-års jubileum denna dag, 2 år med minst 20 minuter daglig, svettframkallande träning. Inget firande direkt men det blev i alla fall ett gympass på kvällen.
Började med Crosstrainer, nivå 16 i 30 minuter, medelpuls, 119. Kändes okej i benen.
Därefter överkroppsträning i 20 minuter, kändes bättre än förra gången, 2 gånger i veckan så klarar jag bibehålla vikterna som jag haft nu i ett år.

Tisdagen 1 November. Har varit en lite tung dag på jobbet. Låg på energi under dagen och inte speciellt sugen på fartpass i kväll. Men hade bestämt sedan innan med dottern att vi skulle  ut på en runda, det är säkert över en månad sedan hon sprang, vi brukar köra ett varv i Hagaparken, 1,4km. Hon varvar mellan löpning och gång varannan lyktstolpe.
På vägen dit sprang jag och hon cyklade, 2km. Kände mig väldigt pigg idag. Lite känningar i vänsterhälen i inledningen och lite tryck under främre delen av högerfoten, bitvis under rundan, men inget som störde löpningen i sig.
Det blev 2 fartökningar under passet, 1+2 km totalt. både i medvind, vilket underlättade en hel del. På den andra fick jag tyvärr stanna då skosnöret gick upp. Kadenskänslan var väldigt bra idag och jag kände mig i balans under farthöjningarna. Inte ofta benen är så här pigga under en runda, men om det händer så är det nästan alltid på tisdagarna.
Den allra bästa effekten är den mentala, det är precis som man duschar av sig alla mörka tankar man dragit på sig under dagen efter passet.
Kadensdistans, 175. 11,5km, inkl, 2 farthöjningar, 1+2km. 4:19 tempo. 141 medelpuls.

Onsdagen 2 November. Körde ett gympass på kvällen. Började med CT, nivå 16, 20 minuter, 113 i medelpuls. Kändes lite segt i benen i dag.
Därefter bålträning i 20 minuter. Körde endast 2 rep på övningarna idag.
Avslutade med cykel, nivå 12, 113 i medelpuls. 10km i cirka 20 minuter.

Torsdagen 3 November. Blev distanspass på kvällen, delvis med dottern, samma runda som i tisdags. Fast utan farthöjningar.
Inledde med Saucony K7 skorna, men kände genast av vänsterhälen, i och för sig svagt men ändå för mycket för att köra hela rundan med dessa skor.
Bytte till Boston 5-skorna, kändes bättre. Kände av baksidan av högerlåret andra halvan. Annars bra känsla, inte som i tisdags men bitvis väldigt lätt och fint. Hade lägre medelpuls än väntat. Men rundan är flack och idag var det knappt någon vind.
Distans med kadensfokus, 175. 11,6km, 4.32 tempo, 132 mp.

Fredagen 3 november. Blev ett gympass på kvällen, körde CT nivå 16 i 20 minuterna, kändes okej i benen. Därefter överkropp och benträning i 40 minuter. Körde något lägre vikter än vanligt på benövningarna.
Sedan en skön bastu och härlig fredagskänsla.

Lördagen 4 november. Blev ett långpass idag, nästan 21km. Startade lite tidigare än vanligt, väderprognoserna lovade tilltagande regn under dagen. Men det blev som mest precis när jag var ute och sprang, bara sista 2km som det var nästan uppehåll.
Första milen höll sig det mesta hyfsat torrt. Men sista milen var allt genomblött. Fick svårt att hålla upp både fart och kadens sista halvan. Är inte van att springa i regn. Särskilt nu när det är så kallt också, vilket gör att alla kläder blir ännu tyngre än om man springer i ett sommarregn, med bara short och linne.
Vägde all utrustning när jag kom och det landade på 3,1 kg totalt, med skorna. Kanske inte låter så mycket men om man tänker på att skor som väger 30-40 gram mer än andra gör att löpningen känns tyngre och klumpigare så är 2-2,5kg ökade vikt rätt mycket. I alla fall blev jag väldigt trött jämfört med vad jag brukar bli i detta tempo. Kände av högerlåret en del, annars bara trötthet i båda benen sista milen.
Långpass, 21 km, 4:56 tempo. Blött. 173 kadens. 134 mp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar