lördag 26 november 2016

4 löppass, bra början på veckan, tyngre avslutning.

Det har nog blivit lite för hård löpträning sista tiden, har åter fått känningar i högervristen mellan passen.
Problemet sitter troligtvis i baksidan av låret, även om det manifesteras på ovansidan av vristen. Inte svullet utan bara att det i vissa lägen känns som att en nerv kommer i kläm.
Nu i efterhand är det nog så att torsdagens relativt långa pass i kuperad terräng inte skulle ha sprungits. Skulle valt en flackare sträckning, den rundan var väldigt tung och slitig, fick 21 timmars återhämtningstid efter den på klockan, dagens pass visade på 18 timmar.
Nästa vecka måste jag ta det lugnare, kommer inte köra några fartpass alls och bara hålla mig på flacka sträckningar.

På tisdagarna de senaste veckorna har det varit väldigt bra känsla, men jag hinner inte återhämta mig till torsdagspassen, ändå kör jag inte jättehårt på tisdagarna, har varit rätt bra fart, men få repetitioner.
Lite mer intervaller i stället för fartlek, möjligt att det sliter för hårt på mig. Dessutom åter i det mer kuperade Spånen på torsdagar, låret var inte redo för det än. Får undvika det ett par veckor framöver.
Eftersom även torsdagarna känts tunga så har det inte varit bra känsla under lördagarna heller, sista veckorna. Får lägga in en "periodiseringsvecka" nu.

Söndagen 20 november. På förmiddagen blev ett lugnt löppass tillsammans med D, bättre känsla än väntat, brukar vara lite segt dagen efter långpass, men idag kändes det som sagt var riktigt bra för att vara dagen efter ett visserligen kortare långpass men ändå med rätt bra fart.
4,89 km, 175 kadens, 5:20 tempo, 109 i medelpuls.
På kvällen blev det ett gympass, kände mig lite seg på eftermiddagen men framåt kvällen när detta pass började så kändes det bra i kroppen.
Inledde med mattlöpning, 2*10 minuter, 116 i medelpuls, nu börjar kroppen vänja sig vid denna träning, ska försöka köra det som huvudalternativträning framöver.
Sedan körde jag runt 40 minuter bål och överkroppsträning, lite segt i bålövningarna men bättre känsla på överkroppsövningarna.

Måndagen 21 november. På kvällen blev det ett gympass. Började med 20 minuter mattlöpning, 114 i medelpuls, bra känsla i benen.
Därefter benövningar, kände av baksidan av högerlåret en aning i curlövningarna, hade 5-10 kg mindre vikter på curlövningarna.
Avslutade med cykel, nivå 12, 10 km tid: 19:15. medelpuls:114. Kändes bra i benen.

Tisdagen 22 november. Hade svårt att bestämma mig för vilket fartpass jag skulle köra, utgick från gymmet med förhoppning om att stretch och bastu där efter passet ska påskynda återhämtningen bättre. Förra veckan tog det några dagar innan kroppen kände okej för löpning igen.
Blev nästan identiskt pass som förra tisdagen, något kortare totalsträcka men med samma fartdel.
Blev 4 stycken 940 meterintervaller med 720 meters joggvila i ungefär 5:00 tempo mellan varje.
Blev lite för hårt, eller så var det att känslan blev så eftersom de sista 100-150 meterna är uppför och idag med svag motvind, det var med stor ansträngning som jag undvek ståvila efter 2:a-4:e intervallen. Det kändes kontrollerat fram till runt 750 meter sedan blev det snabbt väldigt jobbigt denna gången.
Farten var bra, till och med någon sekund snabbare än förra gången, men till skillnad från då så var känslan att jag tog i precis allt som gick denna gången. 180 kadens i fartavsnittet, men svårt att ha fokus på kadensen när ansträngningen är så hög, samt mycket biltrafik som stör med sitt buller. Det blev följande tider på de 4 intervallerna.
1. 3:31-tempo, 153 i medelpuls, 164 slutpuls.
2. 3:33, 160/169.
3. 3:32, 160/171.
4. 3:36, 162/171.
Det positiva var att jag knappt kände något i baksidan av högerlåret. Inte så sliten på nerjoggen idag som jag var förra gången. Får se hur kroppen reagerar på detta.
Fartlek/kadens intervaller, 11,35km. MP 142. 4:22 tempo.

Onsdagen 23 november. Blev ett gympass. Började med CT, nivå 16. 20 minuter, medelpuls:111. Kändes lite segt första fem minuterna därefter allt bättre känsla i benen.
Därefter bålövningar, kändes helt okej.
Avslutade med CT igen, nivå 16. Medelpuls: 113. Segt i början sedan helt okej.

Torsdagen 24 november. Hade eventuellt tänkt lite fartinslag i dagens pass men har under dagen känt lite ömt i högervristen. Brukar dock släppa när jag kommit igång med löprundan, men i dag besvärade det svagt under första halvan av rundan. Kände även av högerlåret i backarna.
Om jag varit piggare i benen hade jag nog gjort ett försök på Niclas backsegment på 600 meter efter tunneln i Hanaslövspåret.
Tur att jag avstod det för jag blev väldigt sliten och trött efter 9km idag, sista 5km blev rejält jobbiga och jag gick nästan tom på energi, ändå var tempot inte högt. Kunde inte hålla upp kadensen heller. Förra vårvintern sprang jag bara i kuperad terräng, det märks tydligt att jag inte har samma löpstyrka i kuperat som jag hade då, men i flack asfaltsterräng är jag snabbare än var jag var i vintras.
Återigen på torsdagarna, om det blir slitigare än väntat så är det nästan uteslutande på just torsdagarna. Ändå tycker jag att jag sovit bra denna veckan, visserligen runt 6,5 timmar, men ändå 5-6 timmar i en följd, brukar vakna runt 4-tiden men ändå somna om innan klockan ringer 5.20.
Ja, det är nog dags för en lugn vecka den som kommer, troligtvis lite sliten i kroppen just nu.
Var noga med stretch och lång bastu efteråt, känns ändå okej i lår och vrist ett par timmar efter passet.
Kuperad kadensdistans, 14,4km, 4.42 tempo, MP:140

Fredagen 25 november. Blev ett lugnt gympass på kvällen. Började med 20 minuter på spinningcykel, nivå 12, 10 km. Medelpuls 102. Kändes lite segt i börja sedan släppte det lite.
Därefter körde jag överkroppsövningar i 20 minuter, kändes okej.

Lördagen 26 november. Är glad att det blev en runda idag. Kändes inte så bra i högervristen på morronen, ett par hugg i vissa lägen gjorde mig väldigt osäker på om jag skulle springa idag. Körde med mycket tigerbalsam och massage på hela baksidan av högerbenet. Just denna känning har jag haft många gånger under det senaste året. Väldigt svårbedömd, för 4 veckor sedan sprang jag trots att det inte kändes bra inför rundan, då kunde jag inte gå senare den kvällen och det tog ett par dagar innan det släppte.
Problemet sitter troligtvis i baksidan av låret, även om det manifesteras på ovansidan av vristen. Inte svullet utan bara som att det i vissa lägen är som att en nerv kommer i kläm.
Nu i efterhand är det nog så att torsdagens relativt långa pass i kuperad terräng inte skulle ha sprungits. Skulle valt en flackare sträckning, den rundan var väldigt tung och slitig, fick 21 timmars återhämtningstid efter den på klockan, dagens pass visade på 18 timmar.
Nästa vecka måste jag ta det lugnare, kommer inte köra några fartpass alls och bara hålla mig på flacka sträckningar.
Idag gick det väldigt tungt sista 8-9km, och det kändes inte lätt någon gång idag. Svag molande i baksidan av högerlåret hela passet, inte ont i vristen men lite stum och stel i den under rundan.
Kadensdistans, 175, 16,2km, 4:44 tempo, MP: 138.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar