lördag 8 oktober 2016

Kadensfokus, 4 pass med löpning.

4 pass med löpning, stort fokus på kadensen hela veckan, kommer inte av sig själv, utan måste vara koncentrerad hela tiden. Den bästa känslan var under tisdagspasset, med dom nya Kinvara 7-skorna. 4mm dropp. Men fick ont i hälen efter rundan så har inte vågat använda de skorna mer denna veckan. Det var synd eftersom det är lättare att hålla upp kadensen med lågdroppade skor.
 Får se hur jag ska göra framöver, möjligt att jag byter under passen och försiktigt ökar användningen av lågdroppade skor. Har metronomen inställd på 175 steg/minut, avisering vart tredje steg, då blir det bra balans i löpningen. Är betydligt svårare med Adidas-skorna, dessa har 10-11mm dropp.
Har kört med att fokusera på nedslaget, men provade under dagens pass att istället lägga fokus på uppdraget i stället, betydligt svårare, blev trött mentalt idag, kände att jag låg lite efter hela tiden, så fort jag tyckte att jag kommit i bra takt "halkade" jag ur. Ingen bra rytm i dagens löpning.
Precis innan jag skulle ut på dagens runda, fick jag ont i högervristen när jag gick nerför trappan hos D. Samma ställe där jag haft problem till och från under våren. Steg inte snett, kanske att jag omedvetet tänjde lite för mycket?
Vänsterfoten känns helt bra nu, hoppas att högervristen ska gå över rätt så snabbt, saknar långpassen, men får försöka vara tålmodig och inte öka för fort, så det blir nya skador.


Söndagen 2 Oktober. På förmiddagen blev det en lugn distansrunda tillsammans med D vid Virdavallen. Hade Salming Distance idag. En sko som är lik Kinvara4, 5mm dropp. Rätt lätt, kände helt okej under dagens lugna distans, fokus på kadensen även idag, 170 i början och 175 sista 3km. Hade hjälp av Metronomen. Kände lite svagt stramande under vänsterfoten, även lite i baksidan av högerlåret. Men inget i vaderna, som stramade en del i slutet på gårdagens runda
5 km lugn distans. 5:30 tempo.

På eftermiddagen cyklade jag en kort runda med dottern, 7,5km.
Senare på kvällen ett gympass, CT 20 minuter, nivå 16, 115 i medelpuls.
Därefter bålövningar, 20 minuter.
Avslutade med 20 minuter på cykel, 111 i medelpuls, 10km, kadens 100. Kände mig pigg i kroppen under hela passet.

Måndagen 3 Oktober. Blev först rodd, dryga 20 minuter, 196 i medelwatt, runt 133 i snittpuls, tog rätt bra sista halvan. Kändes bra i kroppen.
Därefter cykel, nivå 12, 20 minuter, runt 120 i medelpuls, 10 km. Blev trött sista 5 minuterna.
Avslutade med överkroppsträning och benträning, kändes bättre än väntat, är uppe på normala vikter nu i benträningen, 65+85 kg på respektive bak och framsida lår i curlmaskinerna.

Tisdagen 4 Oktober. Blev en löprunda efter jobbet, fick mina nya Saucony Kinvara 7 idag. Var lite spänd på hur det skulle kännas i löpningen med dessa, 4mm dropp, väldigt väldämpade men ändå lätta, har inte vägt dom ännu, så vet inte exakt vikt på dom.
Ställde in metronomen på 175 och hade ingen direkt känsla inför dagens pass om tempot. Fick bli lite som det ville. Har inte velat gå på med för hårt eller för långt sedan problemen med vänster hålfot efter musikmilen.
Valde den lite småkuperade slingan i Hagaparken, mjukt och fint underlag, 1,4km lång slinga, med en lite brantare backe, men det går inte jämföra med Spånen. Genom åren har jag sprungit mer än 5000 varv här.
Har ställt in klockan att vibrera vart 3:e steg. På det viset känns det hyfsat lätt att hitta in i rätt kadens, det går lite bättre för varje gång, men utan klockan hade det varit svårt att få till rätt rytm. När det är flackt är det lätt att hitta kadensen, blir lite värre i backarna, då låter jag det vara och kroppen får själv bestämma, men det blir rätt så närma 175 ändå.
Det kändes bättre än väntat i ben och fötter, bara lite småkänningar i vänsterhälen. Kroppen kändes pigg och jag hade kunnat fortsätta ett tag till men höll det till 7km idag.
7 km distans Hagaparken, kadensfokus. 4:26 tempo. 137 i medelpuls. 175 i kadens

Onsdagen 5 Oktober. Det kändes bra med dom nya skorna under löpningen igår, men på kvällen kom den välbekanta lågintensiva smärtan i vänsterhälen, precis där hälsenan är fäst. Vet inte om det berodde på den lite småkuperade terrängen eller de nya lågdroppskorna, eller möjligtvis en kombination? Nu blir jag åter osäker på hur jag ska göra nästa runda, antingen köra med samma skor men i helt flack terräng eller gå tillbaka till Adidas-skorna.
Som väl är har det känts allt bättre under denna dagen. Det är svårt när man hela tiden balanserar på gränsen av vad kroppen accepterar. I vilket fall som helst så vill jag fortsätta med kadensträningen.
Efter jobbet blev det först cirka 2km stavgång med dottern, lite mat och sedan till gymmet.
Där körde jag 20 minuter CT, nivå 16, medelpuls 117, kändes segt efter maten.
Därefter bålträning i 20 minuter, också lite segt.
Avslutade med 20 minuter på spinningcykel, nivå 12. 100 i kadens, 116 i medelpuls, bra känsla i benen under cyklingen.

Torsdagen 6 Oktober. Blev lite sen runda, inte riktigt i fokus idag, men under rundan var det bara löpning i huvudet, det är ändå skönt på något sätt, att få fokusera på kroppen, till om inte 100% men näst intill. Alla problem fick vila en stund.
Var tveksam inför vilka skor jag skulle ha, men eftersom hälen inte kändes så bra efter förra runda så valde jag Adidas Boston 5, bara lite småkänningar i hälen i dag, annars helt okej känsla.
Dock lite svårare att hålla kadensen i dessa skor, vet inte om det sitter i huvudet eller om den högre droppen försvårar lite. Får se framöver hur jag ska göra med skorna, men vill ändå testa med högre kadens ett tag, till slut så sitter det med automatik, men det är en bit kvar.
Distans med kadensfokus. 9,4km, 4:33 tempo, 139 i medelpuls.

Fredagen 7 Oktober. På eftermiddagen blev det först 2km stavgång med dottern, lite film och sedan en runda till gymmet, körde först 20 minuter CT, nivå 16, 119 i medelpuls, kändes bra i benen.
Därefter båk och benövningar, kändes bra i benövningarna, hade 95kg på sista rep av framsida på lårcurlen. 65 kg på baksida lår. Har aldrig haft 95kg innan. Har kommit tillbaka till benstyrka jag hade i våras. Nu ska jag bara få med den kraften i löpningen också.

Lördagen 8 Oktober. Hade tänkt mig långpass idag. Blev 14km till slut. Hade hoppats på mer men kände att det stramade för mycket i vaderna för att lägga på mer km idag.
Precis innan jag skulle ut på dagens runda, fick jag ont i högervristen när jag gick nerför trappan hos D. Samma ställe där jag haft problem till och från under våren. Steg inte snett, kanske att jag omedvetet tänjde lite för mycket?
Kändes lite när jag sprang, men försökte att inte tänka för mycket på det. Hade Adidas Boston 5, ville inte riskera att få ont i vänsterhälen.
Återigen kadensfokus, metronomen i klocka inställd på 175. Tempot oviktigt.
Fast idag låg fokus på att istället för att hålla rytmen när foten träffar marken så försökte jag i stället att fokusera på fotuppdraget. Betydligt svårare. Fick kämpa mycket mer än dom andra gångerna för att hålla upp kadensen, det jobbigaste är inte fysiskt utan mentalt. Man bli trött i huvudet av att hela tiden kämpa med att hålla takten, idag kändes det som att jag låg lite efter hela tiden.
Sista 2-3km blev jag allt tröttare i vaderna, hade tänkt mig minst 16-17km idag, men avslutade vid 14km. Nu ett par timmar efteråt känns det lite i baksidan av högerlåret och i högervristen, vaderna under kontroll och vänsterfoten som strulat fram till i början av denna veckan känns bra.
Distans, 14km, 4:32 tempo. 143 i medelpuls

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar