lördag 1 oktober 2016

Fotskada, ett kort testpass idag.

Har bara kunnat springa ett pass denna veckan, det var dagens pass på 6km. Nu några timmar efter passet känns det okej i foten. När jag sökte på Google var det hälsporre som var de mest liknande symptomen. Hoppas dock att det är lite lindrigare än så, framtiden får utvisa.
Har märkt att jag sista tiden tappat i kadens, under Musikmilen hade jag 171, trots det för mig rätt höga tempot.
 När jag började omställningen från att landa mer på mellanfoten än hälen, så brukade jag med jämna mellanrum kolla kadensen, då låg jag runt 180 i kadens när jag sprang i 4:00 tempo. Då använde jag både fivefingers och mer lågdroppade skor. Men efter att problemen med olika skador kommit så blev det allt mer pass i Adidasskorna, 10-11mm dropp, till en början var kroppen inställd på samma kadens, men sakta har jag glidit över i allt lägre kadens, det känns dock som jag fortfarande landar med foten under kroppen. Till idag letade jag upp mina Saucony kinvara 4sko, rätt så dämpade men med endast 4mm dropp.
Under dagens pass, ställde jag in klockans metronom på 175, väldigt konstig känsla att styra löpningen helt efter kadensen, men tror att det räcker med ett par veckors "tvingande" för att hitta tillbaka.
Om jag ska ha någon chans att kapa tiderna på milen mer så måste jag jobba just med kadensen.



Söndagen 25 September. Dagen efter urladdningen, Musikmilen, en bitter ertersmak i munnen. Ont i foten, mitt namn saknas i resultatlistan, loppet troligtvis felmätt.
 Konstigt nog kände jag inget i foten under gårdagens lopp, det började lite lätt under nerjoggen, på kullerstensgatorna mitt i Växjö, blev bara värre och värre under kvällen och kvällspromenaden som D och jag brukar ta i det vackra Spånenområdet fick kortas ner rejält, kände att det inte var som det skulle.
Hade problem i natt, med D:s hjälp somnade jag okej, men vid ett tiden vaknade jag med mycket värk i foten, helt omöjligt att sova
 Letade febrilt efter värktablett men kunde inte hitta någon, kände mig illamående och var som ett vrak, då kom D till undsättning och gav mig en av sina värktabletter, efter någon timme så släppte det och jag kunde åter somna.
Idag har jag inte kunnat sätta ner hälen. Är troligtvis senan som går mellan hälen och framfoten som blivit överansträngd, en skada som var helt omöjlig att förutse. Nu har det hänt och prognosen vill jag egentligen inte veta.
Nu blir det en ofrivillig säsongsvila från löpningen, som tur är så funkar det helt okej med cykling.

Måndagen 26 September. Har inte kunnat sätta ner vänsterhälen idag heller, men har inte ont om jag inte belastar. Funkade bra med CT, men körde bara 10 minuter på nivå 16, 115 i medelpuls, som uppvärmning innan styrketräningen, körde överkropp och ben. Har tappat 5-10kg i bröstövningarna och bencurlen. Ska försöka få till 2-3 pass i veckan framöver.
Därefter blev det 30 minuter på Spinningcykel, nivå 12, 110 i medelpuls, kändes bra i benen. Piggare än väntat idag.

Tisdagen 27 September. Något bättre i foten idag, men känns långt från löpning. På kvällen blev det Roddmaskin, 5km, 22 minuter, 196 i medelwatt, tog hårt sista 5 minuterna, 136 i medelwatt och 164 i maxpuls. kändes helt okej. Förutom att jag kände av högerlåret lite i slutet.
Därefter 20 minuter bålträning, kändes lite tyngre idag.
Sedan avslutning med 10km på Spinningcykel, nivå 12, 116 i medelpuls. 20 minuter, blev segt sista 4-5 minuterna, trots den låga belastningen.

Onsdagen 28 September. Är stel och stum i foten på morronen, sedan släpper det mer och mer under dagen. Men långt ifrån att löpa ännu.
Körde Spinningcykel först, 20 minuter, nivå 12, 110 medelpuls.
Därefter CT, 20 minuter nivå 16, 130 i medelpuls. Var lite segt i dag, hade precis ätit innan. Det var först de sista 10 minuterna på CT som kändes bra.
Därefter 45 minuters överkropps och benträning. Kändes bättre än förra gången.

Torsdagen 29 September. Något bättre i foten dag för dag, blir bättre ju längre dagen lider. Särskilt efter kvällsträningen känns det bra. Men ingen löpning ännu.
I kväll blev det först roddmaskin, 7km på drygt 32 minuter, 156 i medelwatt, 115 i medelpuls, kändes bra i benen, lite stumt i lår och rumpa sista km.
Därefter spinningcykel, 15km på 30 minuter, nivå 12, 114 i medelpuls, 100 i kadens. Kändes bättre än väntat efter rodden precis innan.

Fredagen 30 September. Foten allt bättre men ingen löpning idag heller. Blev CT på gymmet, nivå 16, 20 minuter, 116 i medelpuls. Kändes helt okej.
Därefter 45 minuter bål och benträning, kändes också bra i kroppen.

Lördagen 1 Oktober.  Blev ett rätt kort pass med löpning idag, bytte skor och hade idag, för första gången på väldigt länge Saucony Kinvara 4. Har märkt att min kadens har sjunkit allt mer senaste året och för att hjälpa till med att få upp den på ett så naturligt sätt som möjligt så tror jag på att åter börja använda skor med lägre dropp, dessa har 4mm till skillnad från min Adidasskor som ligger på 10-11mm. Det kommer bli en jobbig resa i början, vaderna kommer att få jobba på ett nytt sätt. Men är det någon gång under året som det ska testas lite olika saker så är det nu.
Idag ställde jag in metronomen på klockan till 175 steg, har inte sprungit med metronom innan, det var lite stressande och kändes sådär, men ska ändå ge det några försök, foten kändes okej, det stramade lite men mer runt hälen, som jag haft som en långvarig lågintensiv skada i snart 3år.
Tempot blev runt 4:30 under detta testpass på runt 5km.
Distans runt Växjösjön, 6km. Kadensfokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar