lördag 15 oktober 2016

3 löppass, alla med kadensfokus.

Har varit en vecka med fotproblem. I lördagskväll och söndags kunde jag inte gå ens, haltade och det kändes som att det skulle ta lång tid innan löpning igen.
Jag stack till gymmet tidigt på söndagen och cyklade lugnt i 20 minuter, tror det var väldigt viktigt för att påskynda läkningen.
Tror inte problemet med foten sitter i själva foten utan mer i vadmuskulaturen, Tror att muskler och senor drar ihop sig efter löpning och sedan drar och klämmer det i nerver runt vristen. Tror det är därför som det kommer och går så snabbt. I vilket fall som helst så är det obehagligt när det gör som mest ont.
På måndagen var det mycket bättre och jag haltade knappt något. Därefter har jag sprungit, tisdag, torsdag och lördag, det har känts bra under löpningen, men har varit sådär inför varje pass.
Stramade rejält i vaderna under tisdagens pass.
Det bästa passet denna veckan var dagens pass. Inga känningar de första 8km och det kändes rytmiskt och utan större ansträngning. Väldigt bra känsla, man blir glad efter ett sådant pass, även om det gick lite tungt på slutet. Att få blir riktigt trött av löpningen, utan att få ont är en skön känsla.

Söndagen 9 Oktober. Högerfoten som strulade lite inför gårdagens pass skulle inte ha utsatts för löpning igår. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Kände inte så mycket under passet. Men någon timme efter så märkte jag stelheten och som att någon nerv kommer i kläm när jag ska trycka ifrån med foten. Hade samma problem hela denna våren. Men inte så intensivt som nu.
Då i våras var jag i princip osäker på om jag skulle springa eller inte inför varje pass. Brukar funka okej att springa men att gå, dagen efter löpningen, kan vara värre. Men just nu känns det som att det kan dröja ett tag igen innan nästa löprunda. Får försöka fokusera på att åter kunna gå ordentligt igen.

Det har varit motigt sedan Musikmilen, för två veckor sedan. Känner mig lite less på alla dessa skador, dom är så svåra att förutse. Jag blir nästan rädd för att springa, spänner mig i löpningen och så blir det bara ännu lättare att dra på sig något.
Idag körde jag till gymmet på morronen för att testa om foten höll för cykling, det funkade okej, körde 20 minuter lugnt för att få lite genomblödning och på det viset kanske påskynda läkningen en aning.

En lugn dag och lite senare på kvällen ett gympass, foten lite bättre. Blev spinningcykel, nästan en timme totalt.
 Körde först 10km på nivå 12, 20 minuter, därefter 10 km på nivå 14, runt 16 minuter, väldigt ovant och jobbigt, avslutade med 10km på nivå 12, runt 20 minuter. Kändes inget i foten under cyklingen. Ändå bra att cykling funkar nu när det är lite problem med foten. Var skönt att få svettas lite rejält. Var ett tag sedan senast.
Sedan körde jag bålträning, blev jobbigare än väntat, inte så konstigt med tanke på den rätt tuffa cyklingen innan.

Måndagen 10 Oktober. Högerfoten bättre men inte tillräckligt bra för löpning. På kvällen blev det ett gympass. Började med CT, nivå 12. 20 minuter. Medelpuls strax under 115. Sedan överkropp och benträning i 45 minuter. Avslutade med 20 minuter på spinningcykeln, 100 i kadens, 110 i medelpuls. Kändes helt okej idag, särskilt på konditionsövningarna.

Tisdagen 11 Oktober. Under dagen jag velat fram och tillbaka om jag skulle springa eller inte. Har inte gjort ont i vristen men har heller inte känts perfekt. Men till slut så bestämde jag mig för att springa. Valde Hagaparken, mjukt underlag och inte alltför kuperat.
Vill inte ge upp kadensfokus, så det blev åter ett sådant pass, hade tänkt mig mellan 5-7,5km om foten fungerade. Värmde upp över 10 minuter, har varit lite slarvig med det innan skadan.
Hade klockan på 175bpm, kom in i takten snabbt och valde åter att fokusera på fotnedsättningen, kändes bra med kadensen, behövde inte kämpa så mycket för att hitta rytmen, trots att jag hade Boston 5-skorna.
Dock började båda vaderna att strama redan efter någon km. Lika mycket i båda och mer som träningsvärk, kände mig inte så orolig under passet och det blev inte värre, det blev 7km till slut. Allt kändes bra, förutom vaderna men inget i foten eller baksidorna av låren.
Måste försöka vara lite mer tålmodig nu.
Foten kan dock komma igen, innan har det inte känts så mycket under själva löpningen, utan det har kommit en till två dagar efteråt, precis som att det är någon nerv som kommer i kläm när det stramar och drar i muskler, antingen i foten eller vaden.
Distans, kadensfokus, 7km, 4:26 tempo. Medelpuls, 138. Kadens 175.

Onsdagen 12 Oktober. Efter jobbet blev det först ca:2km stavgång med dottern, kändes okej i högerfoten. Har känt lite stelhet idag, men inte direkt ont. Vaderna stramade en del på morronen men har under dagen lugnat sig.
Sedan till gymmet, först 20 minuter på cykel, nivå 12, 110 i medelpuls. Strax över 100 i kadens, kändes bra i benen.
Därefter bålträning i ca.20 minuter, kändes okej, lite tyngre än väntat.
Avslutade med 20 minuter på cykeln, nivå 12, 119 i medelpuls. Kändes bra i benen.

Torsdagen 13 Oktober. Har känts sådär i foten under dagen, det är precis som i våras, som sämst 2 dagar efter senaste löpningen, men idag har det varit insidan på vristen och lite lätta domningar på översidan av framfoten. Inte ont men lite stel och stum känsla. Var åter tveksam om jag skulle springa eller inte.
Bestämde mig ändå för att springa, hade med mig Saucony 7-skorna, och körde mittendelen av dagens pass i dom.
Värmde upp lite bättre denna gången och det kändes bra i foten. Under löpningen kände jag inget i foten. Däremot hade jag lite svårare att komma in i bra rytm, fick kämpa för att hålla upp kadensen.
Farten var högre än väntat första 4-5km. runt 4:20 tempo. Det kändes helt okej med Saucony-skorna under mitten delen. När jag sedan bytte tillbaka till ABB5-skorna sista 3-delen av dagens pass, så kände det också bra. Lite kantigt de första stegen men sedan vänjer sig kroppen.
Vaderna stramade men inte som i tisdags, mer på vänster sida.
Hoppas att jag på detta sättet kan smyga in Sauconyskorna i löpningen utan att irritera hälen för mycket.
Distans med kadensfokus, 8,5km, 4:22 tempo, 139 i medelpuls

Fredagen 14 Oktober. På kvällen blev ett gympass, började med CT nivå 16, 20 minuter, lite lägre medelpuls än vanligt, låg på 111. Möjligt att de dubbla passen på konditionsmaskinerna de 2-3 senaste veckorna förbättrat uthålligheten lite, men det ska förhoppningsvis gå att omsätta och översätta till löpning också. Var längesedan jag blev riktigt trött av ett löppass.
Därefter 50 minuter bål och överkroppsträning, blev lite väl långt mellan överkroppsövningarna, pratade med en trevlig gymkompis mellan repetitionerna. Efter en rätt tuff jobbvecka, så var det extra skönt att åka till Växjö, så härligt med fredagar.

Lördagen 15 Oktober. Högerfoten har varit ett bekymmer hela veckan, paradoxalt nog så har foten känts minst under, och efter löpning, som mest på förmiddagen innan löpning. Har halkat tillbaka till 3 pass/vecka just nu. Får se om det funkar att ta ett lugnt pass i morron.
Sov bra i natt och vaknade pigg. Var noga med förberedelserna idag, lite lättare på helgen när inget jobb tar tid i anspråk.
Började med att smörja in och massera vaderna med tigerbalsam i 5minuter. Därefter nästan 1km lugn uppjogg i 6-tempo. Sedan löpskoleövningar i 6-7 minuter.
Sedan drog jag igång dagens pass, det kändes väldigt bra i ben och fötter. Tempot runt 5 i de första 2 km, därefter 4:40 tempo 5-6km, när jag kom fram till Växjösjön efter 8km så ökade jag något, men hade svårt att få upp farten idag, var väldigt blåsigt.
Det gick väldigt bra att hålla kadensen den första milen, sedan blev det allt svårare att hålla i hop löpningen, de sista 3-4km fick jag kämpa rätt bra. Sista 7-800 meterna tog jag i princip slut.
Kände av viss stramhet i vänstervaden sista 4km. Annars inget som störde nämnvärt.
Första gången på länge som jag blev riktigt trött av löpningen, på ett bra sätt.
Distans, 17,5km, 4:40 tempo, 140 i medelpuls

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar