lördag 24 september 2016

Lugn uppladdningsvecka + Tävling, Musikmilen på lördagen.

Med facit i hand så blev det en bra uppladdningsvecka trots allt. Bara ett riktigt tufft pass på 3 veckor gjorde mig osäker på formen inför dagens Musikmil.
Men under dagens tävling så kändes allt bra, fick ett bra lopp, lite missnöjd med att jag inte riktigt vågade ta i lite mer sista 3-4km när det ändå fanns krafter kvar. Men det är svårt att veta om det hade blivit för tufft då istället.


Söndagen 18 September. På förmiddagen blev det ett kort, lugnt löppass, med D. Kändes bättre än väntat i benen efter gårdagens rätt tuffa pass.. 4 km lugn distans.

Efter lunch blev det lite simning med dottern, 300 meter, hade klockan på, utan löparpulsbandet. Den mätte för långt, simmade 300 eller 325 meter, klockan ville ha det till 400 meter.

Senare på kvällen blev det gympass, körde rodd, dryga 21 minuter, 176 i medelwatt. Medelpuls på 122.
Därefter bålövningar i runt 30 minuter, kände mig lite sliten under dessa övningar.

Måndagen 19 September. Efter jobbet blev det en cykelrunda med Hybriden, körde norrut från Alvesta, en numera vanlig distansrunda som tar ungefär 50 minuter, 20km ungefär.
Norr om Alvesta med Hybriden. 20km, 23km/h, medelpuls 101.
Kändes okej i benen.

Tisdagen 20 September. Efter jobbet, 2-3km stavgång med dottern uppe vid Spånen. Sedan lite mat innan ett kort gympass, körde 30 minuter CT. Nivå 16, 116 i medelpuls, kändes okej i benen.

Onsdagen 21 September. Blev ett löppass idag, det sista innan lördagens eventuella lopp, Musikmilen i Växjö. Känns lite konstigt att träna så här lugnt. Är så van numera att bli trött på de flesta passen, men med förkylningen för 2 veckor sedan, samt denna lilla formtoppningsveckan nu så har det inte blivit mer än ett riktigt tufft pass på 3 veckor, i lördags. Väldigt svårt att bedöma formen på 10km.
Under dagens distans hade jag 860 meters farthöjning i det småtrixiga elljusspåret vid Hagaparken. Gick på rätt hårt om än inte på max, utan stopp både före och efter. Tiden blev ungefär som vid fartlekarna i samma spår för någon månad sedan. Men första intervallen brukar alltid kännas lätt.
Nu är det försent att ändra på något inför lördagen.
Till skillnad från de lopp jag sprungit innan så har jag denna gången bara kört fartlek och helt undvikit intervaller. Men samtidigt har jag väldigt lite långa tröskelpass. Däremot en hel del bra långpass de senaste 2 månaderna. Ska försöka att inte gå ut för hårt på lördag och i stället hålla ett på förhand bestämt tempo de första 5km, därefter får jag se hur det känns.
Distans med kort farthöjning. 7,8km, 4:33 tempo. 133 i medelpuls.

Torsdagen 22 September. Hade tänkt mig lite lätt CT på gymmet, men när jag väl var där så hade jag missat lite med kläderna, hade lyckats få ner 2 t-shirts men inga shorts. Hade jeans på mig, så jag var i så fall varit tvungen att cykla hem, 3km, enkel väg, och hämta byxor.
 I stället så tog jag cykeln från gymmet och cyklade hemåt men med en kraftig omväg, det blev en 16km runda, med en felaktigt packad, men dock full ryggsäck, som inte var så bekväm att ha med sig om man vill få upp lite fart. Men det blev i alla fall ett hyggligt träningspass. Min vanliga vardagscykel är inget man ska ha om man vill upp i högre hastigheter. Kändes trots allt okej i benen, en vacker men lite kylig seneftermiddag.
Brukscykeln, 16km, med ryggsäck, 21km/h, 108 i medelpuls.

Fredagen 23 September. Blev ett lugnt crosttrainerpass på seneftermiddagen, körde 20 minuter på nivå 14, medelpuls 107. Kändes bra i benen. Har känt svagt i baksidan av låret i vissa lägen, samt lite i högervristen. Men inget som ska behöva påverka löpningen på lördag. Anmälde mig till Musikmilen igår.

Lördagen 24 September.

Musikmilen 2016.
 Till i år hade dom flyttat start och mål. Starten var ungefär 140 meter ifrån själva målbågen. Det gjorde att efter att man startat så fick man först springa 140 meter, sedan sprang man igenom målbågen, men den skulle vara avstängd. När jag väl kom i mål så visade klockan att jag sprungit 10km+140 meter. Lite tråkigt om det diffar så mycket. Frågade över 15 personer om var deras klockor mätt upp. De flesta hade mellan 130-160 meter längre. Frågan är om det var våra klockor som mätt fel eller om det är banan som inte är korrekt. Fick inget direkt svar från funktionärerna om banan var kontrollmätt eller inte.

Musikmilen 2016. Tid 39:17

I dag var det dags för tävling, Musikmilen. Hade väldigt svårt inför att veta formen för dagen, bara ett tufft pass de senaste 3 veckorna.
 Hade bestämt mig för att öppna i runt 3.55- tempo de första 5km. Höll mig rätt bra till den planen och det kändes väldigt lätt de första km. Kändes som jag kunde ökat något men körde ändå på som tänkt. Lite synd med vinden idag. Det var medvind på utvägen och motvind på hemvägen. Hade dock tur och kunde jaga mig i fatt en bra rygg precis innan det 2-3km långa partiet med motvind kom efter 5,5km.
Kände mig inte riktigt trött förrän sista 6-700 meterna, en väldigt bra känsla igenom hela loppet. Gick inte över rött någon gång, förutom slutspurten, sista 140 meterna hade jag, enligt min klocka, 3:10 tempo. Min tid blev 39:18 enligt min klocka. Den officiella tiden blev 39:17, inte sett några resultat ännu.
Lite besviken på mig själv att jag inte pressade ur det sista idag. Kan berott på att jag fick en väldigt bra rygg i motvinden och att det hade varit tufft att försöka komma ifatt nästa rygg. Då hade jag kanske gått över på rött och i stället fått betala ett högt pris.
Körde med 3-taktsandningen hela loppet, det kändes väldigt kontrollerat.
Medelpulsen: 167 slag och maxpulsen 185. Är väldigt nöjd med hur loppet utformade sig. Hade flyt med att få en bra rygg, som höll perfekt tempo sista 4-5km.


4 kommentarer:

  1. Snyggt Nisse! Det är svårt med tävlingar, när man gör det så sällan. Hoppas att du kan bibehålla din kontinuitet nu, och klara dig ifrån lårskador framöver. Det vore kul att se dig springa litet längre. Tror att du kommer att kunna göra ett bra resultat när och om du provar på en mara.

    SvaraRadera
  2. Hej Urban

    Tack, blev tyvärr skadad igen, någon form av hälsporre. Skulle nog inte joggat ner på den hårda kullerstenen efter loppet. Kom smygande senare under kvällen och rejäl smärta kommande natt under foten. Har fortfarande svårt att ens sätta ner hälen.
    Bara att gilla läget, helt omöjligt att förutse denna skadan, hade mina vanliga skor under loppet.

    Vi hörs.

    SvaraRadera
  3. Det var tråkigt att höra. Hälsporre kan ju bli utdraget. Ska inte berätta om min kollega, utan hoppas att någon veckas vila räcker.

    SvaraRadera
  4. Ja, hoppas att det inte är det. Kom helt utan förvarning, inte en chans att jag kunnat undvika denna skada. Annars kan man ofta se i backspegeln vad man gjort för fel när man skadar sig.
    Blir i vilket fall som helst lite oplanerad vila från löpningen, återstå att se hur länge.

    SvaraRadera