lördag 3 september 2016

6 löppass, varav ett med lite fart i.

Har varit en lite lugnare vecka, fartmässigt. 6 löppass, men av dessa har 2 varit korta återhämtningspass.
Bara tisdagens pass som innehöll lite fart denna veckan. Har känt av stramhet och lite stelhet i  högervaden, fast bara mellan passen och inte under själva löpningen.
Torsdagens pass var det bästa denna veckan. Annars brukar torsdagspassen vara dom som känns tyngst för mig. Men denna torsdagen kändes det väldigt lätt och fint. Det var längesedan jag kände mig så lätt i kroppen och steget. Farten var inte så hög. 4.30 i snitt den rundan. Men det kändes som att jag inte behövde ta i någonting de första 9-10km.
Dagens pass kändes lite tyngre, ändå var det rätt lågt tempo. Totalt sett ändå en helt okej löparvecka.


Söndagen 28 Augusti. Blev en återhämtningsrunda på morronen, kändes bättre än väntat, inte direkt ont någonstans, bara trötta muskler, som det ska vara efter gårdagens rätt tuffa långpass.
 4km i 5:53-tempo.
På kvällen blev det crosstrainer i 20 minuter på nivå 16, 117 i medelpuls, kändes bra i benen. Därefter 60 minuter bål och benträning. Kändes bra i benövningarna, hade 65 respektive 90 kg i lårcurlen.

Måndagen 29 Augusti. Direkt efter jobbet blev det löpbandspass, första gången med den nya klockan, Garmin 920 XT. Den har en funktion för inomhuslöpning. Satte bandet på 1% lutning och tanken var ett lugnt, kort pass. 5km i 5:00 tempo.
Löpband, 5km. 5:00 tempo, 1% lutning.
Det visade sig stämma bra överens, klockan var lite snällare än bandet. den mätte upp dessa 5km till 5060meter, bara en diff på 60 meter.
Kadensen blir lite högre på löpband än utomhus, har märkt det tidigare också, 168 i kadens i dag, ute ungefär 164 i samma tempo. Kändes okej i fötter och ben.
Därefter överkropp och bålträning i ungefär 30 minuter.

Tisdagen 30 Augusti. Blev ett fartlekspass i kväll. Körde i halvkuperad terräng. Tog en lite flackare sträckning uppe vid Spånen mot vad jag brukar, allt för att inte belasta baksidan av högerlåret för mycket.
Kändes lätt och fint i början, första 6-7km var behagliga men sedan blev det lite tyngre ben sista 5km. Körde i distanstempo och hade 3 farthöjningar, hade en tanke om lite kortare höjningar för att i stället få upp farten lite. Försökte att få till dom i så flack terräng som möjligt, den 1a: och 3:e var lite lätt nerför totalt sett. Den andra helt flack utmed Spånensjön. 430 meter +2*670 meter. Tempot 3:27/3:33/3:39. Den 3:e kändes väldigt bra, kom in i ett fint flyt på den, i jämn 3-taktsandning.
Kände av baksidan av högerlåret under farthöjningarna, men bara svagt.
Fartlek, Spånen, 12,5km, 4.29-tempo. 138 i medelpuls.
Därefter 20 minuters bålträning på gymmet.

Onsdagen 31 Augusti. Körde ett cykelpass i kväll. Har varit lite stum och stel efter 4 dagars löpning i rad, visserligen väldigt lugn löpning varannan dag men det sliter en del.
Körde 2 mil med Hybriden i rätt lugnt tempo.
Kändes okej i benen.
Hybriden, 20km. 26km/h. 113 i medelpuls.

Torsdagen 1 September. Har känt mig stel i högervristen hela dagen samt stum i högervaden på eftermiddagen, visste inte ens om jag skulle kunna springa efter jobbet. Kan ha berott på kombination av det kuperade passet i tisdags och att jag gick väldigt mycket under gårdagen, över 20000 steg, brukar ligga runt 14-15000 steg dom dagar jag inte springer. Dessutom lite klättring mellan virkespaket under gårdagens inventering på jobbet.
Men när jag väl började springa idag så försvann den dåliga känslan i vaden. Hade distanstempo idag. Kändes lättare än väntat och de första 9-10 km kändes väldigt bra. Sedan blev det lite tyngre i motvinden och svagt uppför. Men totalt sett väldigt nöjd med att det funkade att springa idag.
Distans södra Alvesta, 13km, 4:29 tempo, medelpuls 135

Fredagen 2 september. Inledde dagen med ett lugnt återhämtningspass, knappa 4km, kändes stumt och stelt första 2km men sedan släppte det lite. Har känts okej under dagen i fötter och ben.
Återhämtningsjogg, 3,7km, 6,25 tempo.
På kvällen, ett gympass. Inledde med 20 minuter CT på nivå 16, kändes bra. Därefter bål och överkroppsträning i 60 minuter, kändes okej.

Lördagen 3 september. Blev ett långpass idag, helt utan fartökningar. Tanken har varit att denna veckan skulle vara lite lugnare, utan några slitsamma fartökningar. Får vi se hur kroppen reagerar på denna lite annorlunda vecka. Kände stramhet och lite stelhet i högervaden inför passet, samma känsla som i torsdags. Men under löpningen kändes det ingenting. Lite tyngre än väntat idag. Hade en bra period runt 14-16km som kändes lättare, sista 2-3km blev rätt tunga, sista km i princip enbart uppför.
Långpass, 22km, 4:44 tempo, 132 i medelpuls

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar