lördag 17 september 2016

6 löppass varav 2 med farthöjningar.

Förkylningen satt kvar i kroppen fram till torsdagen, ungefär. Tycker att jag klarat mig rätt lindrigt undan denna gången, har kunnat träna på, men med mindre intensitet och kortare pass.

Det blev ett väldigt tungt löppass i torsdags, men det hade nog sina orsaker. Veckans pass har varit mestadels korta och rätt lugna, de 2 passen som sticker ut lite är torsdagens och lördagens pass.

Vädret betydligt behagligare idag, helt perfekt temperatur idag.

 Det är Musikmilen nästa lördag i Växjö, 10km,  har inte bestämt mig ännu om jag ska vara med eller inte? Tycker jag har för lite fartpass i kroppen, framför allt lite längre tröskelpass, förkylningen ställde till det en del. Hade ju en lugn vecka innan förkylningen, så det har blivit lite för dåligt med fartpass de 3 sista veckorna, nu är det egentligen försent att lägga in fartpass som ska göra någon nytta inför nästa lördag.
Men idag blev det lite fart i långpasset, får se hur kroppen reagerar på det rätt tuffa passet. Kommer bli lugna pass inför nästa lördag, får se i slutet på nästa vecka hur det känns i kroppen, om den är redo för 10 km eller inte.


Söndagen 11 september. På förmiddagen körde jag ett distanspass delvis med D. Sprang uppe vid Virdavallen, på mjuka tartanbanor. Kändes okej i fötter och ben. Kände svagt av baksidan av högerlåret bitvis, men kan bero på fredagens styrketräning. Varmt, så pass att det hade varit tufft att försöka sig på någon fart idag.
Distans, Virdavallen. 5km, 5:25-tempo. Medelpuls, 110
På kvällen hade jag först tänkt mig ett gympass, men det är svårt att gå in när sommaren fortfarande finns kvar därute. Blev i stället en rätt lugn cykelrunda. Kändes helt okej i benen, lite segt i början men efter ett par km släppte det.
22km, 26km/h. 114 i medelpuls. Med Hybriden.

Måndagen 12 september. Blev cykel upp till Spånen, väl där lite lätt stiglöpning, på ett nytt ställe, ville ha mjukt och följsamt underlag, det fanns det här. Men sträckan är bara runt 300 meter så det blir lite tråkigt att springa fram och tillbaka. Träffade på löparna som springer i Sveriges alla kommuner. Oscar och Philip. Har följt deras blogg, visste att dom skulle till Alvesta men glömt att det var just idag. Dom hade fått tips av Hans Eriksson, numera väldigt duktig veteranlöpare, som också hade följt med dom till Spånens fritidsområde, för att visa upp Alvestas bästa spår.
Stiglöpning, 4km, runda 468

Tisdagen 13 september. Är ännu inte fullt återställd från förkylningen. Känner mig hyfsat pigg men är bitvis under dagarna fortfarande snorig. Blev ett distanspass på kvällen, om jag varit fri från förkylningen så hade det blivit någon form av fartpass. Idag blev det distans, fast jag la in en farthöjning på 860 meter, bara för att känna hur det skulle kännas i kroppen med lite högre puls.
Ibland kan det vara just fartpass som bryter förkylningar, eller så kan det gå åt andra hållet. det är sådant som man märker först efter passet.
Det kändes bättre än väntat i benen. Pulsen högre än normalt idag, men det kan också, delvis i alla fall, lika gärna berott på att det var väldigt varmt, runt 25 grader och lite kvavt och klibbigt i luften.
Distans, 10km. 4:26 tempo, inkl. 860 meter i 3:39 tempo. Medelpuls 141.

Onsdagen 14 september. Körde stiglöpning ikväll, var väldigt varmt, kändes ändå okej i ben och fötter, inga direkta känningar, känner fortfarande av förkylningen en del.
Stiglöpning, 4km, Spånen. 5.30 tempo, medelpuls 131.
Därefter ungefär 30 minuter bål och benträning på gymmet. Lite segt, särskilt på benövningarna.

Torsdagen 15 september. Väldigt varmt idag också. Blev en löprunda efter jobbet, i bar överkropp, kanske för sista gången i år. Tung luft att andas. Jag trivs inte när det blir så här varmt. Distanspass uppe vid Spånen, bara för att få maximalt med skugga i de tallskogsomgärdade grusstigarna vid Spånen. Lite svalare kändes det allt, jämfört med den tryckande hettan mitt i Alvesta.
Har fortfarande känt av förkylningen, inte så van vid kuperad terräng samt nästan 27 grader varmt, så det blev en tung runda till slut. Kändes bra första 5km, sedan blev det allt motigare, sista 3km riktigt tunga trots relativt modest fart. Pulsen också högre än vanligt, inte så märkligt om man tänker på kombination av tidigare beskrivna orsaker.
Är nog lite som att träna på hög höjd. Pulsen stiger trots att andningen är rätt kontrollerad jämfört med de gånger då omständigheterna är normala vid samma farter. Kändes bra i fötter och lår första 5-6km sedan kände jag av högerlåret en aning samt vänsterhälen lite efter passet.
Spånenmilen, 10km kuperad distans, 4.35 tempo, 143 i medelpuls.

Fredagen 16 september. Lite svalare luft och en god natts sömn var bra för kropp och knopp, kände mig betydligt piggare idag. På eftermiddagen/kvällen, blev det ett gympass. Körde först 20 minuter CT, nivå 16. Medelpuls på 116. Återigen en normal puls. Därefter 50 minuters styrketräning, körde ett intensivt pass och hann med hela kroppen även om jag inte körde alla benövningarna som jag brukar. Kändes okej, 5-10kg lägre vikter i bencurlsövningarna.

Lördagen 17 september. Kände rätt pigg inför dagens långpass. Hade på förhand bestämt mig för lite farthöjningar i passet. Det blev 2 stycken 2km farthöjningar, den första efter 6km distanslöpning utan stopp både före och efter. Den andra efter 11km, den blev lite för hård, var tvungen att ta en kort ståvila efter den. Den första blev i 3:49 tempo, den andra i 3:48 tempo. Vinden var mest från sidan under båda höjningarna. Kändes bra i benen, lite trött i baksidan av högerlåret nu några timmar efter passet. Körde farthöjningarna helt på känsla, lät andningen styra farten.
Det som var positivt var att det inte kändes alls så jobbigt efter den andra farthöjningen som jag förväntat mig, km 14-19 kändes väldigt bra för att vara så långt in i passet. De 2 sista blev rätt tunga, då började energin att sina och den sista km är mest uppför.
Långpass, 21km, inkl 2*2km farthöjningar. 4:32 tempo. 143 i medelpuls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar