lördag 6 augusti 2016

Ny GPS-klocka. Garmin 920XT, samt sista semesterveckan.

Till slut så bestämde jag mig, efter att ha våndats en hel del och kollat på olika Garminalternativ så föll valet till slut på Garmins 920XT-klocka med run-pulsbandet för att få löpdynamikvärdena. Alternativen var antingen en väldigt enkel modell eller denna lite mer avancerade.

Eftersom min syn på nära håll försämras allt mer, samt att jag inte riktigt gillar touchskärmar, särskilt när svetten rinner på alla håll och kanter, har enorma problem med telefonen om jag är svettig, så föll en hel del klockor bort.

Jag beskriver nedan hur jag upplevt dom olika mätresultaten efter endast 2 pass. Jag har under dessa 2 rundor undvikit att titta på klockan medan jag springer. När jag springer tycker jag att man ska sträva efter enkelhet och att andas med kontroll, stolt hållning, samt försöka springa så avslappnat som möjligt, gör man det så räcker det långt.
 Det funkar inte att springa med olika tankar på teknik hit och dit, det bara förstör och man spänner sig och så blir det ännu sämre utfall. Max en tekniktanke per pass.
Tekniken måste man träna separat via olika löpskoleövningar eller i annorlunda terräng.

Men resultaten från 920Xt kan hjälpa att upptäcka brister eller avvikande rörelsemönster och det tycker jag är väldigt intressant. Sedan är det upp till mig att tolka värdena och därefter träna teknik och styrka för att komma åt obalanserna som finns.
Sedan blir det olika värden jämfört med andra löpare beroende på hur lång man är, jag är 185cm.
Jag har de senaste månaderna varit lite slarvig med just kadensen, det visar sig tydligt, nu har jag åter sjunkit tillbaka mellan 5-10 steg/minut sedan jag kollade i vintras. Det är något jag aktivt kommer att jobba med att försöka få upp.
Men inte under ordinarie distansrundor utan mer via stiglöpning och olika löpskoleövningar.

Den mäter dels hur mycket man rör sig upp och ner, fast här finns det en hel del olika teorier om vad som är optimalt för ett effektivt löpsteg. Den lilla infon jag hittat på nätet från andra löpare är att dom ligger på allt från 7-14 cm i vertikal rörelse. Ju lägre siffra desto bättre, men om man står helt still så blir den 0 fast då kommer man ju inte så långt?
Här ligger jag efter ett distans/intervallpass på mellan 9-10. Har försökt vara noga de sista åren med att hålla huvudet rätt så still. Min vertikala rörelse minskade under fartdelarna.

Den mäter även kadens och steglängd, samt att man får reda på det procentuella förhållandet. För min del har jag de senaste åren jobbat väldigt mycket på att få fötterna att landa under kroppen i stället för framför som jag gjorde extremt mycket innan, med en kraftig hällandning som följd.
Jag tycker mig fått till ett steg som är mer skonsamt för löpning, med fotlandning mer under kroppen.
 Men sedan jag för 3 år sedan bytte löpstil har jag haft problem med olika skador, i båda benen. det har varit både fot och vad samt baksida lårproblem. Det tar enormt lång tid att vänja alla muskler och leder vid ett nytt sätt att springa, verkar inte heller finnas några genvägar.

Första passet hade jag snittkadens på 166. När jag sprang intervallerna hade jag runt 175 i kadens, 3.45 fart. Under "vilovarven" 163 i kadens, 4:50 fart. På det andra passet, lördagens långpass på 19,6km så hade jag en snittkadens på 164, medeltempo på 4:43.

Den mäter även tiden som man har fötterna i marken, GCT (Ground contact Time). Ju lägre värde desto bättre. Här hade jag snitt på 244 första rundan och under dagens lugna distans låg jag på samma medelvärde.

Dessutom så mäter den balansen mellan hur länge vänster och höger fot är i marken, här ligger jag lite utanför det perfekta steget, utan att själv kunna känna det. Jag har efter 2 rundor ett snitt på 51,2% på vänster fot och 48,8 på högerfot. Det innebär att jag har vänsterfoten mer i marken än högerfoten. Jag har testat att promenera med löpfunktionen igång, ibland blir det värde från klockan, men jag tror default är att man måste röra sig snabbare än promenad för att klockan ska mäta balansen mellan fötterna.
Men dom gångerna den ger ifrån sig värden så ligger jag helt perfekt vid promenad.
Testade även att överdriva haltande gång bara för att se om det stämmer och det gjorde det, blev genast 60/40 på klockan.
Idag provade jag att "reseta" klockan innan en uppförsbacke och sedan igen på toppen och när nerförsbacken var avklarad. Då blev det tydligt att det skiljer på styrkan i vänster och höger ben.
Jag har ju i över 6 månader haft problem med baksidan av högerlåret, särskilt i terräng med mycket backar har jag känt av det mycket. I uppförsbacken idag så blev det 52/48 i % och i efterföljande utförslöpa 50,3/49,7. Alltså nästan perfekt utför. Nerför använder man inte baksida lår så mycket.

Under torsdagens och lördagens träning finns länkar till min Garmin connect data.

Nu är semestern slut och träningen kommer att gå ner i mängd kommande veckor. Hoppas dock kunna springa på med samma distanser som jag gjort under semestern. Det blir cyklingen som kommer att minska framöver.


Söndagen 31 juli. Det kändes lite stelt på morronen, troligtvis det rätt hårda passet i går som satt kvar.
På förmiddagen blev det ett lugnt återhämtningspass, inledningsvis med flickvännen. Jag har inte innan kört några pass i detta tempo. Men har läst mycket om det och många säger att det verkligen hjälper kroppen på traven att återhämta sig, särskilt om man dagen innan kört på lite hårdare.
Första km var stel och stum, men sedan släppte det allt mer, nu när jag springer så att fötterna hamnar mer under kroppen än framför så är det lättare att springa lite saktare.
Med den gamla löpstilen var det nästan omöjligt att springa sakta.
Återhämtningspass, 5km, 6:00-tempo.

På kvällen körde jag samma pass som förra söndagen. Cykel med Hybriden. 43km, cirka 26km/h. Klockans batteri tog slut efter 30km. Kollade på klockan när jag kom hem, tiden i princip identiskt med förra veckan. Kändes bra i benen. Tio grader svalare denna söndagen, annars fint väder. Motvind sista 15km. Hybriden, 43km, 26km/h medelpuls:116

Måndagen 1 Augusti. På förmiddagen körde jag ett gympass. Roddmaskin, 5km, 191 i medelwatt, runt 130 i medelpuls, kändes bättre än väntat i benen. Därefter 70 minuter överkropp och bålträning. Kändes helt okej.

På kvällen blev det ett lugnt cykelpass med Hybriden. Kändes helt okej i benen.
Distans med Hybriden. 21 km. 24km/h.

Tisdagen 2 Augusti. På förmiddagen blev det löppass. Sprang upp till Spånens kuperade 2km-slinga. Där körde jag ett varv med lite högre fart. Körde utan att stanna innan, men efter varvet var jag tvungen att ta en paus. Tog det nog lite för lugn i början på det varvet men det blev å andra sidan lite för tufft sista 500 meterna. Det börjar med en lång utförslöpa för att avslutas med cirka 450 meter uppför. Svårt att veta hur hårt man ska gå på i början för att inte ta helt slut i sista uppförsbacken, genomsnittsfarten i den 2km långa farthöjningen blev 4:05-tempo.
På hemvägen kändes det bättre än väntat, blev inte så trött som jag trott på förhand. Kände av högerlåret en del i slutet. Distans Östra Alvesta, 12km, 4:26 tempo inkl 2km farthöjning.

Efter lunch körde dottern och jag hem tandemcykeln från Växjö. Det kom en elak regnskur efter en mil ungefär. Annars gick det bra, cirka 22km, vi höll ungefär 20km/h.

Onsdagen 3 Augusti. På morronen tog jag Hybriden in till Växjö för att hämta bilen. Hade den nya pulsklockan, 920xt. Det är mycket nytt att lära sig jämfört med 305 som jag haft tidigare. Men det är ändå skönt att slippa tänka på om batteriet ska räcka eller inte.
Alvesta-Växjö med Hybriden. 24km. 24km/h

På kvällen körde jag ett gympass, först CT, 20 minuter på nivå 16, 122 i medelpuls. Första 5-10 minuterna var väldigt sega sedan kändes det allt bättre.
Därefter cirka 1 timmes styrketräning, bål och benträning. Kändes okej. Lite segare i övningarna där jag använder framsida lår.

Torsdagen 4 Augusti. Första löppasset med nya klockan. Körde dock helt utan fokus på allt som går att mäta nu. Passet blev riktigt jobbigt, en form av fartlek/intervall i Hagaparken. Varvet mäter 860-870 meter är lite småkuperat och knixigt. Körde vartannat varv fort och vartannat långsamt, utan att stanna. Det blev 3:43-tempo i snitt på de snabba, 4:55 tempo på de långsamma. Var jobbigare än förra gången jag körde detta passet, 4 juli. Farten någon sekund snabbare i snitt denna gången men det var ändå knappt mätbart. Har tränat rätt mycket sista tiden så kroppen känns lite mer sliten nu, trots semester.
Det visar sig att jag springer med något lägre frekvens än vad jag trott, en annan sak som jag fick reda på är att jag tillbringar mer tid på marken med vänster fot i förhållande till höger fot. Spelar ingen roll om det gick fort eller sakta. Kan bero på att jag har problem med baksidan på högerlåret sedan 6-7 månader tillbaka. Inte mycket att göra åt nu, mer bara konstatera.
Mina andra värden är inom det normala.
Får se om man efter lite längre användning kommer att ha någon nytta av all info som finns nu.
Fartlek, 5*800 meter. Hagaparken.

Fredagen 5 Augusti. Vaknade tidigt och började jobba idag, bara för att det inte ska bli för stressigt och stökigt på måndag. På eftermiddagen blev det ett gympass. Körde först Crosstrainer, 20 minuter på nivå 16, 116 i medelpuls, kändes okej.
Därefter bål och överkroppsträning i 40 minuter, körde lite intensivare idag, kände mig lite sliten.

Lördagen 6 Augusti. Blev en lite längre löprunda idag. Tog det lugnt och det kändes bra, lite sliten i benen jämfört med en helt vanlig lördag. Men nu kommer träningsdosen att minska när jobbet åter drar igång på måndag. Kände av baksidan av låret svagt, inte så att det störde löpningen. Men på dom 2 sista 100 metersloppen, vågade jag inte trycka till som innan, då kändes det att jag hade 2 mil i benen och låret kändes mer än tidigare.
Långpass, 19,6km. Växjö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar