lördag 27 augusti 2016

5 löppass, varav 2 något tuffare.

En helt okej vecka, med 2 lite tuffare pass. Körde ett bra pass i tisdags, en blandning mellan fartlek och intervall. Efter ett tips av en duktig löpare i Alvesta. Men det har tagit lite tid innan jag fick till det. Kör varann km i högt tempo och sedan varann i lugnt tempo, men inte för lugnt, det blev 4:30 tempo på de lugna, med automatik och allt från 3:38-3:55 tempo på de snabba, inte perfekt genomfört då det blev allt svårare att hålla upp farten. Men hade lite otur med motvind och uppförsbacke på de 2 sista.
Idag blev det ett långpass med oplanerad farthöjning efter 16km av 21km. Har haft lite planer på att köra 8,9km i Väckelsångsloppet i morron söndag, men ville gärna ha med mig dottern i så fall, men nu har det utlovats regn så jag strök dessa planer.

Men idag fanns det visst ett lopp i Växjö utan att jag visste om det, det var lite synd. Det hade jag gärna sprungit. Tror det var något seedningslopp till Göteborgsvarvet. Men har helt missat det. Fast veckans träning har varit lite för hård för att prestera bra i dag lördag, så det var inte hela världen.

Idag när jag körde långpasset och kom fram till norra delen av Växjösjön efter 12-13km löpning så förstod jag att det var nått på gång. Precis när startskottet small av så var jag ett par hundra meter i från. Mötte alla tävlande. De sprang också runt Växjösjön, men inte riktigt samma spår som jag brukar springa. Kör man det kortaste alternativet så är det cirka 4,5km runt sjön. Men dom skulle ha ihop 5km så då måste dom ta lite andra vägar runt. Eftersom jag körde 2 varv runt Växjösjön så mötte jag dessa löpare ett par gånger, då fick jag lite inspiration att öka farten. Blev lite drygt 4km i 3-taktsandning, tyckte inte att jag gick på jättehårt, men efteråt ser jag att pulsen var hög tröskelpuls, fast ansträngningen inte riktigt kändes så. Blev ett snittempo på 4.08 under fartdelen. Har inte kört farthöjning så sent i ett pass tidigare, kanske därför som pulsen blev så hög under den delen.
Är rätt stum och stel nu ett par timmar efteråt.

Söndagen 21 Augusti. Blev en lugn återhämtningsrunda på 5km med D på förmiddagen, kändes bättre än väntat, framförallt första 2km när det gick i 6:00-tempo. kändes lite i baksidan av låret sista km, den gick i 5.15-tempo.
På kvällen blev det ett gympass, först 5km rodd i lite över 21 minuter, 188 i medelwatt, kände mig väldigt pigg i kväll. Har sovit bra 2 nätter i rad, påverkar säkert på ett bra sätt.
Därefter ca:50 minuter bål och benträning, lite seg på bålträningen, men på benövningarna hade jag normala vikter, kändes bra.

Måndagen 22 Augusti, blev en kort morronjogg istället för promenaden jag brukar ta varje vardagsmorron. Kändes stelt första km, sedan släppte det något. Lugnt tempo.
3,5km. 6:15-tempo.
På kvällen blev det ett pass med Hybridcykeln, kändes bra i benen.
Lönåsrundan med Hybridcykeln. 32km, 25km/h, 112 i medelpuls

Tisdagen 23 Augusti. Blev ett fartlekspass på kvällen, kändes segt på de första 2 uppjoggskilometerna. Var inte så sugen på att dra på idag, men när man väl är igång så känns det bättre.
Körde varannan km fort och sedan lugnare km mellan. De 2 första kändes bra, i lätt medvind och svagt utför, den 3:e blev tyngre mer uppför än nerför på den. den 4:e kändes helt okej, var lite kuperad även den. Den sista blev extremt jobbig, svagt uppför och lite lätt motvind. Var tvungen att ta lite vila efter den. Annars körde jag på utan stopp.
 Blev följande tider på fartkilometerna:3:37+3:39+3:46+3:49+3:53. Höll strax över 4:30 tempo på de lugna kilometerna. Fartlek, 12km totalt.
Passet kändes väldigt bra att köra, på något sätt inte så jobbigt som det först kan låta, lät andningen styra under fartdelarna. Bara på sista som ansträngningen blev för hög.
Kände av vänsterhälen en aning, samt att benen var stumma på den sista intervallen.
Tror jag skrämde en kvinna litegrann på den sista. Så typiskt, har varit med om liknande saker innan. Eftersom jag gick helt efter klockans km-markeringar så var de olika delarnas slutpunkter redan bestämda. På den sista blev det så att jag "jagade" denna kvinna, precis när jag var i jämnhöjd så pep klockan till. Ville inte sänka farten heller, eftersom det var den sista så tog jag ut mig helt. Hon måste trott att det var någon galning. Men jag var så trött så jag brydde mig inte speciellt mycket, fanns ingen kraft kvar för att förklara, hoppas att hon inte tog någon skada av det.

Onsdagen 24 Augusti. Började dagen med ett kort återhämtningspass löpning, 2km i 6:40 tempo. Bara för att hjälpa kroppen med återhämtningen efter gårdagens pass, ska ju vara bra enligt många duktiga löpare, var i vilket fall som helst väldigt stumt och stelt. Men har känt mig hyfsat pigg i kroppen under arbetsdagen. Så kanske att det hjälper till?
Efter jobbet cyklade jag ungefär en mil tillsammans med dottern, väldigt lugnt runt 15km/h.
Sedan lite mat innan det var dags för cykel upp till Spånen via gymmet för att först köra lite stiglöpning.Stiglöpning, 4km.
 Kändes okej i fötter och lår men kroppen var sliten och det gick rätt tungt idag. Därefter till gymmet för 25 minuters bålträning.

Torsdagen 25 Augusti. Blev ett varmt och segt löppass på kvällen, uppe i Spånen, det bjuds åtminstone lite svalka i tallskogen där. Hade Adidas Boston 3, kändes lite tunga. Ja, det var en typisk torsdag. Men inte några känningar i högerlåret under passet bara lite svagt efteråt. Det var positivt. Däremot lite stramt i vänsterhälen. Trots allt nöjd med passet, då jag av erfarenhet vet att jag har stora problem i värme.
Halvkuperad distans.

Fredagen 26 Augusti. Väldigt varmt, upp mot 30 grader på eftermiddagen, då passar det perfekt med cykel. Blev en lugn runda med tandemcykeln, tillsammans med dottern. Körde över Blädingeås, en småländsk idyll. Det som slog mig idag, var alla nötkreatur på både små och stora åkrar. Det finns kanske ett litet hopp för den svenske bonden trots allt?
Tandemcykling, 25km.

Lördagen 27 Augusti. Blev ett rätt tufft långpass, fast inte meningen från början, körde det 2:a varvet runt Växjösjön i 3-taktsandning, inte på högsta ansträngning rent andningsmässigt, men pulsen var väldigt hög, precis som när jag kör på högsta tröskelfart, tempot under en delen var 4:08 i cirka 4km. Ökning kom sent i passet, efter cirka 15-16km. Är rätt trött efteråt.
Långpass, 21km, 4:28 tempo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar