lördag 20 augusti 2016

5 löppass denna veckan, varav ett lite tuffare.

En helt okej vecka, märks att man börjat jobba nu, blir lite sådär med återhämtningen i slutet på veckorna.
Denna veckan hade jag ett bra pass i tisdags, blev 4,6km långt tempopass, kunde hålla 3:49 tempo. Men det var de 2 första km som var riktigt bra, km 3-4 så orkade jag inte gå på i samma tempo. Skulle inte klara detta tempo i 10km just nu.
Har svårt att bli snabbare än så här. Måste hela tiden var uppmärksam på hur kroppen känns, så fort det blir lite för tuffa pass eller för många dagar i rad med löpning så säger kroppen ifrån.
Dom bästa passen har jag när jag dagen innan vilat från löpningen. Frågan är om att springa varje dag ger mig något? Kanske det bara bryter ner mer än det gör nytta.
Har kört 2 veckor i rad med väldigt lugn stiglöpning på onsdagarna för att få till ett lugnt pass mellan tisdagens och torsdagens pass. Men båda torsdagarna har benen och fötterna känts slitna.
Dagens pass blev bra, ett långpass på 21km i 4.39 tempo, där dom första 16-17km kändes väldigt lätta och sköna. Därefter blev det lite tyngre men mycket bättre än förra lördagens slitsamma långpass.

Söndagen 14 Augusti. Kändes bättre än väntat i benen idag. Efter gårdagens 21km runda var det rejält slitet i benen i gårkväll. Kände av baksidan av högerlåret mer än vanligt. Under dagens lugna runda med D så var det med bra känsla.
5km, 5:22 tempo. 108 i medelpuls.
På kvällen blev det ett gympass, började med roddmaskin, 5km, 173 watt i medel. 123 i medelpuls. Kändes bra.
Därefter 30 minuters bålträning, kändes okej.

Måndagen 15 Augusti. Fint väder, en av dom sista vackra sommardagarna? Blev en runda med tandemcykeln, med dottern. Det kändes bra i benen. Kuperad runda med en del rätt jobbiga uppförsbackar, men vi hjälptes åt bra och klarade alla utan att behöva gå.
Tandemcykling, 32km, 21km/h.
Kändes bra i benen. Har varit lite stel i kroppen under dagen. Tror det var löpskoleövningarna igår som satte sig i benen. Har varit dålig med att göra övningarna sista tiden.

Tisdagen 16 Augusti. Kände mig inte speciellt sugen på fartpass idag. Velade under dagen vilken typ av fartpass det skulle bli. Det blev ett tröskelpass till slut. Började med 2km lugn distans till Hagaparken. Där körde dottern och jag ett varv (1,44km) i hennes tempo. Min klocka avstängd. Därefter så var det dags. Hade tänkt mig på asfalt idag, i så flack terräng som möjligt. Det är lite höjdskillnad på denna rundan men väldigt liten och backarna som finns är med flack och lång lutning. Hade paus både innan och efter tröskeldelen. Det kändes bra och jag lät 3-taktsandning styra farten helt och hållet. Tittade inte på klockan under passet. Fick sänka farten efter den längsta backen, då började pulsen bli för hög. Låg precis på gränsen idag. Hade inte gått att springa fortare utan att tappa hållningen. När jag tittar på passet efteråt så har jag, till min förvåning sprungit med nästan perfekt balans mellan vänster och höger fot under själva fartdelen. Även rörelsen upp och ner minskar i högre farter. Det enda som inte är riktigt bra är kadensen. ligger runt 168-170 i 3:50 fart, borde vara runt 180. Men inget jag kan tänka på när jag springer. Det var väldigt jobbigt i slutet på fartdelen och jag gick i princip på max sista km. Snittfarten blev bra men det är tack vare de 2 första km. Hade inte gått att hålla denna farten i 10km idag.
Distans, inkl. 4,69km tröskel i 3.49 tempo. 160 i medelpuls under fartdelen.

Onsdagen 17 Augusti. På kvällen blev det cykel upp till Spånen för stiglöpning. Körde 4km i lugnt tempo. Stelt inledningsvis, tanken var lugnt tempo för att återhämta mig efter gårdagens lite tuffare tempopass. Kände av vänsterhälen litegrann, annars okej.
Stiglöpning, 4km i 6.00 fart.
Därefter till gymmet för lite bål och benträning. Kändes helt okej. Körde på standardvikter.

Torsdagen 18 Augusti. Blev ett kuperat distanspass idag. Blandat underlag, både grus, asfalt och lite stig. Hade Boston 3 skorna. Var konstig känsla idag, väldigt stelt och stumt i början sedan släppte det lite efter 3-4 km. Sedan blev det tungt igen. Trodde det skulle vara tungt från den 6 km in i "mål" men efter 9km kom det en ny energi i ett par km. Brukar vara ovisst just på torsdagar. Är en lynnig dag där känslan i konditionsträning kan gå hur som helst. Kände inte av vänsterhälen så mycket, baksidan av högerlåret gav sig till känna i uppförsbackar och sista 3km.
Kuperad distans, 14km.

Fredagen 19 Augusti. På kvällen körde jag ett gympass, först CT i 20 minuter på nivå 16, lite segt första 5 minuterna sedan lätt och fin känsla, pulsen stabil runt 117 slag. Därefter bål och överkroppsträning. Har tappat lite styrka i överkroppen, det märkte jag idag.

Lördagen 20 Augusti. Blev ett långpass i dag, bättre känsla än förra lördagen och dessa 21km idag gick i 4.39 tempo. Kändes bra ända fram till 16-17km, sedan blev det lite tyngre sista 2-3km var tuffa, den sista km går i princip bara uppför. Kände av högerlåret sista milen, men inte så det störde i löpningen speciellt mycket.
Långpass, 21km, 4:39-Tempo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar