lördag 16 juli 2016

Semester och ökning av träningsmängd.

Har varit en intensiv träningsvecka, fylld med dubbla konditionspass, har varit kul att testa. För att inte kollapsa kroppen helt, har passen varit lugna och jag har varierat mig mellan olika träningsformer. Det har blivit mycket cykelpass i lågpulssegmentet. Det tar väldigt mycket tid att träna så här mycket och när man inte är van så sliter det en hel del också.

Men det är helt nödvändigt om jag ska förbättra mig ytterligare inom löpningen, men det kräver att jag kan köra nästan alla dessa pass med löpning och det klarar inte kroppen än, frågan är om jag någonsin kan komma i det skicket att jag kan köra dubbelpass med löpning?

Bara dagens löppass som sticker ut vad gäller ansträngning, tyvärr är batteriet i min gamla Garmin 305 så dåligt att det inte räcker en längre löprunda, idag tog det slut mitt i farthöjningen runt Växjösjön. Jag hade förberett mig lite på det och kör numera de längre passen med runkeeper parallellt, tyvärr tycker jag inte att den är lika exakt, dessutom får jag inte med pulsen.

Behöver en ny klocka, men tycker att de jag vill ha är något för dyra, Garmins 620 verkar perfekt men har touchscreen, det passar inte mig som börja se allt sämre på nära håll. Den jag är mest nyfiken på är 920Xt men den kostar minst 3800, väldigt mycket pengar för en klocka, runt 2000 tycker jag är ett realistiskt pris, men det finns inte så mycket att välja på i det segmentet. Vill gärna ha Garmin då jag är van vid deras upplägg.


Söndagen 10 juli. Blev en annorlunda söndagsmorron. Hade tänkt mig ett lugnt cykelpass uppe i Spånen för reka läget i blåbärsskogen. Tyckte rätt tidigt att det var något konstigt med cykeln. Turen tog jag på fastande mage. Hade tänkt mig runt 15 km i ett lugnt tempo, för att skölja ur benen efter gårdagens löpning. Pulsen runt 104 i snitt. Så allt under kontroll.
Men när jag kommit 2/3-delar av rundan så märkte jag med all tänkbar tydlighet, cykeln hade fått punka. Jag som köper punkteringsskyddade däck?. För över 350kr! Hade inga saker med mig för att fixa, på denna brukscykel har jag ingen repväska i vanliga fall, är rädd att den ska bli stulen när jag är och handlar eller utför andra saker i Alvesta.
Till råga på detta elände så började det regna. 5,5km hemifrån. Flickvännen väntade säkert på mig också, hade inte sagt att jag skulle ut på denna runda på morronen.
Efter att ha gått i hundra meter började jag räkna lite på hur lång tid det skulle ta, runt 50 minuter om jag gick, samt att jag skulle bli kall i regnet. Så jag började så sakteliga springa. Det var lite stelt första km, jag fick inte till det med hur jag skulle hålla i cykeln heller, för att kunna springa på ett avslappnat sätt. Till slut blev det bäst känsla om jag höll precis mitt i styrstamens fäste med högerhanden.
Tempot blev runt 5.15, i ösregn på fastande mage. Kändes mycket bättre än väntat, fick aldrig någon energidipp. Brukar aldrig ge mig ut på tom mage i vanliga fall.

På kvällen körde jag ett kort gympass. 20 minuter CT på nivå 16. Medelpuls på 115, bra känsla i fötter och ben, därefter. Bålövningar i 25 minuter. också med bra känsla, kände mig mjukare i kroppen än på väldigt länge.

Måndagen 11 juli. Efter lite blåbärsplockning på morronen blev det ett rätt lugnt cykelpass på 21 km med Hybriden, kändes helt okej i benen, blev lite jobbigt när det var motvind, annars bra känsla i benen. Cykelrunda, 21 km med Hybriden.

På kvällen blev det ett löppass med dottern som sällskap på sin cykel, glömde klockan hemma, iddes inte köra och hämta den, fick gå på bilen klocka, distans är väl känd för mig. Vi fick dock stanna några gånger, tappade vattenflaskor och lite andra småproblem i uppförsbackarna.
3:e dagen i rad med löpning, blev ju ett ofrivilligt löppass igår, så jag vågade inte riktigt utmana kroppen på ett intervallpass som jag brukar köra i början av  veckan. Men nu när jag ha semester så blir det lite mer avslappnat. Spånenmilen, 10km, 46min, 4:36 tempo. Kändes väldigt bra i fötterna, även i låret till att börja med, bara sista 2 km i uppförsbackarna som det stramade en aning. Det var en skön känsla att åter springa i de kuperade spåren i Spånen.

Därefter 30 minuter överkroppsträning i gymmet. Efter det passet kändes det att det varit en rätt intensiv dag.

Tisdagen 12 juli. På morronen, en totalt 12km lugn cykeltur till blåbärsskogen, ca 18km/h. Ca:40 minuter. Kändes okej i benen.

Bytte lite kläder efter blåbärsplockningen och körde ett lugnt pass med Hybriden, samma runda som igår men i motsatt riktning, kändes okej i benen. Distans med Hybriden. 22km.

På kvällen blev det ytterligare ett cykelpass, nu med rätt så slitna ben, särskilt sista 3-4km i motvinden var med väldigt slitna ben. Kuperad distans med Hybriden, 27km.

Sedan blev det 25-30 minuter bålträning inne på gymmet, var i princip slut på energi, tungt pass idag. Kunde ändå genomföra passet. Men på väg hem gick det väldigt sakta på cykeln.

Onsdagen 13 juli. Efter den numera sedvanliga 1 timmes blåbärsplockningen blev det ett löppass uppe vid Spånens kuperade terräng. Kanske inte optimalt med tanke på att jag är ovan vid just kuperingen men det är något speciellt med att springa där. Körde ännu ett relativt lugnt pass, även om jag blev trött i uppförsbackarna, är långt ifrån formen jag hade i våras när jag uteslutande körde i denna terrängen.
Kände av ett svagt stramande i vänstervaden så jag tog det extra försiktigt i de sista uppförsbackarna, undvek även det sista varvet i 2km slingan för att inte riskera att dra på mig någon överansträngning.
Efter en rätt seg inledning så blev det bättre känsla efter 4-5km.
Kuperad distans Spånen, 10,2km, 4:32 tempo

På kvällen ett kort crosstrainerpass, 20 minuter på nivå 16, runt 120 i medelpuls, ingen styrka efter. Vet inte om dessa pass gör någon nytta eller inte?

Det har varit väldigt mycket kroppsaktiviteter de senaste dagarna och jag börjar nog bli lite sliten, om jag inte varierat mig som jag ändå gjort hade det förmodligen inte funkat med så här mycket träning.

Torsdagen 14 juli. Efter den sedvanliga blåbärsplockningen på morronen så blev det cykel upp till Spånen, 6km, för att därefter köra ett lugnt stiglöpningspass. Denna gången blev till skillnad mot andra gånger jag provat att köra lugnt ett bra återhämtningspass. Runt 6:00 tempo på dessa lite knixiga stigar. Hade Asics Ds racer, bra skor på stigar, mindre bra på sträckan med makadam, då slår det igenom och känns inte alls bra. Känslan igenom passet var bra, andning och puls låg och jag, det kändes aldrig jobbigt. Tror just dessa väldigt lugna pass är bra för att påskynda återhämtningen.

Det lätta stramandet som jag kände i vänstervaden i går var inte kvar i dag, kändes bra i högerlåret också, tack vare den modesta farten blev det ett bra återhämtningspass.
Stiglöpning, 7,5km, 6:00 tempo.

På kvällen blev det ett gympass, inledde med CT, nivå 16, medelpuls runt 120, 20 minuter. Kände mig rätt pigg i kroppen och benen.
Därefter bål och benövningar. Kändes också bra. På benövningarna körde jag 60kg på baksida lår och 85 kg på framsida. Kände mig starkare på framsidan jämfört med tidigare, kände dock inte av höger baksida något under övningarna.

Fredagen 15 juli. Inledde dagen med en rätt lång kuperad cykeltur med Hybriden. Körde över Moheda, via Musteryd till Ör och sedan Härlöv. 51,6 km. Tog det hyfsat lugnt men det blev jobbigt ändå- Tog 2 timmar och 13 minuter, hade en dipp efter 1,5 timmar ungefär. Hade ingen mat eller energi med, bara vatten.
Distans med Hybriden, 51,6km.

På eftermiddagen blev det ett intensivt gympass, kände mig sliten i dag. Körde först roddmaskin. 21 minuter, 172 i snittwatt. medelpuls runt 130. Det var slitsamt, märktes att cyklingen satt i benen.
Därefter 20 minuter överkroppsövningar, kändes också slitsamt.

Lördagen 16 juli. Blev nästans samma pass som förra helgen, men en mer distinkt fartökning runt Växjösjön, tyvärr är batteriet så dåligt i 305:an att det inte räckte till under farthöjningen, fick gå på runkeeperappen i mobilen, tyvärr mäter den inte lika som Garmin, vet inte vilken jag ska lita på? Sträckan runt sjön är känd sedan innan, med Garminklockan, Runkeeper mätte 70-80 meter kortare, en väsentligt skillnad på 4,4km.
Distansen blev totalt 17km i dag. Först distans runt Bergundasjön, 4:30 tempo ungefär, kändes bra, lite svagt stramande i baksidan av högerlåret, annars inga känningar.
 Fartökningen runt sjön, 4,42 km, tog 17:22. Ett tempo på runt 4:56. Började hyfsat kontrollerat, kändes rätt lätt i medvinden första 1,5km. Sedan blev det tyngre, gick på lite för hårt. Kände att jag ville stanna, men efter cirka 3km, kändes det bättre igen, precis som att jag blivit lite mer fartuthållig?
Därefter nedjogg i 5:00 tempo i 1,6km.

Svårt att dra några större växlar av formen, dels hade jag högre distansfart innan fartökning, mot vad jag brukar ha, dels så har veckans träning varit rätt tuff, men å andra sidan har jag haft semester.
Skulle inte klara denna farten i 10km i dagsläget.

2 kommentarer:

  1. Hej Nisse, glad semester! Ser spännande ut med ditt hårda upplägg. Jag har kört löpning nästan varje dag nu i tre veckor, men jag fick problem med vänstersidan. Tror att det är en blandning av ökad distans och de lågdroppade skorna. Har inte haft problem med hälar och vader, men lår och skinka är det just nu, så det är höften som spökar gissar jag. Därför blir det just nu extremt lugn löpning. Jag jämför våra pulsvärden och jag ligger mellan 15/20slag högre i mina lugna pass. För mig är 135-145 det intervall där jag ligger vid lugn löpning. Hoppas kunna komma igång med litet mera fart igen om en vecka, men nu tragglar jag på. Jag tar nästan all min träning just nu före frukost, så jag är extremt låg på energi. Jag får väl satsa på Ultralöpning istället, för någon maratonlöpare verkar jag aldrig bli. Kanske skall jag också skaffa en ordentlig cykel och växla med. Just nu har jag bara en gammal tioväxlad Crescent från 84, som dock numera är oväxlad. Växelarmen är slut och har inte hittat en ersättare till den.
    Ha en bra sommar!
    Hälsningar Urban

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Urban.




      Tack detsamma.




      Ja, nu när man är ledig är det intressant att prova med lite mer träning, det svåra är att inte träna för mycket. För min del måste jag starkt begränsa löpningen.

      Hade gärna velat komma upp på minst 7-8 mil löpning/vecka. Men det ser inte ut att gå. Får ont både här och där när jag ökar mängden.

      Känner att jag med nuvarande volym inte längre utvecklas, bli inte snabbare. Sedan spelar den ökande åldern också in och när jag inte längre utvecklas med snabbare tider så gör jag kanske egentligen det. Men det märks inte på tiderna eftersom jag genom åldern får en bromsande effekt som man inte vet hur stor den är.




      För mig är det egentligen inte så viktigt att bli snabbare, och absolut inte på kort sikt. Det är mer känslan av att känna sig stark och lätt i kroppen som är målet med träningen, men eftersom jag är glad i choklad och Erdinger så är det svårt att få bort de sista extra kilona som hade gjort lite mer på farten än en ökning av träningen.




      Så länge som jag kan träna på med hyfsat skadefri kropp så är jag mer än nöjd. Fast rätt vad det är så hittar man rätt kombination av alternativ träning och löpning, eller att kroppen tål lite mer löpning på sikt. Då släpper det och alla bitar som idag inte vill passa in fogar sig och det blir ett bra pussel till slut.




      Ha en skön sommar Urban.

      Radera