lördag 2 juli 2016

5 löppass, varav 1 fartpass.

Blev 5 pass med löpning, lite sådär känsla. Är rätt varmt och kvavt nu och jag får det rätt tufft i värmen, pulsen går upp nästan 10 slag vid samma ansträngning som vid svalare väder, körde ett lite tuffare pass under veckan.
I tisdags blev 5km farthöjning mitt i ett distans pass. Det blev väldigt tufft sista 2km, då gick jag på lite för hårt och pulsen gick över tröskelpuls i slutet. Ändå körde jag i så flack terräng som är möjligt i Alvesta. Är inte i samma form som jag var i maj.
Låret besvärar mig fortfarande, men trots allt mindre än innan även om det är dagar som känns sämre. Har pågått i snart 6 månader, om  den sitter i lika länge som vänsterlåret så borde det vara bra i mitten slutet augusti.
Kör inga pass i kuperad terräng nu och märker att jag tappat i benstyrka även på flackare pass nu. Så fort jag tycker att låret är i så pass bra skick att det åter går att köra i kuperad terräng så kommer jag sakta men säkert förlägga huvuddelen av passen där, möjligt att jag framöver ändå fortsätter att köra fartpassen i flack terräng.


Söndagen 26 juni. Blev en lugn runda i flack miljö, inne i Alvesta, hade Adidas Energy Boost, rätt tunga skor som känns klumpiga, men i dag var det lite bättre känsla. Kände bara väldigt svagt i baksidan av högerlåret.
Distans i Alvesta, 7,5km. 4:27 tempo, medelpuls 134
På kvällen blev cykel hem från Växjö, hade Hybriden, en sval och skön vind jämfört med de 2 senaste dagarna, bara ett fel, den var emot mig hela vägen till Alvesta. Men å andra sidan så blev träningseffekten högre, alltid finns det något positivt i alla som sker. Kändes okej i benen. Är besvärlig terräng i 7-8 km mellan Gemla och Alvesta.
Transportcykling, Växjö-Alvesta 23km. 23km/h. 106 i medelpuls.

Måndagen 27 juni. På kvällen blev det först tandemcykling med dottern, från Alvesta till Växjö, idag var det till skillnad mot igår, medvind. Så det blev en rätt behaglig tur.
Kändes bra i benen.
Tandemcykling, Alvesta-Växjö. 23km, 20km/h. 92 i medelpuls.
Därefter blev det gymmet och bål och överkroppsövningar i 40 minuter, lite tungt i bålövningarna, särskilt magövningarna, däremot kändes det bättre än väntat i överkroppsövningarna.

Tisdag 28 juni. Blev ett distanspass i flack terräng, tanken var att köra ungefär 5km tröskel. i det passet.Efter 3km körde jag på. Hade lite lätt medvind, första 3km kändes under kontroll och hyfsat bra känsla, men sista 2km blev det lite för tufft och jag fick slita rätt hårt. Blev 3:55 tempo i farthöjningen, var tvungen att ta några minuters paus efter farthöjningen, inför höjningen stannade jag inte.
Hade trott att det skulle gå lite fortare och kännas lite bättre i steget. Men jag har inte den rätt känslan just nu. Kände av högerlåret en aning under fartdelen och den efterföljande hemlöpningen.
12km flack distans, inkl. 5km tröskel i 3.55 tempo
Det är svårt att veta vad som är bäst för mig, intervaller eller tröskel? Nu har jag kört på rätt länge i flack terräng, känner att jag tappar lite styrka i benen. Men samtidigt vill jag att låret ska gå över helt och hållet innan jag ger mig upp i det kuperade Spånenspåret igen.

Onsdagen 29 juni. Har känts okej under dagen i både ben och lår. På kvällen hade jag tänkt mig lugn löpning ute, men var mån om att få till ett lugnt jämnt tempo för att det inte skulle slita för mycket med tanke på gårdagens lite tuffare pass. Regnet bidrog också till att det blev 5km på löpband, hade 1:a bandet, 1% lutning, 5:00 tempo i 25 minuter. Var väldigt segt första 5 minuterna sedan blev det bättre känsla. Pulsen stabil mellan 115-120, steg till 125 sista 5 minuterna. Kändes bara svagt i baksidan på låret. Kände lite även i vänsterhälen. Hade Energy-skorna.
Därefter ungefär 50 minuter bål och benträning, kändes segt idag.

Torsdagen 30 juni. Har känts okej i benen om än lite segt på eftermiddagen. Körde ett rätt lugnt distanspass inne i Alvesta på kvällen. 9,5km. Exklusive ett lugnt varv i Hagaparken med dottern, 1,4km. Hade Salming Distance idag. Var segt första km, släppte lite sedan och i mitten av rundan kändes det som bäst, skorna helt okej i denna fasen också. Sista 2-3km så stumnade jag rätt rejält i steget och det började bli lite tungt. Skorna kändes väldigt stumma i slutet. Kommer ihåg att det var samma känsla förra gången med dessa skor. 3:e dagen i rad med löpning, tillhör inte vanligheterna, får se hur det känns i benen i morron.
Distans i Alvesta, 9,6km, 4:41 tempo.
Efter lite mat blev det ett pass på gymmet, körde överkropp och bål samt dynamiska stretchövningar, var rätt stum i benen men bål och överkroppsövningarna kändes bättre än väntat, det märktes tydligt vilka muskler som jobbat hårdast de senaste dagarna. Sammanlagt cirka 60 minuter.

Fredagen 1 juli. Skulle i väg med jobbet till Linköping över dagen, så jag visste att det skulle bli ont om tid till någon kvällsträning. Så det fick bli ett väldigt tidigt morronpass. Var på gymmet strax innan 6, till min förvåning var jag inte ensam, det fanns 3 andra där.
Körde CT, nivå 16 i 20 minuter, hade inget pulsband idag men det kändes som runt 115 som vanligt.
Ingen mer träning under dagen eller kvällen. På vägen hem från Linköping hamnade vi en bilkö, p.g.a vägarbete. Så det hade blivit väldigt ont om tid för kvällsträning.

Lördagen 2 juli. Fuktigt och kvavt i luften, lite stumma ben i dag. Gjorde en kort farthöjning i lätt medvind, 1km i 4:05 tempo, i tröskelpuls och ansträngning, gjorde höjningen utan stopp efteråt. Därefter åter lugnare men med högre puls än vanligt, vet inte om det kan vara värmen. Hade svårt att få ner pulsen under resten av rundan. Men det kändes ändå hyfsat i benen inte så stumma ben som pulsen visade på. I bland blir det så med pulsen, har hänt innan också på just lördagar. När jag kört morronpass.
Distans, 17km, 4:38 tempo, inklusive 1km farthöjning i 4:05 tempo.
Hade tänkt mig lite längre idag, men när pulsen inte ville gå ner som den brukar efter ett kort stopp efter 15km så körde jag 17km. Ingen mening att köra på för hårt nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar