lördag 9 juli 2016

4 löppass, varav 2 fartpass.

En helt okej vecka i löparspåren. Fortfarande i flack terräng. Låret blir sakta, sakta lite bättre. Hade några dagar i veckan då jag knappt kände något, men efter dagens lite längre distanspass känner jag åter lite. Var hos massör i går för en 45minuter lång djupmassage för rygg och ben, väldigt skönt och välgörande, hon sa att mina muskler inte var riktigt lika trötta denna gången. Var där senast i september förra året.

Hon påpekade att jag var stum i en sena som går över höftkulan. Hade ingen aning om att det ens fanns någon sena där. Har inte haft ont där, men som med allt annat i kroppen så hör senor och muskler ihop och kan manifesteras på andra ställen än där dom ursprungligen är ur balans.
När hon masserade där så kände jag hur det strålade lite i utsidan på högerlåret.
Hon gav mig även tips på stretchövningar som jag kunde utföra för att komma åt senan.
Precis efter massagen var det en väldigt skön känsla i kroppen, kände inte någonting någonstans. Det var ett tag sedan. Fast i morse så var en del av de kroniska känningarna jag har åter på plats.

Körde ett intervallpass som var lite annorlunda i måndags med lång aktiv vila i 5:00-tempo. Med så lång vila men ändå med hyfsat hög puls under vilan så blev intervallerna väldigt bra sprungna. Kände att jag kom upp fint i steget och med en bra och jämn rytm, trots den lite knixiga terrängen.
Ska köra några mer sådana och öka farten en aning under den lugna delen. Känns som man kan köra på rätt många utan att det sliter för mycket.


Söndagen 3 Juli.
 Efter en lugn förmiddag med endast några promenader så var det dags för ett gympass på kvällen, hade tänkt mig cykling utomhus, men det var mycket regnskurar i luften. Så det fick bli även konditionsdelen inomhus idag. Nu har det varit lite svalare ett tag så det är inte så varmt inne på gymmet. Då är det lättare att köra kondition.

Började med ett roddpass, blev 5km på 21.06. Med 3 drickapauser inlagda, där låter jag pulsen sjunka till 100 innan jag drar igång igen. Ungefär 20-30 sekunder. Hade medelpuls på runt 128. Sista 2 minuterna körde jag på lite hårdare och hade slut puls på runt 150. 175 watt i snitt. Kändes bara svagt i högerlåret.

Sedan CT, körde som vanligt på nivå 16 i 20 minuter, pulsen stabil men lite högre än vanligt, troligtvis för roddens skull. Hamnade runt 122 i snitt med ett max på 125. Kändes helt okej.

Därefter 45 minuter bål-överkroppsträning. Kände mig väldigt pigg under hela detta passet. Det är en skön känsla att gå från gymmet med mer energi än man kom in med. Det händer inte så ofta men om det händer så är det oftast på just söndagarna, när man fått sova lite mer än vanligt.

Måndagen 4 Juli. Har varit väldigt seg under dagen, varit låg på energi. Men när jag väl drog igång dagens fartpass så hade kroppen vaknat till liv. Tanken med dagens pass var någon slags fartlek.

Körde i det korta varvet i Hagaparken. Småkuperat och lite knixigt bitvis men inte så mycket att det drar ner farten i kurvorna. Tyvärr varvet mätte allt från 840 till 890 meter med Garminklockan, särskilt ojämnt under fartdelarna. tog ett genomsnitt på de 10 varven och då blev det 862 meter för ett varv, mellan 3:44-3:49 tempo på fartdelarna i så fall. Runt 4.50 tempo på det lugna varvet.
Kändes väldigt bra under passet, När man kör så här så blir man tvungen att sänka farten på fartdelarna, eftersom man inte stannar mellan varven. Kom rätt snabbt in i ett bra 3-taktstempo med andningen under fartdelarna
Kunde återhämta mig bra under det lugna varvet och när jag väl körde fartvarvet så var det med pigga ben och bra tryck i benen. Var längesedan jag känt så bra känsla i benen. Kände av baksidan av högerlåret en del men inte så det påverkade själva löpningen. Perfekt temp idag, runt 16 grader och friskt i luften.
Fartlek i Hagaparken. 5*862 meter.

Tisdagen 5 Juli. Har känts okej i låret under dagen efter gårdagens fartlek. Kände av högervristen en aning på eftermiddagen. Annars pigg i kroppen. På kvällen blev det först CT i 20 minuter nivå 16 och en medelpuls på runt 115, kändes bra.
Därefter bål och benövningar, kände mig väldigt pigg i benen, hade 92,5 kg på sista 10 repen i framsida lårcurlmaskinen. Utan att det slet jättemycket. 62,5kg i baksida lår. Kändes lite tyngre, men inte ont när jag körde dom.
Avslutade med 5 minuters löpning i höjdhopparmattan, kändes också bra.

Onsdagen 6 juli. Regn i mängder, som inte ville avta när det var dags att springa, valde löpbandet i stället. Blev 10 km. 1% lutning på bandet och 46:15 i tid, 4.38 tempo, 13km/h.

Fördelen med löpband är att det blir jämnt och fint i ansträngningen, nackdelen är att det blir varmt och lite småtråkigt. Intervaller är okej men när man kör distans i ett och samma tempo är det lätt att bli lite uttråkad.
Kändes okej i kroppen, det enda som störde idag var vänsterhälen. Om det kommer numera så är det när jag använder Salmingskorna, det lägre droppet irriterar nog hälsenan extra mycket. Annars är der sköna skor, men denna över 2,5 år gamla skada vill inte släppa taget i första hand.
Därefter körde jag 25 minuter överkroppsträning, kändes helt okej.

Torsdagen 7 juli. Efter jobbet blev det löpning, delvis med dottern. Hon börjar komma i lite form nu. Det är kul att se även om det är en bit kvar till där hon var för något år sedan. Än gör hon inte det frivilligt, men en dag så kommer det. Utan egen vilja till att springa kommer det inte funka. Men om man kan bidra med att så ett frö så finns ändå en chans till att hon en dag inser nyttan och glädjen med att springa på egen hand också.
Det blev ett lugnt distanspass, hade AEB idag, men tycker att namnet inte lever upp till vad det lovar. Jag får ingen energi av dessa skor. Snarare tvärtom, känns som om dom suger fast i asfalten. Men när man kör lugna pass så spelar det inte så stor roll. Fördelen med dessa skor är ändå att jag känner mig fräschare i fötter och underben efter passen.
Distans i Alvesta. 8,3km, 4:33 tempo.
Kändes lite i låret samt vänsterhälen, men mindre än väntat med tanke på att jag sprang en mil igår.

Fredagen 8 juli. Sista arbetsdagen, även om det blir lite "efterbörd" att ta hand om en vecka till. Blev kort pass på eftermiddagen, skulle på djupmassage för rygg och ben redan vid 4-tiden och efter den massagen är det bra om man inte tränar mer den dagen.
Cyklade en kort men rätt intensiv runda med brukscykeln, kändes okej i låret. Pulsen lite högre än väntat bitvis.
Massagen var väldigt skön, kände mig väldigt avslappnad efteråt och hade inte ont någonstans i kroppen ett par timmar efteråt.
Kort cykelrunda med Brukscykeln.

Lördagen 9 juli. Kändes okej inledningsvis på dagens runda. Har numera blivit samma runda de 4-5 senaste gångerna. Om jag känt mig riktigt pigg så har tanken varit ett pass med inbakad fartökning av något slag. Men det har varit lite sisådär med det, har inte varit riktigt motiverad för det. I dag var det rätt så varmt också och jag kände inte riktigt för någon fartökning. Fast när jag kom ut till Växjösjön så körde jag något mellanting. Runt 4:10 tempo och med lätt ansträngning och knappt i 3-taktsandning men pulsen var lika hög som den brukar vara i strax under 4:00 tempo. Tror det är värmen som driver upp min puls med nästan 10 slag. Blev ungefär 3,5 km i lite hårade fart. Den sista km blev mer ansträngd men med samma fart.
Distans, 17 km, 4:30 tempo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar