lördag 4 juni 2016

Banintervaller + 2 andra löppass.

Blev inte den löparvecka jag tänkt mig. Körde intervaller i måndags, på bana, gick rätt bra men orkade bara 8 av tänkta 10.
Sedan tänkte jag åter prova med löpning 2 dagar i rad, körde ett kort stiglöpningspass på 4km på onsdagen. Dagen efter var jag lite stum i baksidan av högerlåret men körde ändå ett kuperat distanspass i värmen strax efter 16-tiden. Hade tänkt mig 13km, men blev allt stummare i låret ju längre rundan fortskred. Bestämde mig vid 9km att inte springa sista 2,5km slingan. När jag närmade mig sista uppförsbacken undvek jag även den och gick istället de sista 700 meterna.
Det var lite nedslående, har försökt innan med 2 löppass dagarna efter varandra men det vill inte riktigt funka.
Även dagens pass bytte jag mot cykel istället, dels beroende på värmen dels för att jag vill vila låret någon dag till innan jag springer igen.

Nedan följer den gångna veckans träning.

Söndagen 29 maj. Var och tittade på min bror som tävlade i Växjö Triathlon. Väldigt kul att se, dom körde den olympiska distansen. Extremt vältränade killar och tjejer.
Själv körde jag en kort runda medans dom cyklade sina 4 mil.
15km cykel med Hybriden. 24 km/h.
När jag kom hem på kvällen så körde jag cirka 30 minuter olika löpskoleövningar och benstyrka. Kändes trots allt okej i benen efter gårdagens löpning.
Kände mig lite stel i ländryggen i morse.

Måndagen 30 maj. Väldigt varmt idag, hade tänkt mig kuperade "70/40"- intervaller uppe vid Spånen, men ångrade mig i det sista och körde på bana istället. Var inte speciellt motiverad eller laddad, har känt en aning i foten i dag och var lite orolig att det skulle förvärras av intervaller, samtidigt känner jag att det behövs lite mera fart ibland.
Planen var 10 stycken. på 350meter, sedan gåvila i 50 meter innan jag kör på igen. Det blev för hårt idag. Vilan ska egentligen vara 20 sekunder mellan varje intervall, då blir man tvungen att dra ner tempot under intervallerna. Men det blev som det blev och under löpningen kändes det bra.

Träffade en löpare också och vi pratade en del, han är äldre än mig men har varit på en väldigt hög nivå när han var som bäst, 31.30 på milen är väldigt bra. Han springer 7 mil i veckan, varje dag. Han siktar på att tillhöra Sverigeeliten om några år i M70 på 5km och uppåt. Ska bli kul att följa. Han kollade lite när jag sprang, så det gjorde nog att jag drog upp tempot lite högre än vad jag borde.

Det blev följande tider och medel och maxpuls på intervallerna, ungefär 40 sekunders gåvila mellan varje.
1:a 67 sekunder. 136 medelpuls, 157 max.
2:a 67. 147/161.
3.e 67. 150/163,
4:e 70. 148/163.
5:e 66. 152/167.
6:e 66. 153/171.
7:e 65. 161/172.
8:e 69. 159/171.

Rätt bra tider, men för lite för hårt. Efter den 8.e så fanns det inte mental energi kvar för dom 2 sista, lite synd att jag vek ner mig, men efteråt känns det ändå okej, inte helt slut i kroppen.
"70/40" intervaller. 8*350 meter. På bana.

Tisdag 31 maj. Blev först en omväg till gymmet från jobbet med vardagscykeln + ryggsäck. Jag sitter väldigt upprätt på den så luftmotståndet är inte det bästa om man vill att det ska fort. Men tanken idag, var att få lite distans på låg pulsnivå. Blev medelpuls på 113, precis lagom.
Brukscykeln, 15km. Medelpuls 113.
Därefter blev det bål och benövningar på gymmet, körde något lägre vikter än vanligt på lårcurlen, 10 kg under, ungefär. Kändes okej.

Onsdag 1 juni. Blev en rätt intensiv träningsdag om än i rätt lugnt tempo. Men ansträngningen känns rätt hög ändå när det är så varmt. Men kroppen blir samtidigt lite mjukare på något sätt.

Var även konditionstest på jobbet idag. Men det testet varade bara i 6 minuter och jag hade medelpuls på 110. 150 watts belastning på motionscykeln, kadens skulle ligga på runt 50. Värdet blev 6,2. Vid samma puls men med stigande ålder så sjunker värdet. Vet egentligen inte vad detta testet är värt? Eftersom man inte tar i mer än så här.

Efter jobbet blev det först 1 mil tillsammans med dottern. 17km/h blev medelfarten och 4-5 småstopp för dricka och passering av besvärliga korsningar.

Sedan cyklade jag upp till Spånen, 5km. Sedan stiglöpning i 4km. Det var längesedan. Tror det är nästan ett år sedan. Jag tror mycket på denna stiglöpning som komplement och avlastning till den vanliga löpningen. Får se om kroppen vill vara med på detta också.
Stiglöpning, 4km. Spånen
Därefter direkt till gymmet för 20 minuters överkroppsträning.

Torsdag 2 juni. Det finns bra löprundor och det finns mindre bra rundor. Dagens runda tillhörde inte den förstnämnda. Ingen bra känsla någon gång under dagens pass. Väldigt varmt, 27-28 grader. Passar inte mig. Men har ändå hunnit vänja mig rätt bra sista veckan, fast idag var det alldeles för varmt för löpning.

Började rundan med mina gamla Adidas Boston 3, för att få till lite variation med skorna, men det är alldeles för daterade nu. Stumma och utan respons i frånskjutet.
Bytte till Boston Boost 5, efter 2,5km, kändes bättre.

Har känt av baksidan av högerlåret en aning under dagen, inte ont men att det stramat. Under dagens runda kändes det okej första 4-5km men sen började det dra och strama alltmer i baksidan av högerlåret. När det var 5km kvar bestämde jag mig för att inte springa det sista 2,5km-varvet i elljuslingan. När jag kom fram till sista backen med 700 meter kvar så undvek jag även den. Det kändes inte bra i låret. Hoppas att jag bröt i tid så det inte blev någon ny skada.

Det kan vara en kombination av värmen och att jag sprang stiglöpning igår, försöker med långa mellanrum att springa två dagar i rad, men det verkar vara omöjligt för min kropp.
Det blir till att fortsätta med 3 pass i veckan tills högerlåret gått över helt och hållet.
Kände även av vänsterhälen mer än jag brukar i slutet av rundan.
Kuperad distans. 10km, 4:42 tempo.

Fredagen 3 Juni. Återigen en högsommardag, enda felet med det är att man inte är ledig. Då hade man kunnat njuta i fulla drag, nåja, tids nog blir det semester och om allt går bra så blir det liknande väder i juli.
Har känt av högerlåret en del idag, men mindre än väntat. Har inte känt något i foten. Värst var det som vanligt, i bilen in till Växjö i kväll.
Blev ett cykelpass i Växjö, runt de 3 sjöarna, glömde pulsbandet hemma, men uppskattar pulsen till runt 110-115 i snitt. Kändes bra i benen och kände inget i låret under cyklingen, hade Hybriden.
3 sjöar runt, Växjö, med Hybriden, 20km. 24km/h

Lördagen 4 juni. Var meningen att jag skulle springa idag, men det var fortfarande väldigt varmt och med den dåliga känslan som kom i torsdags, gjorde att jag i stället tog cykel.
Cyklade från Växjö till Alvesta med Hybriden, matade katten och vattnade trädgårdslandet. Sedan tog jag racern tillbaka till Växjö, 52km totalt. Hade inget pulsband med hybriden, men låg nog runt 115 i snitt. runt 120 i snitt totalt. Kändes bra i låret under cyklingen.
Hybrid+Racer, 52km, 27,5km/h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar