lördag 11 juni 2016

4 löprundor denna veckan.

Blev 4 pass denna veckan, sprang inte förra lördagen utan söndagen i stället, därför ett extra pass, har varit lugna pass.
För att mäta mina rundor använder jag en Gps-klocka, Garmin 305, köpte den 2010, men nu är den inne på sista versen. När den var som starkast kunde jag använda den i Gps-läge i över 7 timmar, på min cykelresa till Leksand 2013 var det några riktigt långa pass. Sista året har den dock blivit allt svagare och idag klarade den inte mer än 55minuters löpning.
Har under veckan kört flackare löprundor, för att påskynda läkningen av baksidan av högerlåret. Får se om det hjälper? Denna veckan har jag ändå tyckt att det varit lite bättre efter dom flackare passen.
Har blivit löpning utan någon riktig struktur, inte så hårda pass heller, men lite fartökningar här och där, men inte över några km som längst. Förutom stramandet i högerlåret har det känts helt okej i ben och fötter.


Söndagen 5 juni.
Blev löpning på förmiddagen, var nog bra att jag inte sprang redan igår. Väldigt skönt väder idag, inte alls så varmt som dom senaste dagarna.
Kände att det stramade en del på insidan av knät på väg till dagens start. Kommer säkert från sittknölen på baksidan av låret, precis som alla andra konstiga känningar jag haft sista  månaderna i högerbenet.
När jag väl sprang kändes det helt okej. Blev lite stram i baksidan av högerlåret sista km. Annars väldigt lätt och fin känsla i 4:35 tempo de första 10km. Sedan ökade jag lite runt Växjösjön, men det kändes aldrig tungt idag. Bara det här med låret.
15km distans, 4:33 tempo.
Några timmar efter passet har jag åter känt av både baksidan av låret och insidan på knät. Det är svårt att inte kunna springa på som man tänkt.

Måndagen 6 juni. En ledig måndag, med strålande solsken och en perfekt temperatur, 20 grader. Klarblå himmel och en svag nordlig bris, bättre än så kan inte vädret bli, precis lagom på alla håll och kanter. Har stramt en del i insidan av högerbenet, utmed knät. Under kvällen cykling kändes dock ingenting, så det är troligen inga problem med knät utan det sitter i senor och muskler.
Körde ett lugnt cykelpass med Hybriden, därefter 45 minuter på gymmet med bål och benövningar, kändes bra i benövningarna.
Lugn cykling med Hybriden.

Tisdag 7 juni. Velade fram och tillbaka under dagen, om jag skulle springa eller inte. Det har stramat en del i låret, men knät har knappt känts någonting.
Det blev löpning på kvällen, återigen rejält varmt, för att undvika att överanstränga baksidan av låren för mycket blev det en relativt flack runda i Alvesta. Kändes bättre än väntat i låren under löpningen, passet blev utan någon riktig struktur. Började i 4.30 tempo, med rätt lätt ansträngning, sedan blev tempo allt högre, km:4+5, blev i 4:12 tempo ungefär låg tröskelpuls för min del idag, runt 150, börjar bli rätt ansträngande då.
Tog ett stopp efter 6km, bara för att få ner pulsen lite och därefter köra på i ett lugnare tempo sista 5km. Brukar funka bättre om man stannar helt, är så lätt att man kör på i samma höga fart med allt högre ansträngning
Distans i Alvesta, 11km, 4:31 tempo, medelpuls 139
Senare på kvällen en lugn cykelrunda med dottern på 12km. Kändes rätt segt i benen efter löpningen.

Onsdagen 8 juni. Blev gymmet nu i kväll, körde roddmaskin, det var ett tag sedan. 177 i snittwatt och 5km på 21 minuter. Ungefär 125 i medelpuls. Kändes en del i högerlåret.
Därefter 60 minuters bål och överkroppsövningar. Kändes okej, särskilt överkroppsövningarna.

Torsdag 9 juni. Blev en rätt bra runda mitt i Alvesta, kändes bättre än väntat i baksidan av högerlåret. Låg på precis under tröskelpuls, bara i slutet som jag fick ta i rejält. Stramade lite i låret sista 3km.
Kom en efterlängtad regnskur mitt i passet. Blev lite drygt 2 varv i Hagaparkens elljusspår, resten mestadels på asfalt. Det känns att Adidas Boston boost 5 kommer mest till sin rätt på asfalt. Blir extra fart i frånskjutet då.
Distans inne i Alvesta, 11km, 4:21 tempo

Fredag 10 juni. På eftermiddagen tog jag en stavgångsrunda med dottern uppe vid Spånen, Ca:2,5km. Det var friskt i luften efter regnet, tyvärr kom det mycket mindre än utlovat. Tror inte det kom mer än 2-3mm i Alvesta senaste dygnet. På kvällen blev det ett gympass, körde crosstrainer, 20 minuter på nivå 16, medelpuls på 115, kändes lätt och fint, blev lite svettig sista 5 minuterna.
Därefter 50 minuter bål och benövningar.
På framsida lår körde jag ett rep med ny maxvikt i lårcurl för min del, lyckades på sista rep att köra 10 stycken på 90kg, framsida lår. På baksida blev det 60 kg, känner av lite efteråt i baksidan på högerlåret, som vanligt värst i bilen på väg in till Växjö. Börjar tyvärr bli van nu, med bägge låren inräknat är jag uppe i ett år med besvär i baksidorna. Men hoppas på att det snart är borta även i högerlåret.

Lördag 11 juni. Fin löparväder, bara runt 14-15 grader och solsken. Hade först tänkt mig en lite längre runda idag men hade inte riktigt energin till det, kände av låret svagt efter 5km och resten av rundan, kanske det som bidrog till den lite lägre energin, klockan är nästan helt slut nu, stängde av sig redan efter 13km, nu måste jag fixa en ny.
15,5km distans, 4:33 tempo, medelpuls 135

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar