lördag 25 juni 2016

3 löprundor, varav ett pass med tröskeltempo.

En lugn löparvecka, inga pass som sticker ut precis. Har ju sista tiden undvikit kuperad terräng i förhoppning om att lårskadan i högerbenet ska läka fortare. Det finns ingen annan jag att jämföra med så man vet inte om det har gjort någon skillnad, känner dock att jag inte är lika stark i uppförsbackar nu som när jag körde enbart kuperade pass. Så det är åter tydligt, man blir bra på det man tränar på.

Hade ett jobbigt pass i veckan. Körde tröskeltempo i det småkuperade och rätt knixiga motionsspåret mitt i Alvesta, har sprungit mer än 5000 varv där genom åren. Blev ett väldigt jobbigt pass, låg på lite för hårt och med den varierande terrängen blir det svårt att hitta en bra rytm, men samtidigt blir det ändå inte så jobbigt mentalt när det inte är så långt till nästa sväng. Jag har svårare att köra tröskelpass där jag har lång sikt framåt. Lättare att vika ner sig om det blir mycket vind eller en lång svagt motlutande backe.

Får se hur jag ska göra framöver, för veckans tröskelpass blev lite för tufft. Ska köra varvintervaller här stället så småningom, blir 1,4km. Då blir lite lättare att motivera sig.
Men jag tror att tröskelpass i cirka 30 minuter eller mer är det jag saknar mest, kroppen behöver dessa längre pass i högre fart och puls.
Har känts bra i övrigt i kroppen, bara baksidan som gäckar mig från och till.

Söndagen 19 Juni. Det märks att vi är inne i den ljusaste tiden på året. I kväll tog jag en rätt sen cykelrunda, men det kändes som om det var mitt på dagen, ljuset så starkt och solen högt på himmelen, trots att klockan närmade sig 7 på kvällen.
Det har som vanligt, gått alldeles för fort och det var ju nyss vårvinter med regn och rusk. Om någon dag så vänder det igen, vi går åter mot mörkare tider. Känner att jag inte riktigt hinner inte med. Som att jag missar något.
I går hade jag lite känningar i låret under eftermiddag och kväll. D masserade mig både i gårkväll och i dag på förmiddagen, Kändes bättre än väntat under dagen. Bara i bilen på väg in till Växjö i kväll som det stramade en del, men i den efterföljande cykelturen i kväll kändes det bra i alla kroppsdelar.
Klippte häcken i eftermiddag, tog nästan 2 timmar. Någon form av styrketräning i alla fall. Har inte varit på gymmet sedan i torsdags. Inte helt perfekt, blir lätt så här på sommaren.
Lönåsrundan med Hybriden, 33km, 24,5km/h. 108 i medelpuls.

Måndagen 20 juni. Har känt mig lite seg idag, särskilt på förmiddagen, bådade inte gott inför kvällens tröskelpass i småkuperat elljusspår mitt i Alvesta. Körde först 1 uppvärmningsvarv. Därefter blev det 4 varv i tänkt tröskeltempo, men kom lite högt redan efter 2km. Snittpulsen blev 157 men på de 3 sista km var snittet 163/164. Runt 160 är okej för mig om jag ska orka i 10km.
Kan varit den småkuperade terrängen som ställde till det, det är även några 90 graders kurvor som ställer till det lite. Var väldigt ansträngande idag och det fanns inte den kraften i steget som jag önskat mig.
Behöver definitivt mer sådana här pass. 5,69km i för högt tröskeltempo. Ska prova ett liknade pass i jämnare terräng också för att se min nivå. Men just nu är jag inte snabbare än så här. Bör nog ligga runt 4.10 tempo för att det ska vara perfekt tröskelfart. Då hamnar nog pulsen runt 158 i snitt, även uthålligt.
Småkuperad tröskel, 5,6km i 4.01 fart. 157 i medelpuls.
Kändes okej i högerlåret, även om det stramat en del under dagen och även lite under passet. Fötterna helt okej idag. Blev väldigt trött under nerjoggen.

Tisdagen 21 juni. Har känts okej i benen under dagen, lite stel och stum, men mer som det brukar vara efter ett lite tuffare löppass. På kvällen blev det först några km stavgång med dottern. Senare till gymmet och där körde jag standardpasset på CT, blev 20 minuter på nivå 16, puls runt 115. Blev lite svettigare än vanligt, men berodde nog mer på värmen än ansträngningen, kändes bra i fötter och lår.
Därefter bål och benövningar.  Låg på 60kg på lårcurlen, på baksidan och 80 på framsidan. Kändes stramt när jag körde på baksidorna, som det brukar. Annars helt okej känsla i de andra övningarna.

Onsdagen 22 juni. Har känts lite stramt i högerfoten och låret under dagen, men bara svagt. På kvällen blev det en lugn distansrunda inne i Alvesta. Hade Salming Distance-skorna idag, kändes bättre än väntat, blev lite stum känsla i slutet men det kan ha berott på att jag blev lite sliten i benen, minst lika mycket som skorna. Har ju provat dessa skor tidigare och inte tyckt att dom varit något vidare. Men ska ge dom några chanser till på de här lite lugnare passen.
Ändå piggare känsla jämfört med förra onsdagens liknande pass. Men tröskelpasset slet nog inte lika mycket som förra veckans 6*1000 intervaller.
Distans inne i Alvesta, 8,29km, 4:44 tempo. 129 i medelpuls.
efter lite mat blev det ett roddmaskinspass på gymmet. Körde 5km, ville inte komma för högt i puls, cirka 125 i medelpuls, 154 i medelwatt. Stramade en del i låret under andra halvan av träningen, hade tänkt mig lite styrketräning också men kände mig tom på energi, dessutom spännande fotboll på tv.

Torsdagen 23 juni. Slutade lite tidigare idag, blev först tandemcykling med dottern, från Växjö till Alvesta, 23km. Sedan lite fika innan det var dags att cykla tillbaka till Växjö på seneftermiddagen. Inte så varmt på tillbakavägen. Kändes bra i benen. Mycket mjukare och syremättad luft de senaste dagarna, det lilla regnet som fallit har ökat på fuktigheten. Ljuset är också mjukare, det händer något vid midsommar. Det har varit väldigt fina cykelturer sista veckan.
Sista milen idag blev jag väldigt trött. Helt tom på energi.
Tandem+Hybridcykling, 53km. 21km/h

Midsommarafton 24 juni. Varmt och fuktigt, ville ut så tidigt som möjligt idag, kom i gång strax efter 9, kändes sådär eftersom jag bara någon timme tidigare ätit en rätt stadigt frukost. Efter 6-7km så började det släppa lite och det blev en bättre känsla. Det stramade lite i baksidan av låret hela rundan, men tycker inte att det blev sämre ju längre rundan fortskred.
Till min stora förvåning och glädje så fick jag inte ont under vänster hälens trampdyna som jag brukar få när det är riktigt varmt. Hade tunna vanliga strumpor, samt - som jag även provat tidigare med blandat resultat - Svettband precis ovanför ankeln. Det hindrar svetten från benen att rinna ner i skorna. I dag funkade det bra i alla fall.
Pulsen lite högre än väntat, men beror med all säkerhet på värmen. När det blir så här varmt får jag problem, hade ingen ork till någon farthöjning idag, eftersvettades i över 30 minuter.
Distans, 17km, 4:33 tempo, medelpuls:142
Ansträngningsgraden kom och gick i sjok idag. Ändå tycker jag tempot var relativt jämnt.

Midsommardagen 25 juni. Idag blev det en cykelrunda med Hybridcykeln.  En fin runda, rätt mycket grusväg och motionsspår, inte perfekt med denna cykeln. En bra runda med mountainbike, det är rätt styv ram på Hybriden, så det blir lite stötigt bitvis. Kändes lite i baksidan av högerlåret. Varmt och fuktigt ute, men när man cyklar så är det bara skönt.
Blev lite jobbigt sista milen. Annars hade jag en rätt låg medelpuls och det passet bör inte slita alltför mycket.

Växjö runt, 43km, 24km/h. Medelpuls, 108.