söndag 1 maj 2016

Växjöloppet 2016. 10 km, tid: 39:00

Så var Växjöloppsdagen här igen, 13:00, 1maj. Datum och tid alltid detsamma, så man vet förutsättningarna tidsmässigt. Det som varierar mellan åren är väder, men framförallt träningen. Det är nu allt ska ut, just till denna dagen ska allt stämma.

Inför årets lopp har träningen trots allt gått bra, i alla fall 2016. Kom igång igen med löpningen efter ett nästan 6 månaders långt uppehåll. Baksidan av vänster lår som inte höll, gick sönder i juni 2015. Troligtvis för att jag sprang 3 millopp i maj månad, med för dålig träning mellan.

När jag började på att springa igen i december 2015 så var inte lårskadan helt läkt, men den påverkade inte löpningen nämnvärt. Men jag hade nog lite för bråttom, för i januari, under ett lite längre pass så blev jag stum, först i högervaden därefter i baksidan av högerlåret. Så när vänsterlåret precis gått över så kom det i högerlåret. Det var inte alls lika hårt eller djupt in i högerlåret, men tillräckligt för att jag återigen skulle bli lite defensiv i min löpträning. Den skadan har inte lämnat mig helt ännu. Men i dagsläget känner jag bara av det när jag kör bil. Aldrig när jag springer.

Jag hade bara någon vecka uppehåll med löpning efter den skadan. Jag kommer ihåg att det lättaste träningspasset jag kört i år, var just efter den veckans uppehåll från löpningen.
Jag hade gärna velat köra 4-5 pass med löpning i veckan, men kroppen håller för 3 pass för tillfället.
Jag har kört med följande upplägg denna våren.
Intervaller på tisdagar, lugn distans på torsdagar och långpass med fartökningar på lördagar. Där emellan roddmaskin och cykling övriga dagar, med låg intensitet på dom passen. Det är vad kroppen klarat av under våren.
Jag har inte ens försökt att öka löpningen, utan har legat på 4 mil i veckan ungefär. Målet är att på sikt kunna komma upp i 7-8 mil, fördelat på 5 dagar.

Inför dagens lopp har det varit en väldigt lugn vecka träningsmässigt och jag har verkligen gjort allt för att vara i så bra form som möjligt inför dagens lopp. Kort intervallpass i måndags och 6,5km lugn löpning i torsdags. Laddat med rödbetsjuice de sista dagarna, men mindre mängd än förra året. I går kväll blev det 2 Erdinger, hjälper mig att slappna av och sova gott. Tror det var bra med att få sova ut 2 dagar inför årets lopp.

Tog allergitabletter i går kväll, och har inte känt något av pollen idag. Allt har känts bra inför dagens lopp, inga känningar i lår eller fötter.
 I torsdags var det inte så pigga ben, inte i fredags och lördags heller. Men idag kändes det bra i benen. Inte så nervös inför, bara 3-4 timmar innan som det börjar pirra lite extra i kroppen.

Fick en bra start, första km på 3.42. Fick hålla igen. Tog det lite lugnare efter den och det blev sedan tider på 3:50, 3:54, 3:59 samt 3:54. Kändes väldigt lätt och fint. Bytte lite ryggar under dessa första 5km. Vet inte om jag någon gång innan i just Växjöloppet som jag känt så här lätt känsla, underbart.
Men det höll inte i sig så länge till den 6:e km är en av dom första jobbiga i loppet, kuperat och svårsprunget på stigar i bokskogen. Här började jag bli trött. Precis som jag befarat inför. Hade ändå en bra rygg nu och kunde hålla i den fram till sjön med 3,6km kvar.
 Men där gjorde den killen ett litet ryck och jag fick släppa en lucka. Fick springa resten av loppet själv nu. Tappade inte så mycket på dom framför men hade inte så mycket kraft att jag kunde täppa till luckan som uppstått. Det var ingen vind idag så det gjorde inte så mycket att inte ha någon rygg. Körde på i mitt eget tempo sista 3,5 km och lät 3-taktsandningen styra, tittade inte ens på klockan under denna sista bit.
De sista 5 km-tiderna blev följande. 3:59, 3:52, 3:56, 4:00, och 3:54. Km 9 var väldigt tung, sista km var det maxansträngning och jag kände att mitt steg inte var bra här. Riktigt jobbigt.

Till skillnad från förra året så var jag inte alls lika stark i slutet av loppet som då. Däremot har jag aldrig innan känt så lätt och fin känsla på den inledande halvan, var som att jag fick hålla igen på farten. Men så kom "klubban" rejält andra halvan. Tittar jag bakåt på vårens träning så är det inte så konstigt. Jag har långpassen och intervallerna, terränglöpningen har gjort mig stark i benen. Men jag har för lite tröskelfart. Hade behövt byta ut antingen något intervallpass eller något långpass mot långa trösklar, på gärna 11-12km. Bara för att få upp fartuthålligheten.

 Kan även vara så att de alternativa passen, som jag kört med puls runt 127, min övre gräns för lätt träning, har varit för korta tidsmässigt. Har de 3 senaste månaderna hållit dom till 20 minuter. Möjligt att det är därför som kroppen tyckte att det var så väldigt lätt känsla i just 5km i dag, runt 20 minuter. Ja, det går att analysera ett resultat i oändligheter. Väldigt svårt att veta vad som är optimalt för just mig för att prestera på 10km löpning.

Vädret var nästintill perfekt, 15 grader. I princip vindstilla. Bra ryggar under loppet, så det fanns inget runt omkring att klaga på.

 Växjöloppet 2016, med Garmin.

 Jag är nöjd med känslan idag och att jag kunde springa helt utan känningar i kroppen. Den första halvan under årets lopp är kanske den bästa känslan jag haft med löpningen de 2-3 sista åren. Jag hade en liknade öppning för 2 år sedan.

Nu är det bara att ta det lite lugnt ett par dagar innan det är dags att börja träna inför nästa utmaning.

2 kommentarer:

  1. Bra Nisse. Känns som att du hittat tillbaka, om inte till fjolårets storform, men bra nära. Njut av den känslan ett tag.

    SvaraRadera
  2. Tack Urban.

    Ja, jag är nöjd efter omständigheterna. Särskilt med den väldigt lätta känslan första halvan. Känns som om det fortfarande går att förbättra sig.

    SvaraRadera