lördag 7 maj 2016

Återhämtningsvecka, 2 lugna löppass.

Har varit en blandad vecka med träning, har kört 2 pass med löpning efter Växjöloppet. Kände mig stum i låren ett par dagar efter loppet. Lite mer än förgående år, är nog ett tecken på att jag inte är lika genomtränad som då.
Dagens löpningen kändes stummare än väntat, möjligt att loppet fortfarande sitter kvar i benen. Cyklingen igår kändes hur bra som helst. Så det var lite oväntat.
Annars var det en väldigt skön känsla idag, kroppen kändes utvilad och vädret var perfekt, sprang i bar överkropp sista halvan, det är en enorm frihetskänsla och man vet att det är sommar. I år verkar det som om att vi hoppar över våren.

Nedan följer den gångna veckans träning.

Måndagen 2 maj.
Dagen efter Växjöloppet, lite stumma lår har det varit, framför allt efter att jag suttit ett tag, men inget ont i fötter eller lår.
På kvällen körde jag åter ett gympass, lite svårt att gå in där när solen skiner från en nästintill klarblå himmel, eftersom det inte sker varje dag så känns det som man slösar bort tiden. Men träningen ska också skötas. Kommer förmodligen bli fint hela veckan så det blir tid till sol också.
Körde roddmaskin, 5km, runt 172 i snittwatt, kändes piggare än väntat i benen, nästan lite svårt att hålla igen under andra halvan. Pulsen runt 128 i medel. Tog ungefär 21 minuter.
Därefter bål och överkroppsövningar, kändes också bra. Kunde köra på ordinarie vikter utan att ta i allt vad jag orkade, har tappat något mer på bröstövningarna jämfört med axelövningarna.

Tisdagen 3 maj. Även idag har det känts lite stumt i framsidan på låren, hade ändå inte tänkt någon löpning idag, då det var orientering med dottern lite senare på kvällen.
Jag körde spinningcykel på gymmet. Hade 1:a cykeln, nivå 12 som vanligt och en snittpuls på runt 115, körde med 105-110 i kadens, körde i 20 minuter, blev ändå rätt svettig, kändes bra i benen.
Därefter benövningar, kändes också bra, samma vikter som vanligt. Tydligt att en veckas helt uppehåll med styrketräningen gjort benen pigga för just styrka.
Orienteringen lite senare blev väldigt lugn idag, mest promenad, de få gångerna jag sprang så kändes det i framsidan på låren. Märks att det är just framsidan på låren som blev mest ansträngda under söndagens lopp. Men inte ont utan mer som vanlig träningsvärk.

Onsdagen 4 maj. Underbart väder, sommar ute och perfekt för löpning, är bara inte riktigt van ännu att springa i lite varmare temp. Brukar ta några veckor innan det känns riktigt bekvämt.

Dagens runda blev ett lite lamt försök till tröskelpass. Hade ingen plan idag, vill ta det lugnt hela denna veckan innan jag börjar på den lite hårdare träningen igen. Jag kommer i fortsättningen försöka få till 6-8km tröskelträning, puls runt 157-158 under själva tröskeldelen, runt 4:10-4:15 fart i denna lite kuperade terrängen. Det passet ska jag köra på torsdagar om allt går som planerat.

Fortfarande lite stum i låren, under dagens löpning mest i baksidan av låren. Det är inte säkert att det uteslutande beror på loppet i söndags, kan vara gårdagens styrketräning som sitter i benen också.
Det blev ett mellanmjölkspass på min numera ordinarie milrunda uppe i Spånen, som alltid så blir det extra jobbigt sista 2 km som mest är uppför och rätt kuperade.
Förutom stumheten i låren så var det inga känningar. Inte vänsterhälen heller, den gör sig mest påmind vid direkt tryck, har varit så i 2,5 år. Så det får man mer eller mindre betrakta som ytterst kroniskt. Så länge som det håller sig till att vara tryckömt så anser jag det inte påverka mig nämnvärt i själva löpningen.
Kuperad distans, 10km, 4:25 tempo.

Torsdagen 5 maj. En annorlunda torsdag, ledig. Vackert väder, kan det bli bättre? Lite trädgårdsarbete på förmiddagen. Sedan åkte dottern och jag tåg in till Växjö. Tandemcykeln fanns hos D. Vi åt lite lunch innan vi cyklade hem den till Alvesta igen.
Det blev dagens träningspass, lugnt men ändå lite svettigt bitvis, framförallt i uppförsbackarna, det går inte så fort med den här cykeln. Men perfekt när man vill ut på lite längre utflykter med dottern.
Betydligt trevligare att färdas på en cykel i vackert väder mellan Växjö och Alvesta i stället för att trängas på tåg och buss.
Tandemcykling. Växjö-Alvesta.
Det kändes bra i benen idag, ingen träningsvärk kvar, varken från Växjölopp eller gårdagens löpning.

Fredagen 6 maj. D:s födelsedag, vackert väder och en ledig fredag, blev en cykelrunda med mountainbiken på förmiddagen. Mycket pollen i luften nu, kände av det en del i slutet på rundan. Kändes bra i benen, lite trött sista milen. Tog av pulsbandet efter 15km. För att spara på batteriet till pulsklockan, nu börjar det bli svårt att få klockan att hålla batteriet ett helt pass.
Det är snart dags att byta till en ny klocka. Har haft denna sedan 2010. Garmin 305.
Men är inte så imponerad över Garmins klockor. 620 skulle passa mina behov, men är inte intresserad av touchskärm.  Samtidigt vill jag kunna använda till cykling också. Får se vilken jag ska välja. Över 4000kr för en 620 är alldeles för mycket.
35 km Mountainbike, 22km/h.
Kändes bra i benen, särskilt första halvan var det pigga ben.

Lördagen 7 maj. Blev en 17km lång runda idag, i Fyllerydsskogen, kuperat. Kände mig stum i låren tidigt in i dagens pass, redan efter 5-6km. Fortsatte ändå men med allt tröttare ben ju längre rundan fortskred. Hade hoppats på lite piggare ben idag. Vet inte om det fortfarande sitter kvar sedan söndagens lopp så pass mycket? Det finns dom som säger att man ska vänta lika många dagar med hårdare träning i som man sprungit i km under tävling.
Annars kändes det okej i kroppen, tog allergitablett i gårkväll så inga känningar av det. Var väldigt varmt. Brukar ta några pass innan man vänjer sig vid det.
Kuperad distans, Fylleryd. 17km. 4:38 tempo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar