lördag 28 maj 2016

3 löppass, varav 2 lite tuffare.

Har känts veligt inför löppassen denna veckan, har haft svårt att bestämma mig för hur hårt jag ska köra dom, det som påverkat mest är att det känts lite i baksidan av högerlåret och ibland har det känts lite i högervristen, men den känningen har blivit allt bättre under veckan. Låret är ju en nästan 5 månader lång följetong. Får nog räkna med att den tar upp till 7 månader innan den läkt ut helt.
Så jag känner att jag måste vara väldigt lyhörd på kroppen för att inte förvärra den skadan. Men känner ändå att det är under hyfsad kontroll nu. Så småningom hoppas jag kunna öka till 4 löppass i veckan. Men det har jag trott ett tag nu.
Dagens pass blev veckans tuffaste. Hade en väldigt bra känsla under den första fartökningen under dagens pass, den känslan får jag ta med mig in i framtiden.
Provade även Adidas Energy Boost skorna igen i veckan. Men det funkade inget vidare. Tyvärr. Har svårt att hitta någon sko med mer dämpning som passar mitt steg.

Söndagen 22 maj. Nu är det så vackert ute så att det gör ont. Denna tid mellan Hägg och Syren är den bästa på hela året. Eftersom det var så kall inledning på våren så exploderade naturen när väl värmen kom. Allt blommar och grönskar på en gång. Under kvällens cykling så var det en symfoni med dofter i luften. Allt är så grönt det kan bli. Det gör ont för man vet att denna tiden är så flyktig, om någon vecka är det förbi.
Man skulle egentligen vara ledig denna tiden för att hinna med att njuta fullt ut. Lite synd att vi i dagens samhälle inte utnyttjar det överflöd vi skapar genom effektiviseringar, vart tar överflödspengarna vägen? Varför är det bara en liten klick i samhällets övre skikt som ska åtnjuta överflödet den stora massan är med och skapar?
Vi borde ha råd att jobba betydligt mindre i dagens samhälle, numera har till och med Vänstern avskaffat kravet om 6 timmars arbetsdag. Jag kan inte förstå det. Tror inte det är många som på dödsbädden säger att dom önskat att dom jobbat lite mer.
Men allt ligger i våra egna händer, så jag ska inte klaga.
Distans med Hybriden i vänliga vindar. 26km i 25km/h.

Måndagen 23 maj. Efter jobbet blev det transportcykling med tandemcykeln och dottern, från Alvesta till Växjö. Väldigt fint väder. Lite svag motvind annars perfekta förhållanden.
Går inte så fort med denna cykeln, men ändå bra träning för benen.
Tandemcykling. Alvesta - Växjö.
Sedan blev det ett kort gympass, körde bål och benövningar i cirka 40 minuter. Väldigt varmt men kändes ändå okej i benen. Inte riktigt på maxvikter, 5 kg under, i snitt.

Tisdagen 24 maj. Väldigt varmt idag, toppat på 27 grader vid 16-tiden i eftermiddag. I dag blev det löpning, samtidigt som dottern hade orientering. Hade ingen plan för dagen, det har blivit lite för ostrukturerat sista tiden. Har känt okej inför passet i ben och fötter.

Började dagens runda rätt lugnt men efterhand så vreds ansträngning sakta upp men farten ökade inte så mycket. När det var lite drygt 2 km kvar så stannade jag för att rätta till strumpan i vänsterskon, som kasade runt och brände i fotsulan under hälen. Sedan den stora blåsan, som jag fick första Växjöloppet för 8 år sedan är jag extremt känslig just där. Särskilt när det är varmt. Efter stoppet så är det rätt mycket uppför sista biten och det blev tufft och i slutet hade pulsen gått upp ända till 174. Det brukar vara mitt träningsmax.

Kuperad distans, 10,7km. 4:17 tempo.
Är tyvärr lite stram i baksidan på högerlåret nu någon timme efteråt.

Onsdagen 25 maj. Blev en lugn cykeltur med dottern efter jobbet, 12km i sakta mak. Därefter mat och sedan ett gympass. Körde CT, kändes segt i dag. Hade först tänkt 30 minuter, men stannade efter 20 minuter. 112 i medelwatt. Nivå 16.
Därefter bål och överkroppsövningar. Kör bara överkroppsövningar 1 gång i veckan, i minsta laget, börjar bli svårt att hålla ordinarie vikter, särskilt i bröstövningarna. Lite piggare i styrkemomentet jämfört med konditionsdelen.

Torsdagen 26 maj. Har känt svagt i högerlåret under dagen. Tänkte att jag skulle bryta av med ett lite flackare löppass idag. Det blev inne i Alvesta, mestadels på asfalt. Bytte även skor, körde med Adidas energy boost, en distanssko. Jag har haft svårt med den skon, vet inte varför? Den påminner mycket om Adidas Boston boost 5 som jag nästan uteslutande använt de sista månaderna. Men är rätt mycket tyngre, känns dessutom svampigare och instabilare, trots tyngden.
Fick stanna efter 7km idag, eftersom det återigen brände under vänsterhälen. Det hjälpte att få av sig skon och rätta till strumpan. Annars var vädret perfekt. Kändes väldigt lätt i andningen idag. Bara fötterna som inte ville riktigt.
Distans, 12,5km, 4:29 tempo. medelpuls 138.

Fredagen 27 maj. Har känts rätt bra i fötter och lår, trots den dåliga känslan under löpningen i går. Blev ett gympass på kvällen, CT, 30 minuter på nivå 12, medelpuls runt 118. Kändes lätt och fint och inget i varken lår eller fötter.
Därefter styrkeövningar, bål och benövningar, lite segare än vanligt.

Lördagen 28 maj. Vaknade lite för tidigt idag och hade svårt att somna om. Kände mig inte så utvilade i benen som jag brukar göra på lördagar. Men när jag väl drog igång dagens löpning så kändes det okej. Tanken idag var distans med fartökning i tröskeltempo. Det blev 2 fartökningar. den första efter ungefär 5km, körde den på ett flackt parti, medeltempo på 4.02. Kändes väldigt bra i både andning och löpning. 2,5km lång ungefär.
Därefter 3 km lugnare löpning innan det var dags för nästa. Den fartökningen blev 3,6km. Men kändes inte alls bra, blev för hård och det var inte alls bekvämt idag. Fick slita rejält och kunde inte köra på efter den utan att stanna. Den blev 3:59 i medeltempo men med mycket högre medelpuls, 163 i medel jämfört med den första som blev med 154 i medel.
Min tröskelpuls ligger runt 158 slag +/- 2 slag. Över 160 så börjar det bli tungt.

Är i lite sämre form jämfört med innan Växjöloppet. Fast det var bra att få till detta lite tuffare pass. Körde några liknande pass i vårvintras. Men idag hade jag högre distansfart samt att den första fartökning naturligtvis påverkar känslan på den andra.
Distans 15km inkl. 2 fartökningar, 2,4+3,6km långa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar