lördag 16 april 2016

Förkyld och 1 hårt intervallpass, därefter lugnare träningsvecka.

Det har varit en annorlunda träningsvecka, tanken var att det skulle vara en alltigenom tuff vecka i löparspåren, för att sedan lugna ner sig i två veckor innan Växjöloppet, 1:a maj. Men redan i söndags kändes det lite konstigt i kroppen, jag har problem med pollenallergi och ibland är symptomen förvillande lika en förkylning, så om det kommer en förkylning på våren så är det väldigt svårt för mig att avgöra vilket det är.
Till att börja med trodde jag på allergi men sedan  tisdags/onsdags denna veckan så förstod jag att det var en förkylning. Jag har sedan måndagens hårda intervallpass tagit det lugnt med träning och haft pulsklockan med mig varje pass för att se om pulsen skenat iväg oroväckande högt, för då är det bara att avbryta pass och ta helvila. Men pulsen har i princip hållit sig till normala värden, förutom i slutet på några av passen. Det har känts segt på förmidagarna men under och efter träningen på kvällarna har kroppen känts som vanligt. Bara i onsdags som det var en rätt seg känsla under större delen av dagen.
Efter måndagens intervaller så har resten av denna veckan präglats av återhämtningsträning, får se hur det utvecklar sig de närmsta dagarna och hur jag nu ska lägga upp resten av träningen inför Växjöloppet.

Söndagen 10 april. Har känts lite som om jag fått lite besvär av pollen, lite segare än vanligt. Var i och för sig ett rätt hårt pass igår.
Simmat och promenerat en hel del under dagen, sen på kvällen så följde jag med D med tåget till Växjö och tog sedan cykeln hem till Alvesta, 21km lugn cykling, medelpuls på 96. Väldigt lågt för att vara mig. Kändes okej i benen trots allt.
Transportcykling, 21km, 22,5km/h, mountainbike.

Det har känts bra i fötterna efter gårdagen, kände av baksidan av högerlåret i går när jag körde bil, annars okej känsla i benen.

Måndagen 11 april. Vaknade i natt med lite tjock känsla i näsa och svalg, först trodde jag förkylning. Har känts segt i kroppen och lite rinnande ur näsan under dagen, släppte lite efter lunch och var lite osäker på om jag skulle kunna genomföra kvällens pass. Pulsen brukar vara en bra indikator om det är någon förkylning på gång. Som väl var så höll den sig på samma nivå som vanligt under intervallpass, var lite seg på uppvärmningen men när jag väl sprang intervallerna var det som vanligt.
 Så troligtvis är det pollen som spökar, det visar sig på olika sätt för mig, ibland kliar ögonen och då vet jag med säkerhet att det är pollen, men det brukar komma först när björkarna blommar. Men vissa år så kommer det sådana här konstiga symptom, precis som förkylning, täppt näsa och lite matthet i kroppen, väldigt svårt att veta om det är pollen eller förkylning. Var mycket värre för ett tiotal år sedan, då kunde jag inte springa på våren överhuvudtaget.

Dagens pass blev lika jobbigt som väntat, är väldigt nöjd med att det gick att genomföra, hade tänkt mig ett något lugnare tempo idag och med mer kontroll jämfört med förra gången, men misslyckades igen, var egentligen bara 5:e och 6:e intervallen som blev någorlunda kontrollerade. Övriga blev för hårda på mitten, Kuperingen är som värst då, så det är svårt att hitta rätt fart.
Kuperade intervaller, 6*1000meter.
Körde samma pass för en knapp månad sedan. några sekunder snabbare på varje intervall denna gången, men marginellt, 5 och 6 blev dock tio sekunder snabbare än förra gången och det är jag nöjd med, så möjligtvis lite mer fartuthållig nu?
Följande tider, medelpuls och maxpuls.
1:a, 3:36. 148 i medelpuls, 162 maxpuls.
2:a, 3:41. 155/166.
3:e, 3:45. 156/167.
4:e, 3:44. 157/168.
5:e, 3:48. 155/166.
6:e, 3:47. 156/165.

Blev lite för lång vila mellan, runt 1 minut de första, 2-3 minuter på de 3 sista, ungefär, annars hade jag inte klarat det mentalt idag. Tycker dessa kuperade intervaller är extremt jobbiga och detta anser jag vara ett av dom tuffare passen jag har. Väldigt skönt när det är klart. Hade inga känningar i ben eller fötter inför dagens pass, väldigt skönt att känna. Bara pollen som sänkte mig en del inför, men är tacksam för att det inte verkar vara en förkylning.

Tisdagen 12 april. Har känt av förkylning/pollen även idag. Den största delen av dagen känns det som förkylning, men korta stunder som pollenallergi. Hade pulsbandet med mig till gymmet när jag skulle köra kvällens roddpass, delvis för att kolla om det är en pulshöjande infektion på gång. Men pulsen var som vanligt vid denna ansträngning jag hade idag.
Körde 5km, 21 minuter, runt 170 i snittwatt, medelpuls runt 120, inte över 126 någon gång under passet, 3 korta pauser för dricka.
Därefter bål och överkroppsövningar, kändes som vanligt.
Det har känts bättre än väntat i fötter och ben efter gårdagens rätt så hårda intervallpass.
Senare på kvällen orientering med dottern, 3km runda, fågelvägen. Mycket gång en del lätt jogg, kändes lite segt i kväll.

Onsdagen 13/4. Kändes väldigt segt på morronen, det måste vara en förkylning? Brukar alltid vara värst på förmiddagarna, så även idag. Ingen feber men tjock i näsan.
Kändes lite bättre på eftermiddagen och det fick bli ett lugnt pass på kvällen, körde CT, nivå 16 i 20 minuter. Pulsen var som vanligt. mellan 115-120 slag och det kändes inte så tungt som väntat, precis att jag blev lite svettig sista minuterna, också som vanligt.
Sedan körde jag ett benträning med reducerade vikter mot vanligt, -10-15% ungefär, kändes trots allt okej. Blir lätta pass tills jag känner att förkylningen vänder.

Torsdagen 14/4. Blev ett löppass på kvällen, trots förkylningen, har ändå känts lite bättre idag jämfört med igår. Bestämde mig rätt tidigt idag att köra löpning, hade det känts lite sämre inför dagens träning än vad det gjorde, så hade det blivit ett lugnt gympass istället.
Men jag kortade ner passet till halva sträckan mot vanligt. På torsdagarna har jag annars kört distans på runt 13 km i ett lugnt tempo. I dag blev det 6km i 4:40 tempo.
Kuperad distans, 6,5km i 4:42 tempo.
Första varvet var segt, 2km, kände mig lite matt i låren, men de två resterande varven kändes helt okej och det var en hyfsat lätt känsla och pulsen var ungefär som den brukar i detta tempo. Men jag hade ingen tanke på att förlänga passet. Ser nästan denna veckan som en återhämtningsvecka med tanke på förkylningen. Finns ingen anledning att köra slut på kroppen i nått pass nu. Får ha lite tålamod tills jag känner att förkylningen vänder, brukar ta 5-6 dagar i normala fall.

Nu börjar det närma sig Växjöloppet, 10km, Så det skulle utan förkylning vara den sista lite hårdare veckan egentligen, men nu får jag ta den lite tidigare. Efter nästa vecka är det för sent att köra på med några hårda pass. Det sliter för mycket. Vi får se hur det utvecklar sig framöver.

Fredagen 15/4. Förkylningen har inte vänt riktigt än. Är på morronen som det känns mest, täppt och snorigt, sedan släpper det alltmer under dagen, framåt kvällen var jag pigg i kroppen men vet att jag inte ska gå på med några hårda pass så länge som inte förkylningen kulminerat, brukar ta någon vecka för mig i "normala" förkylningsfall.
Körde roddmaskin blev 5km, lite över 21 minuter och 169 i medelwatt, pulsen kröp upp en aning högre än normalt sista 5-6 minuterna. Hade som mål att inte gå över 128 slag, som är min övre gräns för zon 2. Körde därefter ben och överkroppsövningar i ett rätt högt tempo men med reducerade vikter. Kändes okej i kroppen.

Lördagen 16/4. 48:e födelsedagen och en löprunda, trots förkylning. Den har ännu inte vänt riktigt, även om jag sovit bra i natt, så var snoret inte i den rätta färgen. Så jag bestämde mig för en lugn runda och inte så lång som vanligt. Samt att jag var uppmärksam på pulsen under passet, om den skulle skena så var tanken på ett ännu kortare pass.
Som vanligt så skenade pulsen första km. Är något som inte får kontakt, händer nästan jämt, så inget att oroa sig för.
Men efter 2-3km så hände det igen, efter att varit hyfsat stabilt. Kändes ändå okej i kroppen, så jag stannade till någon minut bara för att känna efter och om det var falsklarm så brukar det hjälpa att stanna upp och låta pulsen gå ner.
När jag drog igång igen så var det stabilt. Kändes okej ända fram till 10km, då började det bli lite tungt. Sprang 12km som tänkt och hoppas att det inte ska förvärra förkylningen.
Distans, 12 km, 4:47 tempo.

2 kommentarer:

  1. GRattis i efterskott Nisse. Du ligger några månader före mig, slutet av augusti. Trist att läsa om förkylningar. De är ju svåra att helt undvika, men det verkar ju inte ha varit av den allra tuffaste sorten. Jag sparang som pacer åt min granne i år när hon sprang 100miles och trots en dunderförkylning veckan innan, så kunde hon samla sig och vinna tävlingen. Hoppas att du kan få ut dina fina intervalltider på Växjöloppet. Själv misströstar jag litet när jag tänker på 7/5 och årets halvmara på Kungsholmen. Velar mellan att ta den som ett långpass och köra all in. Ha det bra. Urban

    SvaraRadera
  2. Tack Urban. Är lurigt med förkylningar, svårt att veta om man kan träna eller inte? Så länge inte pulsen skenar iväg, tror jag att det funkar bra med lugna pass tills det vänt.
    Ja, nu blev inte uppladdningen inför Växjöloppet som tänkt men det är två veckor kvar.
    Ja, har läst om dina bakslag med jetlag och massor av resor hit och dit. Det sliter och det är lätt att man drar på sig skador och förkylningar om man kommer ur sin vanliga hemmarytm. Men livet måste ju levas också. Går inte helt att anpassa allt runtomkring efter träning.
    Vi får kämpa på.

    SvaraRadera