lördag 9 april 2016

3 löppass, 2 stycken med bra känsla.

Ja, två bra pass. Egentligen dom två passen som jag på förhand trott skulle vara lite tyngre, det mindre bra passet i torsdags var lite överraskande. Då hade benen fått vila sedan i måndags och det borde gått lätt och fint. Men det blev aldrig riktigt lätt under det passet. I bland svarar inte kroppen som man trott.

I måndags körde jag kuperad "70/20" intervaller. Väldigt bra känsla under det passet. Kändes inte som det slet så mycket på kroppen heller. Det var en positiv överraskning, det brukar inte kännas så efter ett intervallpass.

Sen var det som sagt var segt under veckan och torsdagens lätta distans blev seg och stum.

Dagens långpass, 19km med 4,4km fartökning efter 11km, blev med väldigt bra känsla. Hade som mål att inte gå på för hårt under fartdelen, 3-taktsandningen fick styra och det kändes väldigt kontrollerat och stabilt, förutom sista km som blev lite för hård. Trots det så var medelpulsen samma som förra gången jag körde detta passet, 3 veckor sedan, lite märkligt att det kan kännas så olika med samma puls.

Är nöjd med veckan som gått, vad gäller löpning, hade gärna velat öka med något pass till, men är ännu inte redo för det.

Nedan följer den gångna veckans träning.

Söndagen 3 april. Blev ett roddpass på kvällen, låg på 126 i medelpuls, snittwatt 178, 5 km. Hade en minut lite hårdare, runt 240 i snittwatt, 21 minuter.
Överkroppsövningar och benövningar som avslutning. Har känt okej i benen efter gårdagens rätt så tuffa långpass. Har känt lite i baksida lår vid bilkörning, annars okej i fötter och ben.

Måndagen 4 april. Körde intervaller redan idag, i morgon börjar orienteringsträningen med dottern igen, det funkar inte att köra intervaller innan den träningen, sliter alldeles för mycket. Jag behöver gott om tid när det är dags för intervallpass. Kände mig lite seg inför och under uppvärmningen, så jag hade inga större förhoppningar. Men när jag väl drog igång så kändes benen, till min stora förvåning, väldigt pigga. Det blev lite längre gåvila mellan intervallerna än förra gången, runt 45 sekunder istället för 40, möjligt att det gjorde att det gick lite fortare i snitt idag.

Kuperade "70/20" intervaller. 10*360 meter, snittempo, 3:25

Det var skön känsla idag och jag kände mig stark i benen under hela passet. Annars brukar det vara rejält segt under nerjoggen, men inte idag. Lite stram i högerskinkan under nerjoggen, annars inga större känningar.

Jag tror denna typ av intervallpass är väldigt bra för att få en omfattande snabbhetsträning, det varierar rejält mellan varje intervall när man kör dom på en 2 km lång, kuperad slinga. Några blir helt utför, några helt uppför, alla muskler får vara med.
Den snabbaste idag gick i 3.06 tempo. Svagt utför, den långsammaste i 3:45 tempo. Pulsen i slutet på varje intervall nästan konstant, 166. Den något längre vilan mellan intervallerna idag gjorde att jag kunde trycka på lite extra. Det är svårt att veta vilket som gör bäst nytta, kortare vila mellan, men ett lägre tempo på intervallerna eller som idag, längre paus men med mer fart under intervallerna?

Tisdagen 5 april. Har känt av gårdagens intervaller en aning, lite i högerfoten samt en aning i baksidan av högerlåret. På kvällen blev det ett intensivt gympass, som inleddes med roddmaskin. 5km, 177 i snitt med 3 drickapauser. Snittpuls runt 125. Kändes helt okej, lite stramt i baksidan på högerlåret efteråt.
Därefter överkroppsövningar, samt lite ryggövningar, vilket var ett tag sedan. Kändes också bra, blev allt piggare i kroppen ju längre passet fortskred.
Senare på kvällen, orientering med dottern, blev stilla jogg i 3,5km. Kändes lite stramt och stelt i fötter och lår.

Onsdagen 6 april. Ett crosstrainerpass på kvällen, nivå 16, medelpuls mellan 115-120, körde i 20 minuter, blev tungt i slutet, trots den låga pulsen, troligtvis för att jag åt lite för mycket inför passet.
Därefter överkroppsövningar, samt mag och benövningar. Kändes lite tyngre än vanligt.

Torsdagen 7 april. Hade hoppats på en lätt och fin känsla under kvällens distanspass, men det svarade inte riktigt så i kväll. Kändes stumt och stelt i högervristen inledningsvis, det släppte efter ett par km men den lätta känslan kom bara i korta sjok idag. Körde samma runda som förra torsdagen, lite högre puls, marginellt snabbare. Kan tänka mig att gårdagens styrketräning för benen satt lite i låren i kväll. Sprang ju intervallerna i måndags så det borde inte sitta i nu.
Hade i alla fall tur med vädret, regn som slutade precis när rundan började och som startade igen när jag var färdig en timme senare.

Kuperad distans, 13,5km. 4.31 tempo.
Kände tyvärr av vänsterhälen igen efter passet, annars okej känsla i baksidan av högerlåret.

Fredagen 8 april. Har känts okej i ben och fötter under dagen, men under kvällens roddpass så kände jag av en svag men ändå lite stram känsla i baksidan av högerlåret. Även i bilen på väg in till Växjö besvärade det mig en aning. Det är samma typ av läkningsprocess som det var med det vänstra låret strax innan det högra låret började strula. Väldigt segt att få det att läka och med många små bakslag.

Roddpasset, blev som vanligt, numera. Körde 5km med ett snitt på 175 watt. Medelpuls mellan 125-130, hade inte pulsbandet idag, men kände att jag fick slita lite hårdare än vanligt. 21 minuter.
Därefter överkroppsövningar och magövningar.

Lördagen 9 april. Blev ett pass jag kört några gånger nu, senast för 3 veckor sedan, lite snabbare och framförallt med bättre och mer kontrollerad känsla under fartdelen idag. Körde 19 km distans inklusive 4,4km fartökning efter 11km.
19 km distans. inklusive 4,4km fartökning i 3,52 tempo.

Farten bara marginellt fortare. Kan vara mätfel. Jag kör fartökningen runt Växjösjön, 1 varv, med start och stopp vid exakt samma ställe varje gång, ändå kan det skilja 80 meter från ena gången till den andra enligt GPS-klockan, så jag går helt på totaltiden för att räkna ut medeltempo. Medelpulsen var samma under dagens fartökning, 162, jämfört med förra gången. Men känslan var mycket bättre , kändes kontrollerat nästan hela vägen, bara sista km som jag drev på lite för hårt i motvinden.
Kändes okej i fötter och lår under hela passet, blev dock lite stum i baksidan av låren sista 2 km av "nerjoggen", men det är mer som det ska kännas efter ett sådant här, relativt tufft pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar