lördag 5 mars 2016

En besvärlig löparvecka. 3 pass.

En besvärlig vecka vad gäller löpningen, denna gången är det inte låret som strulat mest utan högervristen, som utan förvarning började kännas av på måndag morgon när jag gick på jobbet. Har känt av liknade tidigare, men de gångerna har det alltid gått över lika snabbt som det kommit och det har inte påverkat löpningen.
Men denna veckan har det hämmat mig rejält. Tisdagen pass funkade ändå okej och jag kunde köra på med ett för mig nytt pass, kuperade 70/20 intervaller. Det var tufft och annorlunda, ett av dom få glädjeämnena vad gäller löpning denna vecka.
Men både torsdagens och dagens pass var jag dels väldigt nära att ställa in eller avbryta i förtid. Många känningar är väldigt svårt att avgöra om det kommer att gå att springa sig igenom eller om löpningen istället kommer att förvärra ytterligare läget. Denna senaste vristkänning, precis under den yttre fotknölen på högerfoten, är just så besvärlig att avgöra. Det har blivit bättre av att köra med de lite lättare Boston boost 5 skorna. Men idag var inte ens det tillräckligt, Har varit som värst efter 1-2 km. Sedan släpper det lite och det funkar okej att köra på.
 Ville gärna köra långpass idag, blev 65 minuter totalt men då var det gång i dom brantaste uppförsbackarna.

Ändan sedan den senaste omstarten har det varit problem med högerbenet. Både lår, vrist och vad. Troligtvis är det en process som jag måste igenom efter naprapatbesöket jag var på i höstas. Dessförinnan hade jag ständiga problem med ett överbelastat vänsterben, bäckenet som var snett och vänsterbenet som fick ta de mesta smällarna. Verkar som att bäckenet håller sig rakt. Fast nu, när jag förhoppningsvis belastar båda benen lika mycket så tar det tid för högerbenet att vänja sig vid den högre belastningen. En av teorierna jag tycker verkar rimlig för att förklara dessa problem.

Nedan följer den gångna veckans träning.

Söndagen den 28/2. Började dagen med ett "återhämtningspass" har aldrig provat innan att springa innan frukost. Blev ett lågt tempo, tanken var att pulsen inte skulle över 109, vilket är min övre gräns för pulszon 1. Klockan skenade som vanligt första km. Men annars låg jag på rätt sida, 108 i medelpuls om jag räknar bort 1:a km.
Återhämtningsrunda. 4,5km, 6:10 tempo
Kändes ändå okej i löpsteget, Hade lite känningar i högerlåret, annars kändes det bra i övriga delar av kroppen. Sprang innan frukost, har jag inte gjort innan, kändes okej, nu var det så pass kort runda så det började nog inte ta av depåerna i kroppen.
På kvällen blev det ett roddpass, har tänkt att framöver inte gå över 127 i puls på de lugna dagarna, där går min gräns för ett lätt pass, över den pulsen så hamnar jag i pulszon 3. Där ska man enligt all expertis undvika att träna. Idag blev det ett medel på runt 122. höll på i 30 minuter, kom lite över 7km och fick en snittwatt på 176, stannade var 5:e minut för att dricka.
Efter det blev det överkroppsövningar samt lite hoppövningar, har känts bättre än väntat i både fötter och lår. Hoppas att det är massagen och den lugna återhämtningsrundan i morse som gett effekt.

Måndagen den 29/2. Blev spinningcykel på gymmet, 20 minuter på nivå 12, 105 i kadens, cirka 115 i medelpuls. Därefter 2*5 minuter löpning i höjdhopparmattan, medelpuls runt 115.
Därefter mag och benövningar. Kändes okej i fötter och lår.

Tisdagen den 1/3. Första strukturerade intervallpasset sedan omstarten. Men det passet jag körde idag har jag inte kört innan, i alla fall inte i kuperad terräng. Det blev jobbigare än väntat och jag fick ta lite längre vila mellan varje intervall på andra varvet.
Jag körde "70/20" intervaller i det kuperade terrängspåret i Spånen. Hade märkt ut på förhand vilka lyktstolpar jag skulle köra mellan och sedan gåvila mellan 2 stolpar, sedan på det igen. Körde 10 stycken intervaller. Klockan stämmer dåligt, så det är svårt att kunna lita på farterna men jag tog ett medel på alla 10 intervallerna och då hamnar det på ett snitt på 3:37 i tempo på själva intervallerna.  Det blev tider mellan 70-83 sekunder, inte så konstigt eftersom någon intervall är helt utför medan någon är nästan helt uppför.
 Gåvilan blev mellan 30-45 sekunder. Allt längre ju längre intervallerna fortskred, särskilt de 4 sista var tunga, fick inte ner pulsen mellan dom utan att gå väldigt sakta.

Kuperade 70/20 intervaller. 10 stycken.

Kändes bra i högerlåret under dagen, men i bilen upp till Spånen så kom det ett obehagligt stramande, som vanligt när jag sätter mig i bilen, märkligt. Att det ska göra som mest ont i sittande läge? Även lite ont i högervristen under hela dagen. Värmde upp med de tunga energyskorna, släppte inte så mycket i vristen. Bytte till Adidas Boston boost 5. Otroligt vilken skillnad det blev i känslan. Lätta och fina. Körde med dom resten av passet.

Jag tror att just denna typ av intervaller i kuperad terräng är väldigt bra, det blir olika tempo eftersom en del av intervallerna går i utförsbacke och en del i uppförsbacke. Därmed får man använda många olika muskler. Med kort gåvila mellan så blir det också jämnare ansträngningsnivå, även om jag misslyckades med det idag. Men det skyller jag främst på ovana.
Ska ta det lite lugnare i öppningen på intervallerna nästa gång för att få en jämnare känsla.

Onsdagen den 2/3. Inledde dagen med en 3km lång återhämtningsjogg. 6.44 tempo. Pulsen runt 105 i snitt, Pulsen i klockan skenade som vanligt på ett felaktigt sätt första 1,5 km.

3 km återhämtningsjogg. 6:44 tempo

 Det gick inte så fort men heller inte meningen att det skulle göra det. Men trots det så var det tungt och inte ett steg gick med lätthet. Inte så konstigt med tanke på att klockan var 5:30 och ett relativt tufft pass igår. Förhoppningen är att just dessa pass ska hjälpa till att påskynda återhämtningen.
Under dagen har jag känt av högerfoten en del. I vristen sitter det men är lite stum och stel även i vaden.
På kvällen blev det spinningcykel, nivå 12, hade svårt att få upp pulsen i början, hade samma kadens som puls de första 10 minuterna, runt 110, ändå kändes det lite segt i benen. Efterhand steg pulsen en aning och de sista 30 minuterna blev med högre puls och kändes lite lättare i benen. Totalt 40 minuter på cykeln. Inte över 127 i puls. Medel runt 120.
Därefter lite mag och ryggövningar. Kändes okej.

Torsdagen den 3/3. Har inte känts så bra i högerfoten idag, var väldigt nära att ställa in kvällens pass, men efter mycket velande hit och dit så bestämde jag mig ändå för att försöka.
Är faktiskt inte så långt borta från att ge upp snart, det är inte så här jag vill springa. Men det är en obekväm tanke och jag vill ändå försöka in i det längsta och verkligen inte ge upp för tidigt. Men det har varit tungt sedan omstarten, den ena känningen efter den andra och jag springer omkring och känner efter hela tiden, inte optimalt.
Jag inledde dagens runda med energy skorna. Men det kändes inte bra, var nära att stanna efter 1km men fortsatte rundan ut, 2 km ungefär. Kändes i foten. Utsidan av foten, strax under den yttre fotknölen, kom från ingenstans i måndags. Och har inte velat släppa under veckan.
Bytte skor, till dom lättare Boston boost. 1:a varvet kändes bättre och jag kunde med allt bättre känsla i foten ändå fullfölja rundan.
Möjligt att dom relativt tunga energy-skorna stör steget, blir osäker. Men 2 rundor i rad har jag bytt till lättare skor och det har känts bättre. Får vi se hur kroppen reagerar till nästa runda?
Distans, 10,5km. 4.50 tempo.

Fredagen den 4/3. Blev ett roddpass på kvällen. Har inte känts perfekt i foten under dagen, men inte sämre än i går. Körde 25 minuter, med 5 minuters intervaller, cirka 45 sekunders vila mellan varje, pulsen ner till runt 80.
Blev ett medel på 194 watt, cirka 6km. Medelpuls på runt 135. Hade en 5 minuters intervall som var lite hårdare med medelpuls på runt 155.
Därefter överkroppsövningar och benövningar, körde med lite läge vikter än vanligt i benövningarna, särskilt vadpressen, eftersom vristen inte varit i perfekt skick. Annars kändes överkroppsövningarna bra, har alltid samma vikter på dom.

Lördagen den 5/3. Återigen var jag nära att avbryta en runda. Efter 2 km, stannade jag för att den dåliga känslan i högervristen inte ville släppa. Övervägde om jag skulle avbryta eller inte. Tänkte att jag kunde testa en gång till men bara på flacka partier. Det funkade trots allt rätt bra och när jag kom till de brantare backarna så gick jag istället. Hade Boston boost-skorna. Blev en runda utan några dramatiska fartökningar. Men sprang och kände efter hela tiden, löpningen blev allt annat än avslappnad. Hade tänkt mig ett 90 minuter långt pass men det blev åtminstone 65 minuter, varav 5-10 var gång.
Distans, 13km, 4:58 tempo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar