lördag 13 februari 2016

Åter i alternativträning.

I tisdags sprang jag det senaste passet. Dessförinnan i lördags, trots 3 dagars vila så kändes det lite stramt och stelt inför tisdagspasset. Kändes inte helt perfekt under den rätt långa uppvärmningen inför de lite kortare men snabbare backintervallerna som stod på schemat.
Kände nästan direkt att det inte stod rätt till i baksidan på högerlåret. Det har varit lite till och från med högerlåret den senaste månaden, men inget som varit så mycket att jag behövt avstå några löppass. Men sedan förra veckans lite hårdare löpning så har det blivit allt sämre.

Nu blir det till att åter ge sig in i alternativträningsschemat. Tråkigt, med tanke på att jag känt mig på gång och vissa pass har jag känt att det finns styrka i löpsteget. Men hela kroppen måste funka. Nu gick det inte att springa sig ur denna känning.

Första gången jag kände av högerlåret var under en löprunda 9/1 i år. Det var precis som att mina 2 lår kommit överens om att ge mig besvär, fast inte samtidigt, för precis när besvären ebbat ut på vänstersidan så har det i stället blivit högersidan som varit föremål för besvär vid löpning.
Det positiva är ändå att vänstersidan känns helt återställd nu. Nu får jag avvakta och se hur länge jag måste avstå löpningen denna gången.

Nedan följer den gångna veckans träning.

Söndagen den 7/2. Blev ett gympass på kvällen, Trodde lördagens löpning skulle sitta kvar lite mer i benen än vad den gjorde. Körde roddmaskin, blev 30 minuter, medelwatt på 188, fast hade stopp var 5.e minut för dricka, när man ställer in maskinen på "bara ro" så stannar klockan vid varje paus. Blev nästan 7,5km rodd och jag blev trött sista 10 minuterna. Därefter lite överkroppsövningar och benövningar, samt någon magövning också. Kände av baksidan av högerlåret en aning under benövningarna.

Måndagen den 8/2. Blev gymmet i kväll, har ju sprungit varannan dag hittills, men vill gärna köra löpning, tisdag, torsdag, lördag och eventuellt söndag. Passar mig bättre.
Det blev 30 minuter CT på nivå 16, medelpulsen borde varit runt 115, hade inget pulsband på mig. Därefter spinningcykel, på nivå 12, 30 minuter, samma puls där. Blev lite jobbigt i slutet.
Därefter lite ryggövningar. I dag kom dom nya skorna, Adidas energy boost 3, en sko som jag ska ha på distanspassen. Ska bli spännande att testa den så småningom.

Tisdagen den 9/2. Blev en lite konstig runda, ingen riktig struktur idag. Hade tänkt mig någon form av backintervaller. Men fick tidigt, redan i den andra intervallen, lite känningar i baksidan på högerlåret. Därefter vågade jag inte riktigt trycka ifrån. Det blev totalt 6 intervaller, med varierande längd, från 280 meter till 650 meter på den sista. Kändes ändå bra bitvis. På de korta intervallerna höll jag runt 3:30 tempo. På den längsta blev det 3:56 tempo.
Men blir lite konfunderad på höjdskillnaden idag. På den längsta, sa klockan 8 meter höjdskillnad, men intervallen dessförinnan  hade samma höjmeter trots att den var lite drygt halva av samma backe.
Hade nya skor idag. Adidas energy boost 3. Svårt att dra några växlar av dom på första passet. Men tyckte att dom kanske var i mjukaste laget. Får se efter ett par rundor till. Lite trist med låret, men det har varit så här nu lite till och från sista veckorna. Vänsterlåret som jag haft sådana bekymmer med höll sig rätt lugnt.
Distans 10 km+ lite korta backintervaller. Framfotsrunda 357

Onsdagen den 10/2. Det har inte känts perfekt i baksidan på högerlåret under dagen. Frågan är om jag eventuellt måste hoppa över något av de kommande löppassen? Möjligt att det skulle hjälpa. Nu är det högersidan som strular. Kanske inte så konstigt med tanke på att mitt vänsterben under många år fått ta lite mer belastning, eftersom jag ovetande varit sned i bäckenet.
Nu när det är rakare så kommer belastningen öka på högerbenet. Har känt av låret ett tag nu men på en rätt låg molande nivå, fast i går kändes det lite mer än innan.
I kväll blev det ett lugnt roddpass, körde 5km med paus vart 5:e minute, tog 21 minuter, 178 i medelwatt. Kändes bra i låret under rodden. Därefter överkroppsövningar och lite magövningar.

Torsdagen den 11/2. Åter i alternativträning. Har inte känts tillräckligt bra i baksidan av högerlåret för att springa. Klart jag blir besviken, men samtidigt är det nästan skönt att det känts så pass mycket så att det inte varit någon tvekan under dagen om jag skulle springa eller inte.
Nu måste jag vila ut detta helt. Har kört på någon dryg månad med lätta känningar och vissa rundor ingenting men när jag för någon vecka sedan började på med lite tuffare pass så blev det tydligen lite för mycket.
Har ändå känt mig hyfsat pigg i kroppen under dagen, så det blev till gymmet istället under kvällen. Hade tänkt mig 30 minuter CT sedan 30 minuter spinningcykel.
Började på nivå 16 på CT 10 minuter, kändes bra, pulsen stabil på 115 som vanligt. Sedan vred jag upp till nivå 20. Det var betydligt tyngre än när jag var i toppform på CT, men pulsen stabil, i och för sig bara 3 minuter, men ändå. 136 slag. Problemet var att jag kände av högerlåret, lite lätt molande, så jag avbröt passet.
Körde Spinningcykel istället. 47 minuter på nivå 14. 200 i medelwatt, kadens mellan 100-105. Pulsen började på 130 och steg sakta men säkert till 158 till slut, 144 i medel, ungefär. Blev riktigt trött sista 10 minuterna. men det kändes bra i kroppen för övrigt. Kände inget i låret under cyklingen. Det var positivt i alla fall.

Fredagen den 12/2. Ingen löpning i sikte. Blev roddmaskin på kvällen. Körde 30 minuter, med 2 pauser vart 10 minut, för att dricka. Blev 180 i snittwatt. Medelpuls på runt 135-140. Körde på nära max sista 5 minuterna, kändes lite i låret, men allt mindre ju längre passet fortskred.
Därefter överkroppsövningar och lite benövningar, under baksida lårcurl kände jag av högerlåret och fick gå ner i vikt för att kunna genomföra.

Lördagen den 13/2. Blev cykelpass på gymmet i Växjö på förmiddagen. Körde på nivå 12, med 140-150 watt i snitt. körde 60 minuter, avslutade i lite högre tempo, sista 10 minuterna med 120 i kadens, annars runt 100-105 i kadens. Kändes inget i låret under cyklingen. Hela passet kändes lätt och fint, mellan 100-110 i puls första 40 minuterna, sedan runt tio minuter runt 120. Sista 10 minuterna runt 140 i puls.
Kändes bra i låret på morgonen också, men så fort jag belastade baksida lår med lite stretch så stramade det rätt mycket. Helt uteslutet med löpning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar