lördag 20 februari 2016

3 väldigt annorlunda löppass.

Har blivit en väldigt annorlunda  vecka med löpningen. Körde igång igen i tisdags efter en veckas uppehåll. Hade ingen aning om vilken typ av pass det skulle bli, var så osäker på hur det skulle kännas i låret.
De första 3 km gick i 4.30 tempo ungefär och det kändes väldigt fint i kroppen efter några km. När jag kom fram till Spånenslingan, (2.1km långt ungefär) Så bestämde jag mig för att köra på i lugn 3-taktsandning under 1 eller 2 varv, men utan att gå på för hårt, första varvet höll det men på andra varvet körde jag på rätt hårt. Var kanske lite dumt, så här i efterhand, men det kändes väldigt lätt och fint i steget och låret var också med på den lite snabbare löpningen, särskilt i de korta uppförsbackarna kände jag mig väldigt starkt i benen. Styrketräningen har gjort nytta.
 Spåret är rätt kuperat med en lång backe på 500 meter ungefär och på andra sidan av spåret "tvättbrädebackar" Om man sprungit mycket på flacka banor så är det väldigt jobbigt att springa lite fortare i sådan terräng. Men jag har den senaste månaden sprungit rätt så många kuperade pass.
Från det småkuperade området i Spånenspåret.

Det blev ett medeltempo på dessa 4 km på 4:10. Så jag var väldigt nöjd med känslan under det passet. Har inte känts så lätt på flera år. Troligtvis för att jag vilat från löpningen en hel vecka.

Men det finns ett uttryck, "Upp som en sol, ner som en pannkaka" Redan under onsdagen kände jag att det stramade rätt rejält i högerlåret igen. Så på torsdagen blev det "bara" 6 km:s löpning i 4:30 tempo. Kändes inte bra i låret, men väldigt koncentrerat, mer som träningsvärk, inte så djupt in i benet som det var på vänstersidan, men eftersom det inte blev bättre under passet så beslöt jag mig för att avkorta det en del. Hade annars tänkt mig 10km.

Har känts sådär fram till idag. Så jag var väldigt osäker på om jag skulle springa idag. Tänkte ändå att jag kunde prova på i ett väldigt lugnt tempo, 5:26 tempo blev det, kändes bättre än väntat i både löpkänsla och i låret, bara ett svagt molande. Medelpulsen på 120, runt 65% av max. Kändes lätt och fint. Kanske att det är melodin för mig, 5.30 tempo på de lugna passen?

Får se de närmaste dagarna hur kroppen reagerar på dagens rätt korta runda.

Har använt de nya "Adidas energy boost 3" skorna, har känts helt okej under alla pass.

Nedan följer den gångna veckans olika träningspass.


Måndagen den 15/2. Blev CT på kvällen, 20 minuter på nivå 16, runt 115-120 i puls. Kändes okej. Därefter 2*5 minuter, lugn löpning i höjdhopparmattan, kändes väldigt svagt i högerlåret, puls runt 120-125. Sedan mag och benövningar, på lårcurlen för baksidan kändes det i högerlåret. Annars okej.
Nu efter passet så stramar det en del.

Tisdagen den 16/2. Kroppen kan vara märklig och reagera på de mest underliga sätten. Det var ett tag sedan jag blev positivt överraskad vad gäller löpningen sedan den senaste omstarten för 2 månader sedan. Efter en veckas uppehåll på grund av känningar i baksidan på högerlåret så bestämde jag mig efter en hel del velande för att ändå testa idag.
Jag har fortfarande känningar i låret, men det känns mer som träningsvärk än en djupare skada som det var i vänsterlåret.
Tanken nu, ett tag framöver,  är att köra lite snabbare på de lugna passen, runt 4:30 tempo. Bara för att löpkänslan blir bättre då. Men om jag någon gång skulle öka mängden löpning, och springa runt 7-8 mil i veckan så måste jag få till mer lugna pass i 5:00 tempo eller saktare. Fast nu känns det som om jag får mer problem i de långsamma farterna. Som jag nämnt innan, mitt löpsteg blir ineffektivt och sliter mer än vad det borde göra.
Idag öppnade jag i 4:25 tempo första 3 km, då är det ändå en lång uppförsbacke på 1500 meter. Men det kändes bättre än väntat kände mig förvånansvärt pigg i kroppen.
När jag kom upp till Elljusspåret så bestämde jag mig för att köra på känsla, lätt 3-taktsandning i 2 varv. Första varvet, 2 km, höll jag mig till planen, men på andra varvet gick jag på lite hårdare och kom upp på höga tröskelpulsen.
Men det kändes otroligt bra i löpsteget, kände mig stark i de lite kortare backarna, men höll igen lite i de lite längre backarna, bara för att inte fresta låret för mycket. Det var väldigt längesedan jag kände mig så lätt i löpsteget. Minst ett år sedan. Troligtvis för att jag vilat helt från löpningen i en vecka.
Snittfarten under själva tröskeldelen blev 4.09 tempo, i 4.26km. Rätt kuperat. Fast på andra varvet blev det nästan på max. Så man kan kalla passet för progressiv tröskel.

Distans + progressiv tröskel i 9km. 4:26 tempo. Framfotsrunda 358

Det var skönt att åter springa igen, blev lite för hårt bitvis men när det känns så lätt och fint i kroppen så är det svårt att hålla igen. Hade mina nya Adidas energy boost 3, kändes mycket bättre än förra passet.

Onsdagen den 17/2. Idag var det lite tyngre, efter den lilla urladdningen igår, så var det idag tid för att slicka såren. Blev roddmaskin, körde 5km med stopp var 5:e minut för dricka. Blev 179 watt i snitt, därefter lite benövningar samt magövningar, i benövningarna kände jag att det varit lite tuff löpning dagen innan. Annars okej känsla i benen under dagen, lite stram i baksidan på högerlåret men ändå under kontroll.

Torsdagen den 18/2. Upp som en sol och ner som en pannkaka. Ja, man blir så..., vill inte skriva ut  de negativa adjektiven i texten.
I dag kändes det tyvärr återigen mer i baksidan av högerlåret. Väldigt koncentrerat, till mitt på baksidan av låret, om det nu är någon tröst?
Första km kändes bra men sedan kom det rätt snabbt och blev varken bättre eller sämre, stannade 2 gånger för dynamisk stretch, men det hjälpte inget idag. Hade tänkt mig runt en mil idag, men vände hemåt tidigare och det blev 6,5km. Kunde inte springa i skogen då det åter snöat. Men asfalten var ren och fin, så inga problem med fästet.

Distans, 6,5 km i 4.28 tempo.

Annars kändes det okej i kroppen och även i övriga delar av benen, känner att jag har löpstyrka trots allt. Men det spelar ingen större roll om inte hela kroppen är med. Får se framåt hur jag ska göra?
Körde 20 minuter spinningcykel efter löpningen, nivå 12, runt 115 i medelpuls. Kändes bra i låret under cyklingen.

Fredagen den 19/2. Det har känts i låret under dagen, blev ett lätt pass på CT på kvällen, körde 20 minuter på nivå 16. Blev ändå rätt svettig. Därefter överkroppsövningar + mag och benövningar. Kunde dock inte göra alla övningar, har haft ont i vänster axel under dagen.

Lördagen den 20/2. Visste inte om jag skulle springa eller inte. Har känts sådär i låret. Men ändå så pass bra att jag beslöt mig för att ta ett lugnt pass.

Lugn distans, 8km, 5:26 tempo.

Blev väldigt lugnt, men ändå löpmässigt okej. Jag tror detta var tempot för högerlåret för idag. Det kändes endast lite lätt molande under passet, Medelpuls på 120 slag, runt 65% av max. Kändes väldigt lätt och fint. Men var ändå inte sugen att dra på heller. Utan höll mig inom ramarna. Skönt att ändå komma ut och springa även om vädret var sådär, runt nollan och kraftig sydlig vind, som väl var hann jag ut innan snön kom. Det blev 45 minuters löpning.
Därefter cyklade jag på gymmet i Växjö, blev 30 minuter på nivå 12, runt 105-110 i kadens, medelpuls även där runt 120bpm. Kände mig pigg och var lite sugen på att öka motståndet men gjorde inte det.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar