lördag 9 januari 2016

En vecka med 4 löppass.

Ja, en vecka med 4 löppass, det var längesedan. Kör på med löpning varannan dag. 2 pass på löpband och 2 pass utomhus. Har ökat distansen en aning på de 2 sista passen, men farten har varit låg. Känner ändå ingen panik med att öka tempot ännu. Framförallt inte efter de senaste dagarnas allt besvärligare väder.
 Dagens pass var det besvärligaste denna veckan, moddigt och bakhalt. Skulle kanske kört även dagens pass på band, men tänkte att eftersom det skulle vara ett lite lugnare pass så gjorde det inget om det inte var perfekt fäste.
En annorlunda vecka, med både jobb och ledighet. Träningen kommer framöver att mestadels bedrivas på kvällarna, efter jobbet. Det fina med att vara ledig är att man kan lägga de mesta passen på morronen.
Känns fortfarande lite i låret, men tycker ändå att det blir sakta, sakta allt bättre. Känns lite mer efter löpbandspassen, vet inte om det är monotonin som inverkar? Vänsterhälen gör sig påmind från och till. Får se hur allt utvecklas när det blir dags för lite tuffare pass så småningom. Väger 75,5kg. Några kilo för mycket, har lagt på mig lite mer muskler på överkroppen, men är ändå lite för rund om magen för att det ska vara optimalt för lite snabbare löpning.

Nedan följer den gångna veckans träning.

Söndagen den 3 januari. På förmiddagen blev det löpband på gymmet. Framfotsrunda 339. Körde en stege. Värmde upp i 10 minuter genom att gå på bandet. Därefter blev det följande pass, allt med 1% lutning. Ungefär 1 minuts vila mellan de olika hastigheterna.
10 minuter 12km/h. Puls, 128.
10 min, 13km/h. Puls 138.
10 min 14 km/h. Puls 148.
4 minuter 15 km/h. Puls, hela tiden stigande, slutade på 161.
Kändes okej, kände lite i låret och hälen, men svagt. Kändes som bäst när jag var i slutet på 14km intervallen, kom in i ett fin flyt med 3-taktsandning. Pulsen blev stabil efter 5-6 minuter.
Den sista intervallen, 15 km/h, var rätt tuff, men det kändes bra i steg och hållning på den.

På kvällen blev det ett lugnt gympass i Växjö, körde roddmaskin, blev runt 158 watt i snitt, 5km, tog ungefär 22 minuter. Kändes segt i början men efter 10 minuter så släppte det lite, blev lite svettig i slutet. Därefter lite olika småövningar på maskinerna, överkropp och benövningar. Men gillar inte dessa maskiner, förmodligen för att jag är ovan.

Måndagen den 4 januari. En ledig måndag, på förmiddagen ägnade jag mig åt att ta hand om ved. Det var lite kallt om händer och fötter, fast samtidigt skönt i den friska luften, solen visade sig då och då och till och med värmde en smula. På kvällen blev det ett lugnt gympass, körde CT, 20 minuter på nivå 16, kändes lätt, precis att jag blev svettig. Därefter lite överkroppsövningar och benövningar.

Tisdagen den 5 januari. Blev en löprunda på förmiddagen. Körde samma runda som i fredags, samma underlag, lite snömodd, men inget som påverkade fästet. Började lugnt, sen blev det som vanligt en progressiv ökning. Inte så mycket i fart men i ansträngning, hade motvind på hemvägen, samt att det är lite uppför. Hade mina gamla, modifierade Adidas Boston. Kändes bra i hälen, kändes knappt något i låret under rundan, känner dock lite stramhet nu några timmar efteråt.
Framfotsrunda 340, 7,5km, 4.35 tempo.
Tog i lite mer denna rundan, sista 500 meterna var det i princip miltempo. Blev 4.16 i snitt på sista 500 meterna, kändes som runt 4.00 tempo. Det är tydligt att jag tappat en hel del, fartmässigt, någon fart i löpningen kommer förmodligen inte tillbaka förrän jag börja med intervaller igen.
Jag kommer köra 6 veckor lite lugnare, som tänkt, det blir inga intervaller under denna tiden.
Kommer att köra lite lugnare på de alternativa träningsformerna framöver, i förhoppning om att jag kan väcka löparmusklerna till liv på ett bättre sätt då.
På kvällen blev det ett gympass. Hade tänkt mig ett lugnt roddpass. Men kände mig pigg i benen, så det blev ett "fartlekspass". Körde 6*5 minuter, varannan 5-minutare lugnt, varannan lite hårdare. Blev ett snitt på 175 watt, 7 km totalt. Under den lugna delen strax under 175 watt. Under den "hårda" runt 210 watt.
Därefter magövningar.

Onsdagen den 6 januari. En lugn förmiddag. På kvällen blev det ett gympass, i Alvesta.
Körde först 20 minuter på CT, nivå 16. Kändes bra
Därefter 20 minuter på spinningcykeln, nivå 12. Kände mig pigg och var sugen på att köra på lite hårdare, men höll mig till planen.
Därefter överkroppsövningar och lite hoppövningar som avslutning. Har känts bättre än väntat i både häl och lår under dagen som gått.

Torsdagen den 7 januari. Första jobbdagen, med allt vad det innebär. På kvällen blev det ett löpbandspass, hade först tänkt mig ute men det snöade lite förrädiskt, så jag avstod.
Frmafotsrunda 341, löpband. 10km, 12km/h. 1,5% lutning, medelpuls, 132
Kändes okej, men kände av både häl och lår, fast väldigt svagt. Hade mina gamla Adidas. Pulsen stabil hela passet, första 30 minuterna runt 128, sedan steg den sakta, för att i slutet vara på runt 140. Ökade lutningen till 1,5%. Nu börjar pulsen närmar sig utomhus vid samma hastighet.
Körde lite benövningar efter passet, kände av låret lite mer i den efterföljande stretchen.

Fredagen den 8 januari. På kvällen körde jag ett CT-pass, började på nivå 16 i 10 minuter, kändes lätt. Sedan ökade jag till nivå 20 och då fick jag ta i betydligt mer, körde i 20 minuter, varav de sista 10 blev rätt tuffa. Det var ett tag sedan som jag körde lite tuffare på CT. Därefter lite överkroppsövningar och en magövning, samt lite lätta höftövningar.
Har tänkt att dra ner intensiteten på den alternativa träningen, förhoppningen är att det ska främja löpmuskulaturen på lite längre sikt.
Ska prova att dra ner rejält på stretchen till förmån för lite mer styrkeövningar för de ställena på kroppen där jag stretchar mest.

Lördagen den 9 januari. Blev en rätt tidig löprunda idag, kommit en del snö under natten. Trodde alla cykelvägar var skottade men det var vissa sträckor som ännu inte hunnits skottas. Var ett bitvis rätt besvärligt underlag, även där det var skottat så var det bitvis moddigt. Som väl var så var tanken ett lugnt pass och då spelar det inte så stor roll om fästet inte är perfekt. Men om jag skulle kört på lite hårdare idag så hade det varit stora problem. Tog dock i lite mer på rundans 2 korta uppförsbackar, där var det lite bättre fäste, kom in i 3-taktsandning då. Blev trött i baksidan av högerlår och höger vad efter 7-8km, så med ungefär 5-600 meter kvar av rundan så bröt jag. Vill inte riskera att dra på mig någon bristning. Är det något jag blivit lite bättre på efter de senaste årens bekymmer så är det att vara mer lyhörd på kroppens signaler. Även om jag fortfarande misslyckas med att avbryta rundor i tid.
Framfotsrunda 342, 8,9km, 4:53 tempo.
Kände mig lite sliten i benen, troligtvis efter gårdagens CT-pass. Därför var det bra att underlaget inte inbjöd till någon fartökning.

2 kommentarer:

  1. Hej Nisse,
    det ser ju ut som att det går åt rätt håll. Fast jag vet ju av egen erfarenhet att när det börjar gå lätt med löpningen, det är då man tar i mer och plötsligt trampar man över kanten. Jag har testat att köra några litet tuffare veckor, mängdmässigt nu, men tar en "vilovecka" nu med litet färre kilometer, och framförallt, två dagars vila efter 23 dagar i sträck med löpning.
    Det andra är att jag medvetet dragit ner på tempot i mina distanspass. Hjälpt också av snöfallet, men jag hoppas att det skall ge resultat framöver. Hoppas du får hålla igång nu och komma tillbaka till fjolvårens form. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Urban.

      jag har sett på din sida att du fått till några bra veckor mängdmässigt. Det är ett långsiktigt mål även för mig, med 7-8 mils veckor.
      Fast måste vara försiktig nu, jag kör mina "distanspass" på alternativa maskiner så hoppas att det ska funka. Problemet med det kan vara att man blir för stark i muskler och rent konditionsmässigt och sedan så hänger inte den specifika löpmuskulaturen med i farthöjningar som kommer så småningom.
      Lycka till själv.

      Radera