lördag 2 januari 2016

En liten sammanfattning av 2015, samt löprundorna 336+337+338.

30/12 genomförde jag sista löppasset för detta året. I år blev det 106 mil löpning, 95 pass, en klar minskning mot föregående år. Första halvåret, 2015,  blev det 96 mil. Om inte lårskadan kommit hade det förmodligen blivit minst lika många mil som 2014.

2014 blev det runt 170 mil på 160 pass. Kollade även bakåt några år.
2013 blev det runt 142 mil på 138 pass.
2012 blev det runt 118 mil på 133 pass.
2011 blev det runt 75  mil  på 97 pass.

Sprang 3 lopp i år, alla lopp runt milen och dessutom under en månad, maj. Hade ungefär samma tempo i alla dessa lopp. Mellan, 3:51-3:55 tempo. På de två tuffaste loppen hade jag medelpuls på 168 samt 169. Hade tränat på bra inför dessa loppen och hade någonstans i mitt inre trott att jag skulle kunna springa något snabbare, åtminstone på Växjöloppet. Men 38:30 som jag hade som sluttid där är ändå något jag är väldigt nöjd med.

Efter ATC-loppet, 30 maj. Så har jag inte sprungit något riktigt tufft. Den envisa lårskadan har hämmat mig och det är först de senaste veckorna som jag åter börjat springa igen. Det är ännu inte helt borta men hoppas och tror att det så småningom ska gå över helt. Har bara kört relativt lugna pass ännu så jag vet inte vad som händer med den skadan när jag åter börjar köra lite tuffare. Provade någon km förra veckan i ett hårdare tempo, då kände jag av låret en aning efter passet.
Har inga direkta mål för detta året, bara att jag vill fortsätta att springa med en bra känsla, sen får vi se hur allt utvecklar sig efterhand.

Har åter börjat springa i dämpade skor, vågar inte riskera något. Jag gjorde massor med misstag i samband med att jag bytte löpteknik, det är lätt att konstatera när man tittar i backspegeln. Vissa av skadorna jag drog på mig då, dras jag fortfarande med. Att jag dessutom i flera år varit sned i mitt bäcken har säkert också gjort att jag fått mycket problem med överbelastningsskador.
Fast nu känns det som att jag landar mer med fötterna under kroppen och den tekniken sitter bra i ryggmärgen. Så utan att springa ett tag i minimalistiska skor så hade det varit betydligt svårare att ta till sig den tekniken. Jag tror att jag sprang med denna tekniken i ungdomen, men med över 25 års träning med dämpade skor och dessutom stor skillnad i dropp på löparskorna så har förmodligen min kropp blivit så "ombyggd" att det omöjliggjort en tillbakagång till rätt löpteknik med minimalistiska skor.
Jag tror dock att om jag kan hålla fast vid denna teknik, trots att jag åter springer i mer uppbyggda skor, så kommer jag på sikt att kunna springa både snabbare och mer skadefri. Men samtidigt måste jag också vara väldigt noga med styrketräning vid sidan om. Hela kroppen måste vid min ålder vara stark för att kunna klara av de hårda påfrestningarna som kroppen utsätts för vid löpning.

Jag är också väldigt tacksam att jag under hela året kunnat köra på med någon form av konditionsträning även om just löpningen inte alltid kunnat genomföras som planerat. Konditionsträningen har för mig blivit en väldigt stor del av livet och jag skulle mycket ogärna avstå den. Sömnen och matlusten blir så mycket bättre. Efter de hårda passen så sprider det dessutom sig ett lugn i kroppen som bara kan fås på just det sättet.

Nedan följer den gångna veckans träning.

Söndagen den 27/12. Oj vad dagarna rullar på, nu är julen redan över. Kände av låret i går kväll efter det lite tuffare löppasset i går. Har känt lite idag men väldigt svagt.
I eftermiddags blev det ett roddpass på gymmet i Växjö. Likadan roddmaskin men inte alls samma utväxling, Denna var trögare i motståndet. Kunde bara hålla 35 drag/minut, ändå blev det medelwatt på 216 till slut, 5km på strax under 20 minuter, blev riktigt trött.
Därefter lite benövningar på maskiner jag inte var riktigt bekväm med.

Måndagen den 28/12. På morronen blev det lite träning i form av att ta hand om en nedfallen tall som blivit liggandes i skogen bakom huset, bra träning för rygg och ben.
Senare på förrmiddagen körde jag lite löpning. Har känts lite i låret efter det senaste passet, men bara väldigt svagt.
Distans, 5,8km. 4:52 tempo, framfotsrunda 336
Passet blev nästan helt på asfalt, det var lite för moddigt på elljusspåret och det var dessutom på väg att frysa på. Det kändes helt okej, särskilt km 2+3, med lätt medvind och nerförsbacke. Pulsen på runt 135 i snitt. Inte så lågt som för ett halvår sedan när jag var i bra form, löpmässigt.
Blev lite stum i baksidan på låren sista 5-600 meterna. Efter passet körde jag lite hoppövningar och indianhopp. Jag kör försiktigt även där nu i början av återstarten.

Efter lunch blev det en promenad med dottern, ungefär 2,5km. Då kände jag lite stelhet i vänsterfoten, troligtvis efter de lite för mig ovana hoppövningarna. Svårt det där med att inte göra för mycket eller för länge när det kommer till nygamla aktiviteter.

Senare på kvällen ett gympass, det var några dagar sedan jag körde på gymmet i Alvesta, behövde köra igenom överkroppen, samt lite rygg och magövningar, men inledde med CT.  20 minuter på nivå 16. Kändes lätt och fint. Det märks nu efter några dagars ledighet att kroppen piggnar till. Det finns mer energi efter 7-8 timmars nattsömn. den extra timmen ger effekt.

Tisdagen den 29/12.Hade först tänkt mig att köra utomhus idag, men eftersom jag ville köra något intervalliknande så valde jag gymmet i Växjö då det var rätt kyligt ute, någon minusgrad och lite blåsigt. Körde på spinningcykeln jag använt ett par gånger innan. Blev ett distanspass med 4 stycken 5 minuters intervaller inbakade, blev inte lika trött som förra gången jag körde detta passet, är ett par veckor sedan.
Började på nivå 12, 95 i kadens, runt 140 watt, puls runt 100.
Därefter 4 x 5 minuter på nivå 16, 95 i kadens. watt mellan 250-265. 2 minuters lugn cykling mellan intervallerna. Pulsen i i slutet på varje intervall blev följande, 147+152+155+156. Jobbigt men jag blev inte helt slut efter de 2 sista.
Avslutade med 10 minuter på nivå 12, runt 115 i puls.

Onsdagen den 30/12. I går åkte vi på spa, till Ronneby. Kom fram lite sent men hann ändå att bada i ett par timmar, det var väldigt skönt och avslappnande.
Efter hemkomsten nu på förmiddagen, så blev det ett halvlugnt löppass i Teleborgsskogen. Körde 3 varv, 6km. Hade inte mina Adidasskor med mig, så det blev ett pass i Saucony Kinvara 4. Kändes bättre än väntat. Skorna är rätt väldämpade men bara 4mm dropp.
Jag har sedan löpuppstarten inte haft några större problem med varken hälar eller vader. Bara i slutet på rundorna som det blivit lite stumt. Så det verkar som att perioden med tillvänjning av vader och vrister redan är gjord i och med att jag bytte löpsteg för 2,5 år sedan.
6 km progressiv distans. 4:30 tempo. Framfotsrunda 337
Jag kände av låret under gårdagens bilresa på dryga timmen till Ronneby, även lite svagt efter dagens pass i den efterföljande stretchen. Kände knappt något under själva löpningen. Det blev progressivt tempo i dag. Egentligen inte meningen, utan körde mer på känsla idag. Väldigt segt första 500 meterna uppför, men efter 2 km var kroppen mer igång. Tog inte i för full någon gång, men fick slita rätt hårt i toppen på den längsta backen, då blev det forcerad andning i 3-takt. Blev lite stum i vaderna sista 500 meterna. Annars inga känningar i hälar eller vrister.

På kvällen blev det ett gympass, hade tänkt mig ett rätt lugnt roddpass, men det blev lite hårdare än väntat. 5 km med 205 i medelwatt, strax under 20 minuter. Kände mig pigg i kroppen, särskilt sista 2 km som annars brukar vara väldigt tunga. Därefter körde jag överkroppsövningar samt lite magövningar. kändes okej, även om tröttheten kom i fatt på slutet av passet.

Nyårsafton. Blev ett lugnt gympass på förmiddagen. Körde CT, nivå 16 i 30 minuter. Blev lite svettigt sista 10 minuterna. Därefter lite höft och benövningar, kände av låret lite i bakdragsövningen, en övning som tar väldigt koncentrerat på övre delen av hamstring.

Nyårsdagen. Hade tänkt mig ett löpbandspass på gymmet, men jag kom av någon anledning inte in. Måste varit något fel på antingen taggen eller kodlåset. Så det var bara att vända hemåt och ta fram lite mer kläder som var anpassade för löpning i lätt snöfall.
Var lite orolig för att det skulle bli halkigt, men som jag märkte även förra vintern så lider jag inte lika mycket av snön nu när jag landar med fötterna mer under kroppen. Var bara på något enstaka ställe som det släppte en aning.
Blev ett lite progressivt pass även idag, i alla fall pulsmässigt. Som vanligt så skenar pulsen i klockan felaktigt iväg alldeles för högt i ungefär 1 km. Rundan jag sprang idag, är en av dom vanligaste jag brukar springa, i alla fall för ett par år sedan. Den är flack och går mestadels på cykelvägar runtomkring västra Alvesta. Har haft rundan som referensrunda genom åren.
Progressiv distans, 7,5km. 4.38 tempo. Framfotsrunda 338
Blev lite stum i vaderna sista 5-600 meterna, är precis som kroppen och knoppen är inställd på den tänkta distansen och med en liten bit kvar gör sig påmind bara för att jag inte ska utöka rundans längd?
Kändes bra i fötter och lår, bara en svag förnimmelse i låret under rundan, kände mer i den efterföljande stretchen, framförallt så känns det i första sträckningen, då gör det lite ont, men sedan så försvinner den onda känslan och i de efterföljande sträckningarna så känns det inte. Men något finns det kvar som inte riktigt vill släppa taget ännu. Är precis som att det är någon sena eller muskel som drar i hop sig under ansträngning genom löpning eller styrketräning av lårets baksida och sedan blir som en liten boll. När jag sedan sträcker ut så tar det någon stretch innan det åter normaliserats.

Lördagen den 2 januari. Vaknade pigg och utsövd hemma hos D. Vi åkte sedan till gymmet i Växjö. Jag körde ett cykelpass. Hade först tänkt mig ett väldigt lugnt 1-timmes pass, men det heter ju "never waste good legs" Så efter 10 minuter på nivå 12 så körde jag sedan 4*10 minuter på nivå 14, med 30 sekunders vila mellan varje, hade inte pulsbandet med mig. Men kändes ungefär som om jag skulle springa i 4:10 tempo, när jag är i lite bättre löpform än vad jag är just nu. Ansträngande. Sedan avslutade jag med 10 minuter på nivå 12. 60 minuter totalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar