lördag 12 december 2015

Träningsvecka med lite högre puls samt kort löptest.

Blev återigen en vecka med lite hårdare pass på gymmets olika maskiner, på onsdagens cykelpass fick jag verkligen upp pulsen på nivåer jag inte varit sedan jag sprang lopp i försomras. Under slutet av den 4:e intervallen på spinningcykeln låg jag på 171 slag/minut. Där var jag i 1,5 minuter ungefär. Det var inte då möjligt att komma högre, var på mitt max för den dagen.
Har inte känt så mycket i låret under själva passen men under stretch och vid vissa ytterlägen i vardagen så finns känslan av att det är något som inte stämmer i vänster lårs baksida alltjämnt kvar.
I dag testade jag att springa igen, det blev 2 km i sakta mak. Kändes okej med tanke på det långa uppehållet. Lite känningar i låret men väldigt svagt, samt lite i vänsterhälen. Ska prova lite mer framöver, om det funkar kommer jag köra enbart lugna pass resten av december och januari. Sen får vi se hur det känns efter de 6 veckorna.

Söndagen den 6 december. Måste vara en av årets sämsta väderhelger, regn och blåst hela helgen. +9 grader idag, 6 december? Kunde lika gärna varit en dag i juni eller till och med juli. Jag saknar löpningen, men sådana här dagar saknar jag den inte lika mycket. Skönt då att det funkar så bra med gymträning.
Har återigen haft en väldigt fin helg med D. Vi har våra rutiner, men eftersom det är så underbart att bara vara tillsammans och se någon film, äta och dricka gott så önskar jag mig inget mer på helgerna. Det enda felet är att det går så förtvivlat snabbt.
Först var det lite simning med dottern på eftermiddagen.
Senare på kvällen ett gympass. Nu är den lugna veckan slut och idag var det dags att ta i lite mer. Körde roddmaskin. Det blev ett "tempopass", det vanligaste jag kör. 5km, 206 watt i snitt, 19:53 minuter. Stannar 3 gånger under dessa passen för att dricka, det drar ner snittet, fast å andra sidan hade det varit tufft att köra i en följd ändå. Hade inget pulsband, men det var väldigt tufft. Jag är inte i samma form som tidigt i höstas. Jag ligger bra med på styrkan, men har i stället tappat en del i kondition. Jag fick slita riktigt hårt idag.
Därefter körde jag igenom nästan hela kroppen med olika styrketräningsmaskiner. Kände inte av låret någonting under rodden, brukar jag göra när jag kör hårt, men kände av den i vissa stretchövningar. Det blir sakta, sakta bättre. Men vill inte börja springa förrän det är helt läkt.
Frågan är bara hur det kommer gå med övriga skavanker, varken min vänsterhäl eller stressfrakturen i högerfoten vill släppa taget. Men dom små irritationsmomenten har blivit en del av kroppen. Det blir varken sämre eller bättre. Fast det kan ju vara så att dom i sin tur signalerar att jag inte ska springa mer? Det verkar i vilket fall som helst inte gå att vila bort dom skadorna.

Måndagen den 7 december, en promenad med dottern efter jobbet. Sedan lite mat innan ett tufft konditionspass på gymmet, var lite spänd på hur det skulle kännas efter en lugnare vecka. Samtidigt kände jag av det lite hårdare roddpasset i går i låren.
Jag har kört just detta Crosstrainerpass några måndagar nu och det har blivit lite av en referenspunkt konditionsmässigt.
Jag såg verkligen fram mot passet under hela dagen, efter en lugn vecka är det skönt på något konstigt sätt att få ta i rejält under en timme.
Började med nivå 16 i 10 minuter, låg på mellan 115-120 i puls, kändes lätt och fint.
Sedan 20 minuter på nivå 20, pulsen mellan 135-140, också under full kontroll och i paritet med de liknande passen jag kört på måndagar.
Därefter avslutning på nivå 22 i 30 minuter, det är alltid en utmaning. I dag blev pulsen hög nästan direkt men låg sedan stabilt mellan 155-160, ända fram till de sista 3 minuterna, då den steg till en bit över 160. Det är den höga tröskeln för mig. Så jag får ta i rejält på denna nivån. Jag var trött precis efter passet, men återhämtade mig snabbt. Därefter lite stretch innan bastun.

Tisdagen den 8 december, tungt ligger mörkret över Alvesta redan vid 4-tiden på eftermiddagen, inte blir det bättre av stilla duggregn. Det suger energi ur kropp och knopp. Efter den sedvanliga promenaden med dottern efter jobbet blev det ett numera sedvanligt gympass.
Började med rodd, 5km, 180 watt i snitt, cirka 22 minuter. Blev ett mellanmjölkspass. Varken jobbigt eller lätt. Blev rätt så svettig sista 5 minuterna.
Därefter överkroppsövningar och sedan magövningar och lite ryggövningar, kändes bra. Hoppade över benövningarna. Vägde mig efter passet, är uppe på 76kg. Lite väl högt. Har legat stabilt på 74,5kg under tidigare del av hösten. Men sista veckan har det ökat. Är nog tyvärr inte muskler.

Onsdagen den 9 december. Promenad med dottern efter jobbet, sedan ett lite tuffare konditionspass på gymmet. Körde samma pass förra lördagen på likadan spinningcykel i Växjö.
Började på nivå 12, 140 watt 95-100 i kadens hela passet, körde i 20 minuter, puls runt 115.
Därefter 2 minuter lite lugnare cykling innan jag körde 4 stycken 5 minuterintervaller. Samma kadens nivå 16. runt 275 watt. Kändes bra, men intervall 3 och fyra blev riktigt tuffa sista minuterna.
Slutpulsen efter de 4 intervallerna blev, 151, 164, 167 samt den sista som blev 171. 2 minuter stilla cykling mellan varje intervall.
Därefter 20 minuter på nivå 12, pulsen nu: 135, rejält mycket högre, fast den var stabil hela vägen.
Kändes som ett riktigt bra pass. Det var väldigt längesedan jag var uppe på 171 i puls. Nära mitt träningsmax. Jag var där i nästan 2 minuter. Trodde att den skulle stiga ytterligare lite sista minuten men den var stabil där. Vet inte vad som hänt om jag maxat ytterligare en minut, eller om detta var max?

Torsdagen den 10 december. Promenad med dottern efter jobbet. Har känts bra i benen idag, trots det rätt så hårda passet igår, har känt av låret lite grann, men ingenting under själva passet i går, så förhoppningsvis går det åt rätt håll även om det inte verka ha någon större brådska att lämna kroppen.
Fast när jag klev upp på crosstrainern i kväll för att köra ett lugnt pass så var det inte så pigga ben.
Körde på nivå 16 i 20 minuter, efter 15 minuter ungefär så släppte segheten i benen och jag började att svettas.
Efteråt blev det ben och höftövningar i gymmets maskiner, kändes okej, kände en liten aning i lårets baksida vid bakdragsövningen för höft och lår.
På bencurlmaskinerna körde jag åter på de lite högre vikterna, 60 kg på baksida lår och 80 kg på framsida, jag kör 3*10 reps. med båda benen, fast jag inleder med halva vikten på ett ben, även där 3*10 på varje ben. Kändes bättre än väntat.
Sedan avslutade jag med lite bålövningar, både fram och baksida samt sidorna.

Fredagen den 11 december. Hade tänkt lite intervaller på roddmaskinen, men kände mig inte alls sugen på det idag. Blev ett mellanmjölkspass i stället. Körde 30 minuter. När jag kör dessa 30 minuterspass så stannar jag var 5:e minut för att dricka. Roddmaskinen är till skillnad från dom andra maskinerna omöjlig att köra om man samtidigt ska försöka dricka vatten, kontollerat, ur en flaska.
Det blev 7,3 km ungefär, medelwatt blev 188. En av 5 minuterna körde jag på lite hårdare, då hade jag medel runt 220 watt. Kändes bättre och bättre ju längre passet framskred.
Därefter lite överkroppsövningar på gymmets maskiner.

Lördagen den 12 december. Provade en kort testrunda löpning i dag, blev 2km. Hade Saucony Kinvara 4 på fötterna, rätt så dämpade skor. Testrunda 2 km, 5:04 tempo
Kändes helt okej, kände av låret en liten aning, men bara ytterst svagt molande. Nu tog jag det lugnt hela vägen och gick helt på känsla vad gäller farten, att det skulle bli 2 km hade jag bestämt innan.
Det var ändå skönt att äntligen testa. Nu är det bara att invänta känslan i kroppen de kommande dagarna. Pulsen blev rätt hög trots den relativt låga farten. Det märks att det blir till att starta om från en helt annan nivå än vad jag vant mig vid de senaste åren. Tålamod är vad som gäller nu i inledningen.
Därefter bytte jag skor och körde en runda med Mountainbiken, blev Bergundasjön 3 varv, 35 km. 22,9km/h
Kändes helt okej. Fast märker att jag tappat lite uthållighet. Kör ju inga längre pass längre. Detta passet på 90 minuter var det längsta på 3 veckor. Får vi se hur vädret blir framöver. Om det tillåter cykling utomhus?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar