lördag 28 november 2015

Alternativ träning i mörka november.

Åter en vecka med enbart gymträning, fast nu är det faktiskt rätt skönt att kunna köra på inomhus, där ute i den vilda verkligheten inbjuder det inte till träning denna årstiden. Framför allt inte när det regnar. Låret är en aning bättre, jämfört med för två veckor sedan, men det är marginellt.
Provade igår att köra 5 minuter på löpbandet som avslutning efter konditionspasset på CT, funkade bra när det gick i 10km/h. Men när jag för en kort stund vred upp till 14 km/h så kändes det direkt i låret, avbröt efter en knapp minut. Provar igen om en vecka. Känner mig allt mindre som en löpare, men hoppas snart vara på gång igen.

Idag lördag körde jag det första intervallpasset på länge, 4*5 minuter på spinningcykel. Det var tufft men känns väldigt skönt efteråt, fick en mental kick av det, eller om kicken kom av att det är lördag, ja det är inte lätt att veta?

 Alternativträningen har annars funkat bra i veckan, även om det varit en aning slitigare än de föregående veckorna. Möjligt att mörkret nu börjar ta allt mer energi från oss. Detta är en tid då vi ska sova lite mer, då dagarna är allt kortare, men dagens samhälle är inte anpassat efter årstiderna, det är anpassat efter en statisk klocka. Någonstans måste man betala ett pris för att köra på likadant som när det är som ljusast på sommaren.

Söndagen den 22 november. En lugn dag med D i Alvesta, vi tog en promenad på förmiddagen i det fina området vid sjön Spånen, vi gick på stigarna där jag brukar springa, blev riktigt sugen, men tyvärr känns det väldigt avlägset. På eftermiddagen tittade vi på film, avslappnande och stilla.
Framåt kvällen var det dags för ett gympass, hade tänkt mig en lugnare vecka den som kommer men idag körde jag ändå ett rätt tufft roddpass.
Blev runt 206 watt i snitt, 5km. strax under 20 minuter. Hade ingen pulsklocka idag. Kändes okej, blev trött men inte helt slut. På den efterföljande styrketräningen var det dock rätt segt, kände mig lite omotiverad. Kände av låret när jag var i ytterlägena i vissa ben och höftövningar. Tyvärr ingen skillnad på den skadan.

Måndagen den 23 november. Efter jobbet en promenad med dottern i det kyliga men vackra vädret. Sedan på kvällen ett lite tuffare konditionspass på gymmet.
Körde det passet jag brukar på måndagar, förra måndagen undantagen.
CT, börjad med nivå 16, i 10 minuter, pulsen pendlade mellan 110-120.
Sedan 20 minuter på nivå 20, pulsen runt 140, kändes okej.
Avslutade med 30 minuter på nivå 22, det blev tuffare än väntat och pulsen högre än den brukar vara, började runt 150 slag, efter halva delen så var den uppe på 160 och låg där resten av passet. Precis på gränsen vad jag klarar. Lite märkligt eftersom det kändes så lätt på nivå 20.

Tisdagen den 24 november. Efter jobbet promenad med dottern hem till mig.
Senare på kvällen, ett lugnt gympass. Körde spinningcykel. 20 minuter på nivå 12, runt 95-100 i kadens, mellan 135-140 watt. Blev svettig efter ungefär 15 minuter. Något mer ansträngande än lägsta nivå på crosstrainer. Därefter överkroppsövningar. Blev lite väl långt mellan repetitionerna, så jag hann inte med allt jag hade tänkt mig. Men körde i alla fall lårcurl, både fram och baksida, samt lite mag och ryggövningar som avslutning.

Onsdagen den 25 november. Efter lite mat så blev det ett konditionspass på gymmet. Körde först 30 minuter på roddmaskinen, lite lugnare än vanligt, 180 watt. Pulsen låg på runt 135, kändes helt okej.
Därefter blev det spinningcykel, nivå 12, 95 i kadens, höll på i 45 minuter. Runt 135 watt. Pulsen låg stabilt på 115 hela cykelpasset.

Torsdagen den 26 november, en promenad med dottern efter jobbet. Därefter ett lugnt gympass. Körde 20 minuter på spinningcykeln, nivå 12, 100 i kadens, 140 watt. Kände mig förvånansvärt pigg i benen och var sugen på att köra på lite hårdare, men tog mitt förnuft till fånga och körde som jag tänkt på förhand. Därefter lite överkroppsövningar, ben och någon magövning som avslutning.

Fredagen den 27 november. Körde ett konditionspass på gymmet, blev lite mittemellan ansträngning. Körde CT, Först 10 minuter på nivå 16, pulsen var 115 som vanligt, kändes bra. Ökade sedan till nivå 20, körde i 30 minuter, blev rätt jobbigt, pulsen låg på runt 145 hela tiden, när jag varit som bäst har pulsen varit runt 136 på denna nivå. Båda CT-passen denna veckan har varit lite tyngre än dom brukat de sista månaderna. Körde 5 minuter på löpbandet som avslutning, 10 km/h. Puls runt 115. Kändes bra. Men sedan ökade jag till 14 km/h, då kändes det direkt i låret, jag avbröt efter en knapp minut.

Lördagen den 28 november. Cykelpass, det är standard på lördagar. Helst utomhus. Men inte idag, inget vidare väder, regn, blåst och cirka 4 grader varmt. Det blev inomhus, på gymmet i Växjö. Det finns exakt likadana spinningcyklar där som i Alvesta. Visste inte innan hur jag skulle lägga upp passet.
. Hela passet hade jag 95-100 i kadens, Förutom mellan intervallerna, då låg jag på ungefär 80-85 i kadens.så det nämner jag inte mer.
Började i alla fall planenligt 20 minuter på nivå 12, 140 watt. 100-105 i puls. Någon minuts paus.
Sedan bestämde jag mig för intervaller. Det var längesedan jag körde intensiva 5 minutersintervaller.
Efter den första så bestämde jag mig för att köra 6 stycken. Men idag vek jag ner mig så det blev 4 stycken, den sista var jag nästan spyfärdig sista minuten. Det var längesedan jag blev så trött.
Körde 5 minutersintervaller, med 2 minuters lite saktare cykling mellan med en nivå på 6-7, bara för att få ner pulsen lite. Alla intervallerna på nivå 16, mellan 265-275 i watt.
1:a intervallen slutade pulsen på 150, kändes rätt okej, brände lite i benen sista halvminuten.
2:a intervallen blev tuffare, 161 i slutpuls.
3:e intervallen, 162, riktigt tufft sista minuten.
4:e intervallen, 164 i slutpuls, riktigt jobbigt sista 3 minuterna. Pulsen upp till 160 redan efter 2 minuter.
Avslutade med 20 minuter på nivå 12. Medelpuls på 120-125. Betydligt högre än innan intervallerna.
Det kändes bra i benen hela passet kände inget i vänsterlåret ens under intervaller, det var positivt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar