söndag 18 oktober 2015

Träning med lite lätt löpning.

Ännu en vecka som rusar förbi, de läggs på varandra och blir svåra att skilja åt redan efter någon månad. Samtidigt som man vill ha nya intryck och händelser i sitt liv så är det skönt och tryggt med rutiner.
Låret blir sakta, sakta bättre. Har provat lite på löpband under veckan, det kändes okej. Fast när jag en liten stund ökade farten så kändes det en aning igen. Är i det läget då jag inte riktigt vet om det är bättre att vänta tills det läkt helt eller om jag ska börja på med löpningen igen för att på det sättet "reta" muskeln/senan som bråkat. I vilket fall som helst så måste jag vara försiktig.
Ryggen är bättre men ännu inte återställd. Har som innan störst besvär på morgnarna. Möjligt att jag måste gå till Naprapaten igen. De små egna kontrollerna jag gör bekräftar ändå att det inte gått tillbaka till samma läge som innan jag var hos Naprapaten.
I veckan fick jag tips av gymmets ägare för att få ordning på låret, de flesta sakerna gör jag redan, men det var en sak som jag inte gjort. Han tyckte att jag skulle varva med att göra vissa lår och höftövningar med riktigt tunga vikter och få repetitioner. För att dra och sträcka i muskler och leder.

Var och tittade på Växjö maraton i går. Vinnaren var överlägsen 2:35:41. Patrik Björkqvist. Född 70. Riktigt bra tid.
Resultat Växjö Marathon. 2015

Ska jag någon gång springa en mara så blir det denna, känd miljö och flack bansträckning, 8 varv runt Växjösjön. Enda nackdelen för min del är att det bara är asfalt hela vägen. Får se någon gång i framtiden.

Nedan följer den gångna veckans träning.

Söndagen den 11/10. Blev en lugn och skön söndag, lite simning med dottern och D tidig eftermiddag. Provade även bubbelpoolen, det var riktigt skönt, som massage.
På kvällen ett gympass. Körde roddmaskin. Kände mig lite piggare än vanligt och snittwatten blev 216 ungefär. 20 minuter 5km. Slutpuls på runt 153, så inte så hög puls som det brukar vara i slutet. Men kan bero på att jag inte ökade något sista 4 minuterna. Därefter överkroppsövningar och ben och höftövningar. Kändes en aning bättre i vänsterlåret under höftövningarna, men ännu inte läkt.

Måndagen den 12/10. Blev helt okej måndag på jobbet, lite rörigt precis på morronen, som det brukar vara, men efter ett par timmar så var jag inne i flödet igen.
På kvällen var det ett rent konditionspass på gymmet. Blev en kopia på förra måndagens pass på crosstrainern.
Började med nivå 16 i 10 minuter. puls 115.
Nivå 20 i 20 minuter, puls 135.
Nivå 22 i 30 minuter, puls, 155 i slutet. Låg länge på runt 150 men sista 5-10 minuterna fick jag ta i lite extra.
Därefter 5 minuter löpning i höjdhopparmattan, runt 135 i puls.

Tisdagen den 13/10. Blev en halvstimmig dag på jobbet, kommer mycket småorders för tillfället, det öka den administrativa bördan, men, men, någon gång kommer jag nog i fatt..
På kvällen blev det ett kort gympass, CT, nivå 16 i 20 minuter. Därefter överkroppsövningar, sedan hann jag inte mer. Har åter känt av baksidan/yttersidan av vänsterlåret i olika stretchpositioner. Orienteringen på kvällen var lite annorlunda, vi skulle spela 21, ute i motionsspåret. Det gällde att hitta 3 kort och sedan springa tillbaka och redovisa resultatet. därefter ut igen och lägga tillbaka korten på samma ställen som vi hittade dom. Blev nog ungefär 4 km gång blandat med lite löpning. Kändes en del i låret. Annars var det skönt ute. Och det var rätt mycket folk i löparspåren igår kväll. Suget finns där men kroppen är inte redo än på ett tag.

Onsdagen den 14/10. En lite stimmig dag på jobbet, ligger efter lite i planeringen och har svårt att komma i fatt. Fast hoppas på bättring i morgon. Då blir det bättre.
På kvällen var tanken på ett rätt hårt konditionspass på gymmet. Det blev nästan en kopia på förra onsdagens pass.
Började med rodd. Strax under 210 watt, 5km i 20 minuter. Slutpuls på runt 150-155. Var rätt trött efteråt.
Därefter Spinningcykeln. Blev åter nivå 14, strax över 100 i kadens och runt 205watt i snitt. 20 minuter. Efter halva passet var pulsen runt 145. Kändes något bättre i benen idag. Men sista 10 minuterna blev tuffa. Slutpuls på 161. Stumma ben efteråt. Cyklade ner i 5 minuter, men var fortfarande stum i benen. Körde sedan 5 minuter på CT, nivå 16. Pulsen var runt 135 under de 5 minuterna, rejält mycket högre än i vanliga fall, när man kör i början på ett pass i stället för som nu, i slutet.

Torsdagen den 15/10, dagarna går, ingen löpning i sikte. i bland kan jag bli lite nedstämd av det faktumet. Men eftersom det nu gått så lång tid så glömmer man långa stunder bort att löpningen varit en så stor del av livet de sista 2-3 åren. Jag hittar nya vanor, träna kan jag göra lika mycket som innan. Faktiskt mer nu än när jag sprang också. Det är bekvämt på gymmet, alltid lagom varmt, ingen motvind eller regn som stör. Trevligt folk som jag lärt känna allt bättre, stämningen är god. Det är som att komma in i en oas på något sätt, i de fönsterlösa omklädningsrummen och i bastun saknas fönster. Det är alltid likadant därinne. Finns inga årstider eller olika ljus som faller från olika vinklar som det gör utomhus. Det blir någon slags mental trygghet i de rummen också.
  All träning på gymmet syftar dock på att så småningom göra mig till en löpare igen. Men när? Ja det är den stora och för tillfället väldigt svårbesvarade frågan. Kroppen har verkligen ingen brådska ut på löparspåren igen, särskilt motsräviga har mitt vänstra lår samt vänsterhälen varit. Om dom får bestämma så blir det gymmet för evigt.
En sak som gjort mig än mer orolig och smånervös inför framtiden är att den lårskadan jag fortfarande dras med som kom från ingenstans. Som en blixt från en klarblå himmel. Fanns inte någon som helst möjlighet att förutse eller förhindra den skadan. Ett litet svagt knäpp, var det jag hörde den ödesdigra dagen. Kunde till och med fortsätta intervallerna som dottern och jag höll på med. I och för sig med allt större smärta ju längre passet fortlöpte, men det var inte som en akut sträckning som jag också för ett par år sedan råkat ut för. Den första veckan efteråt sprang jag på stigar. Kunde inte då förstå att detta skulle bli så svårläkt. Troligtvis någon slags sena i fästet upp mot bäckenet som protesterar.
Ja, det blev en lång utläggning, ännu en gång.
I dag träffade jag gymmets före detta ägare, han frågade mig hur det gick med löpningen. Jag berättade så kortfattat som möjligt, om hur jag är i rehab. Han gav mig en del tips. De flesta har jag redan anammat och kör för fullt. Men det var något intressant och som jag tog åt mig som en svamp.
Han tyckte att jag skulle "reta" skadan genom att köra varierat, ena gången väldigt tungt och med få repetitioner. andra gången tvärtom. Han föreslog även massage. Får se framöver hur jag gör med det, Hon som masserade på gymmet skulle tydligen vara bra på det.
I dag körde jag CT, 20 minuter på nivå 16. Kändes helt okej, därefter blev det överkroppsövningar, ben och höftövningar, körde med lite tyngre vikter idag på höft och benövningarna och det kändes helt okej.

Fredagen den 16/10. I dag fyllde jag år, ingen födelsedag men ändå en klar markör i min tidslinje. 47,5 år. Precis mittemellan 45 och 50. Kändes lite speciellt, brukar aldrig bry mig om födelsedagar annars. Brukar säga till dottern att jag slutade fylla år när jag blev 24. Hon tror inte riktigt på mig och för hennes del spelar det ingen roll. Jag är i vilket fall som helst väldigt gamma i hennes 12-års ögon.

Blev en annorlunda fredag, helt utan öl. Det var längesedan. Brukar ju ta 2 öl på fredagarna samt någon liten "Cinnamon" För att kunna slappna av totalt och känna den härliga helgkänslan. Anledningen till detta var att dottern och hennes klass skulle ha disco på sin skola. Eftersom den ligger på landet, Kronobergshed. Så var det skjuts dit och hem som gällde. Allt funkade bra och hon hade haft kul och var pigg och glad när vi hämtade henne på kvällen/natten.

En lugn och bra dag på jobbet, kunde förbereda en del inför nästa vecka, men där finns en del stora frågetecken som jag inte kunde räta ut innan denna helgen, får se om jag lyckas bättre på måndag, nu får det vara över helgen.
På eftermiddagen var det åter ett konditionspass på schemat. Blev CT och löpning. Blev lite tyngre än vanligt på CT. Men som det brukar vara i slutet på en arbetsvecka. Så jag körde inte det hårdaste passet utan höll mig på nivå under, bara för att det inte skulle slita för hårt.
Började på nivå 16, 115 i slutpuls, som vanligt, kändes lätt och fint.
Sedan 2*20 minuter på nivå 20. De första 20 minuterna var tunga. Pulsen steg inte högre än vanligt men det var med tunga ben hela vägen in i "mål" 136 i slutpuls på första 20.
De sista 20 minuterna kändes lite bättre, pulsen steg mer nu, låg runt 145 större delen, men sista 5 minuterna så sjönk den igen, till runt 140. Det var lite märkligt.

Sedan blev det lite löpband. Började med 2*5 minuter, 12 km/h. Bytte skor efter 5 minuter och hade de väldigt dämpade gamla Nikeskorna som är över tio år gamla. Hade först Saucony med 4mm dropp men dessa kändes lite stumma och obekväma. Pulsen runt 120 i puls, lätt känsla.
5 minuter med 14km/h. Kändes okej, 141 i puls, fast är ovan vid dessa farter, förstår inte att jag nästan, känt som att jag joggat i denna farten innan?
Därefter provade jag 15,5km/h, 1,5 minuter, sedan var jag mer än nöjd. Då kändes det lite i låret och jag hade hållit igång rätt länge så nu fick det räcka. Efteråt har det känts okej, men har under kvällen haft lite träningsvärk i rumpan, högt baksidan lår, efter att ha gjort lite hoppövningar på torsdagskvällens gympass.

Lördagen den 17/10.

Vaknade rätt pigg, trots att jag somnade sent, ingen öl i gårkväll. Har kört ett Mountainbikepass på förmiddagen, precis som vanligt. Blev lite avkortat, då jag vill i väg och se slutet på Växjö Maraton nu.

 Dagens Cykelpass. 32km 23km/h

Kändes rätt okej, kända av låret en liten aning. Även att gårdagens CT-pass satt i benen en aning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar