lördag 10 oktober 2015

Aternativ till löpning.

Ännu en vecka som passerar utan någon riktig löpning, har kört 2 stycken 5 minuterspass på löpband i veckan, 10km/h. Då kändes det inget i låret. I tisdags sprang jag lite utomhus när dottern och jag orienterade tillsammans. Men efter någon kilometers långsam löpning så kom det en stramande känsla i baksidan på vänsterlåret, vi sprang allt saktare då mörkret så smått försämrade sikten allteftersom tiden gick. Under tisdagen hade det dessförinnan känts bra i låret så då blir besvikelsen extra stor när det visar sig att skadan ännu inte är läkt.

Idag när jag cyklade i Fylleryds motionsspår som är 11km långt mötte jag många löpare, suget blir inte mindre då. Fast jag börjar inte förrän jag känner mig fullt återställd i låret. Lite tester varje vecka, sen får det tar den tid det tar.
Den alternativa träningen har gått bra och jag fortsätter att utveckla min uthållighet på crosstrainern. Denna hösten har jag gjort stora framsteg på den maskinen, alltid något. Har haft en rätt hård vecka på maskinerna och vet inte om jag ska köra ytterligare en tuff vecka innan jag tar en lugnare vecka? Tror på att köra periodiserande träning, sen är frågan om det är 3 tuffa veckor och en lugn som är bäst eller 2 tuffa och en lugn?

Nedan följer den gångna veckans motionsaktiviteter.

Söndagen den 4/10. Vaknade rätt så utvilad hemma i Alvesta, en lugn och fin söndag i trevligt sällskap med D. På kvällen blev det ett gympass. Körde roddmaskin, först 5 minuters uppvärmning. Sedan 20 minuter, 5 km, 209 watt. Kändes helt okej och var inte helt slut efter passet. Därefter överkroppsövningar och höft-benövningar. Kändes en aning bättre i vänsterlåret, men väldigt marginellt. Blir nog åter en vecka utan löpning. Får se hur det känns på den kommande tisdagens orienteringsträning.
Vi var i området  för att promenera igår. Dom hade gått "all in" i den förr så vackra tallskogen. Enorma ytor som avverkats. Helt bedrövligt hur man kan förstöra ett rekreationsområde på det viset, till min stora besvikelse. Trodde det var kommunen som ägde denna marken, men det är förmodligen en privat storskogsägare, som fullständigt skiter i allmänhetens behov av fina tallskogar.  Om jag bara haft mer pengar så hade jag köpt all skog i området och gjort det till naturreservat. Nu är det försent.

Måndagen den 5/10. Blev en lugn och bra dag på jobbet, fick mycket gjort.
På kvällen var det ett rätt tufft gympass på schemat.
Körde Crosstrainer, först 10 min på nivå 16, slutpuls, 115.
20 minuter på nivå 20,  132 i slutpuls.
30 minuter på nivå 22, 148 i slutpuls. Kände mig pigg, så låg slutpuls har jag inte haft innan på den nivån.
Därefter 5 minuter på löpband, 11k/h. puls runt 120.
Därefter 5 minuter i höjdhopparmattan 140 i slutpuls.
Kändes inget i låret efter löpningen, men däremot både i vänsterhälen och lite i högerfoten, men bara väldigt svagt molande. Är lite stum i ländryggen nu efteråt. Även trött i benen.

Tisdagen den 6/10. Det var en lugn förmiddag på jobbet lite mer ostrukturerat på eftermiddagen, men jag kom hem vid 4-tiden som vanligt. Blev ett kort besök på gymmet, kändes segt i både ben och kropp efter gårdagens rätt tuffa pass, blev CT, nivå 16 i 20 minuter. Därefter lite överkroppsövningar.
På kvällen orienteringen, nu blir det mörkt snabbt, men det funkar ändå med orientering, fast i slutet inne i skogen var det precis att man såg stig och karta. Vi körde en 3,2km bana. Kändes inte så bra i benen, ändå gick det lugnt och stilla. Kände återigen av vänsterlåret i slutet. Har knappt känt något under dagen och hade lite svaga förhoppningar om att det skulle vara över nu. Men det dröjer ännu ett tag innan jag kan börja med löpnigen igen.

Onsdagen den 7/10. En rätt lugn dag på jobbet, lite halvstruligt hit och dit så jag fick inte många körorders gjorda idag.
På kvällen var det tänkt ett rätt hårt konditionspass, blev tufft och lite tungt. Provade en ny cykel på gymmet, en Spinningcykel med watt, kadens och motståndsmätare. Men började som vanligt med rodd. runt 210 watt i 20 minuter, 5km, slutpuls på runt 158, sakta stigande under passet, som vanligt. Var trött efteråt.
Därefter spinningcykeln, körde på 210 watt, strax över 100 i kadens motstånd 14. Kändes tungt och jag skulle kanske ha valt lite lägre motstånd. Kadensen är lagom, wattmätaren har man ju inte en aning om den stämmer? Fick rätt stumma ben redan efter 10 minuter, pulsen steg sakta under passet, efter halva tiden runt 150 i puls. Slutpuls på 163 ungefär. Som sagt något för högt motstånd, eller så är det ovanan vid just den cykeln som spelar in, får testa vidare nästa vecka.
Sedan körde jag 5 minuter på löpbandet, 10km/h, 118 i puls. Kändes lätt och fint i steg och baksidan av vänsterlår.
Hade sedan tänkt 5 minuters löpning i höjdhopparmattan, men kände i stretchen inför att det åter stramade lite i vänsterlåret så jag hoppade över det.

Torsdagen den 8/10, Möten under dagen, både på jobb och dotterns skola. Så det blev en sönderhackad dag vad gäller planeringen på jobbet, men eftersom jag ligger hyfsat med i produktionsplaneringen så stressade det inte upp mig som det kan göra om det vill sig illa.

På kvällen ett lugnt gympass, körde 20 minuter på nivå 16 på CT, var inte tyngre än att jag precis hann att bli svettig i slutet på passet. Därefter körde jag både överkropp, ben och magövningar. Kändes bra i vänsterlåret under övningarna. Men, så har jag ett test där jag står på ett ben och fäller mig framåt från höften, med det andra benet bakåt i luften, då kändes det direkt.

Besynnerligt, förstår mig inte på den här skadan, otroligt svårläkt. Tror mer och mer på att det sitter i någon sena i stället för muskel. Eftersom det är sämre blodgenomströmning i senor i förhållande till muskler gör det att tar mycket längre tid att läka.
Jag blir nästan uppgiven och vissa stunder känns det som att jag inte kommer att springa mer. Fast jag kör på med min alternativa träning och försöker samtidigt bygga upp lite mer muskler i de skadedrabbade områdena. Framtiden får visa om jag är på rätt spår eller inte.

Fredagen den 9/10. Blev en bra dag på jobbet, gjorde en sak som jag funderat på ett tag, får vi se hur det faller ut? Annars lugnt och stilla, inga krånglande maskiner för min del. Känner att jag kommer allt längre bort från dom och det har ju varit en långsiktig målsättning.
På kvällen blev det ett gympass, låret är inte läkt, men nu känns det bara i vissa rörelser. Men i dom rörelserna så känns det rätt intensivt. Så någon löpning är ännu inte i sikte. Ryggen är också lite märklig. Det är långa stunder, framför allt på eftermiddagarna, som jag inte känner något. Men på morgnarna kan jag inte stå helt still långa stunder. Men, 6-8 veckor, sa Naprapaten, har gått snart 3, så tålamod.
Kvällspasset var det ju jag skulle berätta om. Körde CT, först 10 minuter på nivå 16, 115 i slutpuls. Sedan 50 minuter på nivå 20, låg på 144 ungefär under nästan hela passet, stack iväg något efter 40-45 minuter, men lugnade ner sig igen närma slutet. Ansträngande men inte väldigt mycket. Ungefär som att springa i 4.20 tempo för min del, mellanmjölk.
För bara en månad sedan hade jag inte ens orkat köra 50 minuter på den nivån. Man blir bra på det man tränar, den devisen stämmer verkligen. Nu finns det inga tävlingar eller andra personer att jämföra med, så vad det är värt vet jag inte?

Lördagen den 10/10. Sov länge, vaknade inte förrän 8 och gick och la mig 23 ungefär. 9 timmars sömn, var vaken en liten stund mitt i natten. Så jag hade nog ett litet sömnunderskott.
Återigen mountainbike. Samma runda som vanligt, Södra Bergundasjön + Fyllerydsrundan.

Dagens cykling, 35km, 23,8km/h

 Rätt så kuperat, utan några planerade farthöjningar men med naturlig fartlek eller kanske rättare sagt pulslek. Eftersom pulsen blir som en berg och dalbana när man cyklar i kuperad miljö. Kändes lite i låret när jag stannade till ett par gånger för stretchning, men kände inget under själva cyklingen.

5 kommentarer:

  1. Jag har börjat med "maskiner" denna vecka. Mycket att lära. Fick tips på roddmaskinen och har skön träningsvärk i magen! Inte koll på inställningar. Sen crosstrainern. Där finns så många program. Här tänkte jag höra hur du tänker? Du skriver om puls och nivå. Igår körde jag ett slumpprogram på nivå 11/25. Den ger en sorts färd hastighet, där la jag mig på 10kmh i 5min sen 12kmh i 5min. Sen en kvart pendlande mellan 15-17, förutom på slutet då jag trampade på i 20+. Kan du beskriva hur du går till väga? Tack. Med vänlig hälsning, urban

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Urban.

      Ja, alla maskiner är olika, så det är svårt att jämföra. Du uppger km/h, på mitt gym mäts inte ens det, där är det Watt och distans som mäts, samt "kadens".
      Det är därför jag med jämna mellanrum har på mig pulsmätaren för att kolla om jag ligger rätt i ansträngningsnivå.
      När jag började på CT för cirka 1,5 år sedan, så klarade jag med nöd och näppe tio minuter på nivå 16. Finns från 1-25 på denna maskin. Jag kör alltid på 90 i kadens.
      Nu är nivå 16 uppvärmning för mig och då ligger jag på en puls på ungefär 115. Mitt träningsmax är på runt 175, så runt 65% i ansträngning, känns väldigt lätt.
      Kör mycket på nivå 20, då är pulsen på allt från 135-150, beroende på hur sliten jag är i musklerna. 77-85%.
      När jag kör som tyngst är jag uppe på nivå 22, då är pulsen från 145-160 ungefär. Då är det tungt, kan inte släppa handtagen, orkar inte trampa runt med bara benen på denna nivå. Klarar 30 minuter på denna högsta nivå.
      Så man blir bra på det man tränar.
      På rodden började jag en gång på runt 135 watt och fick ont i hela kroppen. Nu kör jag alltid 5km, tar ungefär 20 minuter. Alltid över 200 watt i snitt, medel ligger på runt 210 watt. Då börjar pulsen på runt 100 och stiger sakta under passet, är jag pigg slutar den på runt 150, är jag däremot lite sliten så händer det att jag är uppe i över 160 i slutpuls.
      Men det tog säkert 2-3 månaders träning innan jag klarade av att hålla 200 watt i snitt över 20 minuter. Mitt rekord är 234 watt i snitt på 5 km, tog strax över 19 minuter. Men på den nivån är jag inte nu.
      Nu har dom satt in nya spinningcyklar också, men dessa har jag bara kört några pass på än. Brukar köra 20 minuter, De senaste passen har jag kört efter rodden, så då är jag redan lite sliten, pulsen har börjat på runt 135, stiger sedan sakta under passet och har slutat på mellan 160-165. Då är jag helt slut.

      Vi ger oss inte.

      Radera
    2. Glömde ange tiden på CT, brukar bli ungefär 60 minuter totalt på de längsta passen, när jag kör de lättaste passen blir det 20 minuter.

      Radera
  2. Tack för det utförliga svaret, Nisse! Idag testade jag litet olika nivåer på crosstrainern och fastnade för nivå 14. Efter uppvärmning hoppade jag till 18, men jag tyckte inte att jag fick in flytet ordentligt då, så jag gick tillbaka. 35minuter höll jag på, men hade kunnat fortsätta lika länge till. Lunchpausen begränsade.
    Har fortfarande träningsvärk efter första roddpasset så där blev det idag bara en kort stund idag runt 170watt.
    Cykel är inte min grej riktigt, det brukar max bli 20minuter.
    Min maxpuls på träning ligger kring 175-180. Jag har så dålig erfarenhet av pulsband (garmin) så jag kör oftast utan.
    Många av gymredskapen registrerar ju puls och på crosstrainern la jag mig kring 130 efter uppvärmning men de sista minuterna trampade jag på så jag kom upp över 150 slag.
    Har sett att det finns en intern gymutmaning om 3x5km på stakmaskin, löpband och roddmaskin. 58minuter är det nuvarande rekordet, känns inte som att det ligger inom räckhåll ännu!
    Ja, det är kämpa på som gäller. Hoppas jag slipper bli för bra på crosstrainern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Ja, det var en bra avslutning du fick till, om man blir bra på CT, så har man förmodligen blivit lika mycket sämre på löpningen.
      Jag har hållit uppe så länge nu att jag inte längre grämer mig över att jag inte kan springa.
      När jag väl börjar igen så blir det ändå från noll på något sätt. Känns som jag är rätt nära vissa dagar. Men sen så är känningarna i låret åter tillbaka dagen efter.
      All alternativ träning jag utför syftar till att på sikt göra mig till en bättre löpare. Börjar dock kanske bli lite för stark i överkroppen.
      Men i våran ålder så måste man träna även styrka i hela kroppen, det funkar inte som när man är i 20-30 års-åldern att "bara" springa.
      För ett par år sedan var det otänkbart för mig att gå in på ett gym, var helt emot mina principer på den tiden. Men nu trivs jag väldigt bra där. Man lär känna mycket nya människor och det är en trevlig stämning.
      Så även när jag kan springa igen så kommer jag varva med tid på gymmet.
      För mig är löpning viktigt, har blivit någon form av identitet. Men inte till vilket pris som helst.
      Ja, hoppas din fotskada snart läker Urban.

      Radera