lördag 3 oktober 2015

Ännu en vecka utan löpning.

Har åter blivit en vecka utan löpning, ryggen blir sakta men säkert bättre, känner mig fortfarande rak i ryggen, men kan ha lite problem på förmiddagarna om jag blir ståendes still.
Provade att springa lite i tisdags i samband med att jag skuggade dottern på orienteringsträningen, kändes väldigt bra i inledningen, fast efter någon kilometer så kom känningarna åter i vänsterlårets, baksida, yttersida.
När man tror att, nu är det äntligen över, så blir besvikelsen så mycket större när man inser att skadan inte är läkt. Känner inget på övriga träningsformer och bara när jag punktbelastar lårets baksida via stretch eller styrkeövningar. Även om det går otroligt sakta så blir det ändå bättre. Längtar efter att springa igen, men eftersom uppehållet nu varit så långt så gör det inget om jag måste vänta ytterligare några veckor, jag får i vilket fall som helst börja om från noll.

Nedan följer den gångna veckans träning.

Söndagen den 27/9. Vaknade inne hos D i Växjö, sov gott, som vanligt inne hos henne. Är så skönt att vakna utsövd. Hade lite bråttom hem för att hinna simma med dottern. Men när jag väl kom hem så kunde hon inte, skulle leka med en kompis istället. Jag gick dit själv, simmade 500 meter, 300 meter bröstsim och 200 meter ryggsim. Tog ungefär 20 minuter. Är inte speciellt bra på att simma och behärskar inte crawl. Kände av lite i ryggen i slutet av bröstsimmet. La mig en stund i varmvattenbassängen, det var väldigt skönt och avslappnande.
På kvällen blev det ett gympass. körde rodd idag, det var en vecka sedan. Hade fikat precis innan och var lite tung i magen. Kändes väldigt bra i ryggen och benen. Kändes som jag var lite rakare på något sätt. Hade pulsklockan på mig för att kontrollera om det var en tillfällig höjning i går. Efter 3 minuter var pulsen uppe på 140, precis som det brukar. Sen steg den sakta men säkert under passet, sista 8 minuterna var den på 155-160, också precis som den brukar. Körde 212 watt i nästan 20 minuter, 5km. Därefter lite överkroppsövningar samt höft och benövningar, kände av vänsterlåret under höftövningarna, otroligt vilken tid det tar att bli av med den skadan.
Gårdagens pulshöjning, framför allt i början på cykelpasset är lite konstig, kan vara så att jag intog en aning för mycket öl och "cinnamon" på fredagen. Vet inte hur det är med alkohol och puls, men kan tänka mig att den driver upp pulsen, fast om effekten sitter i till dagen efter vet jag inte. Det är den enda förklarningen jag kan komma på just nu.

Måndagen den 28/9. Har känts lite bättre i ryggen idag, även om jag inte kan stå still långa stunder innan känningarna i ländryggen kommer. En lite mjukare känsla trots allt.
Lugn dag på jobbet.
På kvällen blev crosstrainer, ett lite tuffare pass på schemat.
Först 10 minuter på nivå 16, slutpuls 115.
Sedan 20 min nivå 20, 136 i slutpuls.
Därefter 20 min nivå 22, 157 i slutpuls.
avslutningsvis, 10 min nivå 20, 143 i slutpuls.
Tog 5 lugna minuter i höjdhopparmattan som nerkylning. Kändes bra under passet. På nivå 22 är det riktigt tungt, om jag stannar maskinen när jag är mitt i kommer jag inte i gång igen. Då måste jag först sänka nivå för att få rätt snurr på maskinen. Översatt till löpning motsvarar det runt 4.00 tempo.

Tisdagen den 29/9. Ryggen bättre idag, en aning bättre än igår. Lugn dag på jobbet, ett väldigt långt möte på förmiddagen som sinkade mig en del, men eftersom det inte är helgskift framöver så är det inte så stressande om man inte planerar hela tiden.
Efter jobbet ett kort gympass eftersom det var orientering i Vislanda idag.
Körde rodd 20 minuter på nivå 16. Kändes lite i benen efter den rätt så tuffa gårdagen. Därefter lite överkroppsövningar, hann inte med mag och benövningar idag.
På kvällen var det orientering med dottern. Blev en rätt bra orientering på för mig helt ny mark, en bit utanför Vislanda, fin terräng, massor med stigar och småvägar i en innan Gudrunstormen fantastisk tallskog. Nu har det ändrats sig en del, men fortfarande fanns det partier kvar med den ursprungliga gamla tallskogen.
Idag var jag bättre i ryggen jämfört med förra gången och jag  kunde springa på lite i dotterns tempo. Gick bra i början på den 2,5km långa banan, men efter mitten ungefär så började det komma lite känningar i baksidan på låret. Trodde inte det eftersom det känts allt bättre sista dagarna. Men löpa går inte än. Nu när jag ändå hållit uppe så länge så kan jag lika gärna vänta minst en vecka till. Vill att låret ska vara helt fritt från känningar innan jag drar igång igen.

Onsdagen den 30/9. Ryggen lite sådär idag, kände av den lite mer under denna dags förmiddag jämfört med igår, men som vanligt mest när jag blir ståendes still. På eftermiddagen och kvällen har det varit bättre. Lugnt på jobbet.
På kvällen blev det ett rätt kort men väldigt intensivt pass. Ett av dom tuffare på riktigt länge.
Började med 20 minuter på rodden, mellan 205-210 watt, strax under 20 minuter, blev trött i slutet som vanligt.
Sen körde jag 20 minuter på motionscykel, nivå 8, mellan 250-260 watt i 20 minuter, strax över 100 i kadens. Pulsen stack i väg nästan med en gång, över 150 efter bara någon minut efter 5 minuter 158, efter 10 mellan 160-165. sista 10 mellan 163-170 slag. Gick nära max. Om jag försöker översätta känslan till löpning så var det som kilometerna 4-9 i ett millopp.
Sådär så man vill sluta med en gång, fick förhandla med mig själv, efter 8 minuter ville kroppen sluta redan efter 10 minuter eller åtminstone dela upp i 2 delar. Efter 13 minuter ville jag sluta vid 15. De sista 5 minuterna borrade jag ner huvudet i "styret". Kändes rejält i låren. Blev en konstig känsla efteråt och först då märkte jag hur stel jag var i vänstra lårets baksida. Kändes nästan som en klump där jag varit skadad, men efter en liten promenad inne på gymmet och lite foamroller efteråt så släppte det.
Motionscykeln är en väldigt bra maskin om man vill komma upp nära max i andning och puls. Bara att bestämma sig innan, längd på passet och vilket motstånd och kadens. Sen är det bara mentalt det handlar om. Har för mig att jag var starkare på cykeln i vintras, men då hade jag inte kört roddmaskin innan, så det är svårt att jämföra. Nu efteråt är det en bra känsla, som det brukar bli efter ett lite tuffare pass.

Torsdagen den 1/10. Ryggen åter lite bättre idag, bitvis tänkte jag inte ens på den, alltid ett gott tecken. En rätt bra dag på jobbet, blev dock lite stimmigt och stressigt precis innan 16, det var längesedan. Men det löste sig och jag kunde lämna jobbet utan dåligt samvete vid 16:00.
På kvällen blev det ett lite lugnare pass, körde nivå 16 i 20 minuter på crosstrainern. Därefter lite överkroppsövningar och benövningar, kör åter med endast 10kg på bakdragsövningen som involverar baksidan på låret på ett väldigt koncentrerat sätt, kändes en aning bättre än innan.
Men är ändå inte som innan lårskadan då jag körde på 17,5kg. Tror inte styrkan är sämre nu än innan skadan, bara att det gör ont om jag belastar så mycket nu. Har fått rådet att köra väldigt lätt i stället och köra mer repetitioner, för att få upp en högre genomströmning av blod i det skadade området.

Fredagen den 2/10. Ryggen som i går, det är morgnarna som det känns mest, när och om det känns. Jag kan inte stå upp någon längre stund vid skrivbordet på kontoret på förmiddagarna, då kommer det lite värk, men inte samma starka värk som innan Naprapatbesöket. På eftermiddagarna och under träning känns det bra och jag tänker inte ens på ryggen. Sakta men säkert blir det allt bättre även om det kommer dagar då det går bakåt lite. På gymmet är jag uppe på samma övningar och vikter för ryggen som innan.
På jobbet var det lugnt, har varit en mycket bra vecka på det viset. Ingen större stress på hela veckan, det är bra. det är så det ska vara.
På eftermiddagen körde jag lite löpskolningsövningar på gräsmattan i trädgården. Kände redan på den korta uppvärmningsjoggen att det stramade i yttersidan, baksidan på låret. Det är på ett koncentrerat område nu och känns bara vid löpning eller koncentrerad stretch.
På kvällen blev det åter ett gympass, hade tänkt mig lite hårdare men det blev ett litet mellanpass.
Crosstrainer, 10 minuter på nivå 16. 30 minuter på nivå 20.
Därefter 5 minuter på gymmets löpband, 10km/h tempo ingen lutning, kändes inget i låret.

Lördagen den 3/10.  Ryggen lite stum och stel på morgonen, men lite högre upp än innan, fast ingen värk i ländryggen.
Blev ett mountainbikepass, som det varit nu de senaste lördagarna. Glömde pulsklockan i Alvesta.
Mountainbike, 36 km, 23,5 km/h
Idag utan fartökningar, blev rätt tungt i slutet då det är mycket kuperat i Fyllerydsskogen. Kändes okej i låret under cyklingen. Stannade några gånger för att stretcha benen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar