lördag 24 oktober 2015

Alternativ träning samt 15 minuter på löpband.

Ännu ingen riktigt löpning, har provat 2 gånger på löpband denna veckan, efter ordinarie konditionsträning på gymmet, och då har det känts okej i låret, men har istället blivit lite stel i högervristen de senaste dagarna. Låret är nästan återställt nu, fast idag så kände jag åter av låret när jag stretchade mitt i cykelpasset. Fast jag kände inget under själva cyklingen.
Annars har den alternativa träningen rullat på bra, blev inte riktigt så lugn vecka som jag på förhand tänkt mig. Men nästa vecka ska bli lugn. Sedan hoppas jag att veckan därpå kunna dra igång löpningen igen utan att det känns något i låret.

Söndagen den 18/10. En fin dag med D och senare under dagen även dottern. Vi var och simmade tillsammans, lite synd när det var så strålande väder utomhus. Men simträningen är något som också ska göras.
På kvällen ett gympass. Var inte lika stark och pigg i rodden som förra söndagen, det landade på 208 watt i snitt över 20 minuter en slutpuls på lite över 150, sakta stigande under passet.
Därefter överkroppsövningar. Kändes okej, klarade de normala vikterna utan att slita ut mig. Sedan körde jag ben och höftövningar. I dag körde jag med lite tyngre vikter, samma som innan lårskadan. 17,5 kg på bakdrag, i denna övning fäster jag "öglan" runt fotleden och kopplar i maskinen, Tar stöd med armarna emot ett handtag som sitter i maghöjd. Sedan drar jag det ena benet bakåt så långt jag kan. Då tar det väldigt koncentrerat mot baksidan på låret, rätt högt upp mot skinkan är det centrala i övningen. Det funkade okej. Jag kände av låret men inte alls som jag gjorde för några veckor sedan. det är mer en molande känsla. Därefter lårcurl i maskin, först baksidan av låret, där kör jag med 27,5 kg med ett ben i taget. Innan skadan var jag uppe på 30kg. Kör 3 rep. på varje ben, därefter med båda benen då kör jag med 50kg. Kändes också bra, även om jag är lite svagare i vänsterbenet.
Därefter lårcurl för framsidan av låret, här har jag 30kg när jag kör med ett ben. Med båda benen 55kg. Är också något lite svagare i vänsterbenet även här. Det kändes också okej, i den efterföljande stretchen kände jag dock lite i vänsterlåret. Får se hur det är i morgon.

Måndagen den 19/10. Blev en lite stimmig förmiddag på jobbet, lugnade dock ner sig lite på eftermiddagen då det kommit in lite nya orders, men då kom nästa bakslag, återigen hamnade dottern i svårigheter. Första gången på den nya skolan. Så typiskt, när allt verkade så bra. På utvecklingssamtalet för någon vecka sedan var det bara ljust överallt. Men nu är det nya problem. Får se vad som kommer ut ur detta när allt är utrett?
På kvällen fick jag i alla fall med mig henne ut på lite lätt löpning, det hade vi bestämt redan under gårdagen. Gick så där, det märks att vi får börja från början igen. Det kommer bli bra.
Därefter lite mat och sedan var det tänkt ett lite lugnare konditionspass på gymmet. Men det blev tuffare än väntat.
Körde CT, 10 minuter på nivå 16, puls. 115, som vanligt.
Därefter 20 minuter nivå 20. 150 i slutpuls, högre än vanligt. Kan påverkat att jag inte körde direkt efter jobbet som jag brukar.
Sedan 30 minuter till på samma nivå, det var det som var tänkt lite lugnare än vanligt, jag har kört nivå 22 de föregående veckorna. Men pulsen blev ändå 155 i slutet ungefär som nivå 22 förra veckan. Kände att kroppen var lite tröttare än förra veckan. Men det gick ändå okej att genomföra passet.
Varvade ner med 5 minuters löpband, 10km/h. Kändes lätt och inget ont i låret.

Tisdagen den 20/10. En klart bättre dag på jobbet, lite bättre ordning på saker och ting efterhand.
På kvällen blev det ett lugnt gympass, körde först CT. Nivå 16 i 20 minuter, blev lite svettig sista 5 minuterna. Därefter överkroppsövningar, höft och benövningar, avslutade sedan med lite magövningar, ett sådant här pass tar nästan 2 timmar.
 Körde med samma vikter som förra gången på höftövningarna, kändes okej i låret, en svag aning kan dock kännas. Likadant på benövningarna, ökade till 27,5 kg på enbenscurlen som tar på baksidan av låret, tror det är samma nivå som innan skadan. Känner att jag är något svagare i vänsterbenet på den övningen.
När jag körde framsidan av låret ökade jag även där till 35 kg/ben. Då känner jag ingen skillnad i styrkan i de båda benen.

Onsdagen den 21/10. Blev en lugn dag på jobbet, fick en hel del gjort och är med bra i planeringen.
På kvällen ett rätt tufft gympass, samma upplägg som de 2 senaste onsdagarna.
Började med rodd, 20 minuter ungefär 210 i snitt, slutpuls på 150 efter knappa 20 minuter. Inte jättetrött.
Därefter spinningcykel. 20 minuter på nivå 20, 105 i kadens, mellan 200-210 i medelwatt. Efter 10 minuter var pulsen 150, 160 i slutpuls. Kändes i benen hela passet, framsidan av låren, blir det samma känsla som mjölksyra. Men ändå på en uthärdlig nivå, tror att jag fortfarande är lite för ovan vid just de rörelserna.
Sedan avslutade jag med 10 minuter löpband, 10 km/h, inklusive 1 minut med 15 km/h. 1% lutning på bandet. Pulsen runt 115 i den långsamma delen. Men på den snabba rusade den genast upp till 145. Förstår inte hur jag i vintras, rätt lätt kunde hålla den farten i över 40 minuter. Ja, det kommer ta tid att komma i samma form igen. Kände lite i låret under den lite snabbare delen.

Torsdagen den 22/10. Blev åter en bra dag på jobbet, om än lite halvstruligt på eftermiddagen. det är tydligt att jag fortfarande är extremt stresskänslig när det kommer till krånglande maskiner. Verkar som jag får leva med det en lång tid framöver.
På kvällen blev det ett lugnt gympass. CT på nivå 16, i 20 minuter. Därefter överkroppsövningar, ökade lite mot tidigare pass, på vissa övningar. Sedan höft och benövningar, då kändes åter låret av. Annars har jag under dagens stretch nästan slutat känna något. Men är nog minst en vecka ifrån att det läkt fullt ut. Väntar och under väntan kör jag på med den alternativa träningen.

Fredagen den 23/10. Blev en stimmig och rörig fredag på jobbet, lite synd att behöva avsluta jobbveckan så, men ibland händer det och inte mycket att göra åt. Lugnet sänkte sig så småningom och när jag gick hem kändes det åter bra.
På kvällen blev det ett halvhårt gympass. Körde CT, började med 10 minuter på nivå 16, hade 115 i puls, precis som det brukar. Vred sedan upp till nivå 20, kändes tungt idag, pulsen steg snabbt till över 140, men efter 10 minuter så lugnade den ner sig lite och hamnade på runt 138. Efter 20 minuter på den nivån så kom det en löpare och ställde sig på maskinen jämte. Han är i min ålder, lite bättre än mig. Han är också skadad för tillfället men är på väg tillbaka. Vi pratade rehab och löpning, jag kunde med lite svårigheter prata trots att jag körde på nivå 20. Körde totalt 50 minuter, varav 40 på nivå 20. Pulsen låg på runt 140 de sista 20 minuterna också. Tack vare att vi pratade så glömde jag att det var rätt jobbigt och de sista 20 minuterna gick lättare än de 20 första på samma nivå.

Lördagen den 24/10. Blev åter en cykelrunda. Samma som de föregående helgerna, det märks för varje vecka att vi kommer allt djupare in i hösten, i bokskogen har nästan alla löv fallit ner. Blir lite lurigt att cykla där nu innan nästa hårda blåst kommer, vägen är helt täckt av löv, det blir så dåliga kontraster med omgivningen, så ibland vet man knappt vad som är väg  eller omgivande natur.

Dagens cykelrunda, 35km. 23,5km/h  Det som skiljde denna rundan från de övriga var att jag hade låg medelpuls, 115 i snitt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar