lördag 26 september 2015

Naprapatbesök och alternativträning.

Har varit en lite annorlunda vecka. På måndagen var det dags för mitt första Naprapatbesök i livet. Var nervös och orolig inför, mest för att det inte skulle finnas möjlighet att fixa om han hittade problem med ryggen men även för om det skulle göra ont vid själva ögonblicket för tillrättandet.
Han konstaterade snabbt att jag var sned i bäckenet. Sedan fick jag  kortfattat gå igenom min rygghistorik. Har genom åren varit skadad uppifrån och ner. Mellan skulderbladen, korsryggen och ländryggen. Han värmde först upp ryggmusklerna med olja och intensiv massage i ungefär 10 minuter. Sedan började han på med töjningar och stretchningar i ytterlägena, som det är omöjligt att göra på egen hand. Det kändes inte alls när han gjorde själva manipulationerna, det var befriande att inte känna smärta. När jag satte mig upp på massagebänken sa han att jag var rak i bäckenet igen.
När jag steg upp från britsen var det någon halvminut med väldigt skön känsla, kände ingenting i ryggen. Men sedan kom det tillbaka samma känsla som innan. Första 2 dygnen var jag rätt stel och stum i ryggen. Men under veckan har det så sakteliga blivit bättre, fast jag har fortfarande problem, särskilt på förmiddagarna, om jag blir ståendes still.
Jag är rakare i kroppen nu, märker det tydligt när jag cyklar, under många år har jag som default haft högerhanden lite längre i från styret jämfört med vänsterhanden, precis som jag inte riktigt når fram med den. Likadant om jag sträcker på mig och försöker nå innertaket hemma. Det är precis att jag når, innan Naprapatbesöket nådde jag bara med vänsterhanden. Högerhanden var någon/några centimeter lägre ner. Så är det inte just nu. Allt är lite rakare. Fast fortfarande tycker jag att jag är lite sned i spegelbilden, inte i höften utan mer vid navelhöjd.
Det blir spännande tid framöver, ska det gå över helt i ryggen, kommer det bli annorlunda känsla när jag väl springer igen? Men vill inte påbörja någon löpträning förrän det släpper helt i låret. Får vi se hur lång tid det tar.
Nedan följer veckans träning.

Söndagen den 20/9. Började söndagen i Alvesta för en gångs skull, blir lite lugnare så, även om jag trivs väldigt bra i Växjö så är det tacksamt att ha möjligheten att välja på dessa två orter.
Var åter lite trött i ländryggen på förmiddagen. Efter lunchen så blev det lite simning med dottern. På kvällen ett gympass.
Körde roddmaskin i kväll, 211 watt, 5 km i knappa 20 minuter. Kändes helt okej. Pulsen steg snabbt, efter 2 minuter ungefär 131, efter 10 minuter 148 slag. I slutet var pulsen uppe på 158 slag. Är ungefär som ett tempopass om jag översätter till löpning. Då beter sig pulsen likadant. Stadigt ökande bara för att i slutet av passet vara nära sitt max.

Måndagen den 21/9. Har varit en minst sagt annorlunda måndag. Har varit hos naprapat, måste erkänna att jag var nervös inför besöket, hur skulle det gå, skulle han kunna rätta till eventuella fel, skulle det i så fall vara smärtsamt?
Han var väldigt effektiv och tidigt såg han vad som var fel, bäckenet var snett, samt att han även knäckte till i korsryggen. Det gjorde inte ont. Han sa att det gick bra, är fortfarande öm och det är en molande känsla i ländryggen. Fast med tanke på att jag haft dessa besvär så länge så tar det nog ett litet tag innan alla nerver är på plats igen. Han sa att det brukar vara lättare att rätta till någon om man inte har akuta besvär, såsom ryggskott. Nu får jag vänta och se, samt träna försiktigt de närmaste dagarna.
Så idag blev det ett kort gympass, redan 6:20 på morronen, körde 20 minuter på crosstrainern, nivå 16. Har tänkt ta en lugn vecka nu, allt med tanke på behandlingen och hur jag kommer att känna mig i ryggen de närmaste dagarna. Det blir ingen löpning eller testlöpning denna veckan.

Tisdagen den 22/9. Efter en bra natts sömn så var förhoppningen att jag skulle vara helt återställd i ryggen, kändes bra när jag vaknade. Men rätt snabbt var det som vanligt igen, fast ändå inte, lite mer som träningsvärk, fast det är svårt att känna skillnad mot den molande värken/känningen som varit innan. Fast efter att ha läst lite om denna behandling på nätet så framgår det rätt tydligt att det kommer ta ett par dagar.
Förmiddagen var inte så skön, hjälpte knappt att sitta heller, hjälpte lite med spikmattan mot ryggen. Efter lunch något bättre, blir bättre när jag rör på mig också, det sämsta är att stå upp still, därefter sitta ner, rörelse går bra, både cykel och gång.
På kvällen blev det ett väldigt lugnt pass på motioncykeln, hade först tänkt mig lugnt på crosstrainern, men kände direkt att det stramade lite överallt i kroppen så det slog jag bort med en gång.
Blev först 5 minuter väldigt lugn uppvärmning, sedan 20 minuter, cirka 170 watt, 80 rpm, puls runt 100bpm, blev lite svettig precis i slutet. Därefter bastu, la mig ner på rygg i bastun, det var väldigt skönt och då slappnade alla muskler av. Inga stretchningar överhuvudtaget idag, orientering på kvällen, skuggade dottern, idag sprang jag inte ett steg, med tanke på ryggen. Det märkte dottern och drog också ner på farten, hon är van att jag driver på lite, men jag hörde inga protester från henne. Tror vi kom in sist av alla på dagens runda, oj vad det mörknar fort nu, 19:10 kom vi i mål, då var det nästan helt mörkt.

Onsdagen den 23/9. Som en kopia av gårdagen, i alla fall på förmiddagen, lite bättre på eftermiddagen. Lugnt på jobbet i alla fall, alltid något.
På kvällen blev det åter ett väldigt lugnt gympass, 10 minuter på CT, nivå 15. Därefter 20 minuter på motionscykeln, nivå 6, 80-85 rpm, 165 watt. puls strax över 100, blev trots allt svettig. Därefter bastu, ingen övrig träning, det stramade lite i ländryggen under passet. Pratade med Naprapaten via telefon, han sa att det kan ta upp till 6-8 veckor innan jag är helt utan känningar, att jag kan träna på som vanligt. Han sa att det finns inga generella riktlinjer, alla är unika på att hantera och läka sådana här problem. Blev ändå lite lugnad eftersom det molat på rätt bra de senaste 2 dagarna. Känner att jag spänner ryggmusklerna hela tiden om jag inte aktivt tänker på att slappna av så mycket som möjligt. Promenera har hittills varit den bästa motionsformen.

Torsdagen den 24/9. Lite bättre känsla i ryggen idag, i alla fall på eftermiddagen och kvällen, på morronen var det bitvis inte så bra, särskilt om jag bli stående still mer än ett par minuter. Bra dag på jobbet, fick hyfsat mycket gjort och det är inget helgskift kommande helg så det gör att det kommande veckor kommer att bli lite lugnare med just planeringen i alla fall.
På kvällen ett gympass, kändes mycket bättre i ryggen under dagens pass, jämfört med de två föregående dagarna.
Körde först 20 minuter CT, nivå 16, bara svagt molande i ländryggen.
Därefter 30 minuter på motionscykel, nivå 7, strax över 200 watt, 95 rpm/minut, pulsen steg efterhand, började på 120 och i slutet var den uppe på 144. Kändes väldigt bra i benen, inte speciellt jobbigt, var sugen på att dra på lite hårdare men höll mig i skinnet. Efter Naprapatbesöket har jag inte stretchat så hårt, så jag är lite osäker på statusen på baksidan av vänsterlåret, men provade lite hårdare stretch efter dagens pass och det fanns ändå kvar en lite lätt molande känsla i ytterläget. Vänsterhälen är också bättre men inte helt återställd. Högerfotens metartarsala problem kommer och går, har känt en del under dagen, trots att jag inte gjort några som helst påfrestande övningar.

Fredagen den 25/9. Samma känsla i ryggen som igår, sämre på förmiddagen, sen allt bättre under dagen.
På kvällen körde jag ett gympass, är ju inne i en lugn vecka med konditionsträningen, körde CT, 20 minuter på nivå 16. Uppvärmningnivå under ett tuffare pass, brukar ha en puls runt 110-115. Är precis att jag blir svettig sista 5 minuterna. Därefter körde jag åter lite överkroppsövningar. Kändes bättre än väntat. Kände inget i ryggen under någon av övningarna.
Däremot så är låret inte återställt, det blev tydligt på höft och benövningarna, då kändes det åter att skadan inte är läkt. Även under den efterföljande stretchen kändes det lite.

Lördagen den 26/9. I dag är det Lidingöloppet, springer jag inte i år heller, precis som alla andra år. Men något år vill jag springa det mytomspunna loppet. Får vi se när det blir.
Blev i stället en runda med Mountainbiken på förmiddagen, Dagens cykling, 30 km. 24km/h

Kändes okej, pulsen lite högre än vanligt, brukar vara ett tecken på förkylning på gång, men jag känner mig inte som det. Däremot var jag nära i mitten på veckan. Men medelpulsen sjönk något i slutet på detta passet. I bland löper klockan amok också, men det brukar bara vara precis i början på passen och då brukar det rusa iväg ännu högre än vad det gjorde idag. Kändes bra i benen annars.
Tyckte att jag satt lite bättre på cykeln också, efter Naprapatbesöket.
Kände av låret lite, så det är ännu inte redo för löpning. Mötte dock en hel del löpare, nu börjar jag också blir rejält sugen på att testa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar