måndag 14 september 2015

Åter en vecka med alternativa träningsformer.

Ännu en vecka utan löpning. Var hos massör i tisdags, för att prova om det kunde hjälpa mot min på morgnarna trötta ländrygg. Hann knappt lägga mig innan hon konstaterade lite problem med min rygg. Bäckenet är snett, den högra sidan är lite högre än den vänstra. Tycker det är lite konstigt att inte sjukgymnasten såg det? Frågan är hur länge det varit så? Inte lätt att svara på, men problemen med ländryggen har jag haft från och till i säkert 10år nu. Kommer och går, men den sista tiden har det varit lite sämre. Har blivit sämre sedan jag fick lårskadan och inte längre springer
Framför allt om jag står helt still. När jag sitter eller ligger ner känner jag knappt något. Möjligt att även det sneda bäckenet gjort att jag haft alla dessa problem med löpningen de sista åren. Hon tyckte att jag ska gå till en naprapat, får vi se hur det går med det, om han ser samma sak som massören. Och, om det i så fall går att rätta till.
Lårskadan är något lite bättre än förra helgen, men den är inte helt läkt ännu.
Nedan följer den alternativa träningen veckan som gått

Söndagen den 13/9. Blev en rätt kort förmiddag hos D, innan jag körde till Alvesta, lite simning med dottern stod först på schemat, därefter matlagning inför den kommande arbetsveckan samt lite god fika. Har under gårdagskvällen samt under dagen känt av låret lite mer än de senaste dagarna. Men bara när jag kommer i ytterlägena.
På kvällen blev det åter ett gympass, det blev roddmaskin. slutade på 210 watt i snitt, 5 km nästan 20 minuter. Pulsen stegrar sig sakta under passet, låg stabilt första 5 minuterna, runt 138 Bpm, men allteftersom passet fortskrider så stiger pulsen. Slutade på 160 bpm. Hade kanske blivit runt 155 om jag inte ökar lite extra de sista 2-3 minuterna. Därefter överkroppsövningar, samt lite höftövningar och magövningar. Tog det lugnt på höftövningarna, speciellt där baksidan på låret var involverad. Kör med bara 10kg på bakdragsövningar, har i stället ökat på antalet i varje repetition, gör runt 15 rep nu.

Måndagen den 14/9. En lugn dag på jobbet, lite dålig koll på måndagen, som vanligt. Tar ett par timmar att komma in flödet igen. Men i dag var det extra segt. Sov nog lite för länge på söndagsmorronen och hade därför lite svårt att somna på söndagkvällen.
Blev ett tufft pass på crosstrainern på kvällen.
Började med 10 min på nivå 16, slutpuls 112.
Därefter 20 min på nivå 20, slutpuls 148.
Sedan 20 min på nivå 22, slutpuls på 158.
Avslutningsvis 10 minuter på nivå 20, slutpuls 150.
Kändes helt okej. Blev trött i slutet men ändå under kontroll.
Sedan 5 minuter i höjdhopparmattan, lugnt tempo.
Sedan stretch, kände av vänsterlåret i ytterlägena, på CT kändes ingenting.

Tisdagen den 15/9. Blev en rätt bra dag på jobbet, blev lite strul vid skiftbytet, då det paradoxalt nog gått för bra under dagen, vilket medförde att produktionen gick i fatt torkarna. Får se slutresultatet i morgonbitti efter nattens produktion.
På kvällen blev det först ett kort gympass, roddmaskin, 20 minuter på nivå 16. Därefter överkroppsövningar. Lite mat och sedan iväg till orienteringsträningen. I dag var det lite annorlunda orientering, vi skulle själva bära ut kontrollerna och sedan hämta in dom. Blev en hel del fel, då alla inte satte ut kontrollen rätt. Jag gjorde säkerligen också fel. Men det blev bra skogslöpning i alla fall. Kändes en aning bättre i låret jämfört med förra veckans test, men inte återställt ännu. Känner även av låret vid stretch.

Onsdagen den 16/9. Blev en bra dag på jobbet, lite stimmigt, då jag ligger efter lite i planeringen, idag var jag hos massör också mitt på dagen så det blev det inte bättre av. Har varit trött i ländryggen en längre tid, särskilt när jag står still. Hon konstaterade att mitt bäcken är snett. Kan påverka och säkert vara en anledning till att jag fått problem med löpning. Hon tyckte att jag skulle till en naprapat. så vi får se hur det blir med allt. Kände mig dock bättre i vänsterlåret efter massagen.
På kvällen blev det ett rent konditionspass på gymmet.
Crosstrainer.
10 min nivå 16, 114 i slutpuls
20 min nivå 20, 143 i slutpuls
20 min nivå 22, 158 i slutpuls.
10 min nivå 20, 152 i slutpuls.
Därefter 5 minuter i höjdhopparmattan. Blev riktigt trött av detta passet, men kände mig ändå stark under passet, kände inget i låret under passet, något lite i stretchen efteråt.

Torsdagen den 17/9. Blev en helt okej dag på jobbet, ligger dock efter i planeringen och är ännu inte klar med helgens produktion, så sen brukar jag inte vara. Ska helst ligga 2 veckor före. Men det har jag nästan aldrig gjort. Kan jag ligga en vecka före så blir jag lite lugnare. Jaja, det är sista helgen med produktion för i år så det kommer att lugna ner sig snart.
Har varit trött i ländryggen idag, särskilt på förmiddagen, att stå upp idag på kontoret var uteslutet.
På kvällen blev det gymmet. Roddmaskin, 207 watt, 5 km, strax under 20 minuter, behövde inte gå på max idag, men det var ändå jobbigt sista 4 minuterna, därefter överkroppsövningar och lite magövningar. Kände av låret lite grann i den avslutande stretchen.

Fredagen den 18/9. Blev en bra dag på jobbet, fixade till helgens produktionsplanering och ett lugn kom över mig.
På kvällen blev det ett gympass. Crosstrainer,
Först 10 minuter på nivå 16, uppvärmning. Därefter 20 minuter på nivå 20. Mellanmjölksnivå, översatt till löpning. Sedan 5 minuter i höjdhopparmattan, lugnt.

Lördagen den 19/9. I dag var det löptävling i Växjö. Musikmilen. Det blev som publik i år. Det var kul att se alla löpare. Vinnaren sprang på 34:10, men 2:an var bara 10 sekunder efter. Han är lika gammal som mig. Otroligt imponerande att kunna hålla så hög fart. Han måste definitivt till den absoluta toppen i Sverige i sin åldersgrupp.
Själv körde jag cykel, mountainbike, 3 varv runt Södra Bergundasjön, 35 km, först ett lugnt varv sedan ett lite hårdare för att avsluta med åter ett lugnare varv. Kändes bättre i låret jämfört med förra lördagens cykling. Bara svagt molande den gången.
Lördagens cykling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar