lördag 12 september 2015

Ännu en alternativ träningsvecka.

Åter en vecka utan löpning, provade lite lätt i tisdags på dotterns orienteringsträning. Funkade okej, men låret är ännu inte återställt. Har känts allt bättre i veckan, men under dagens cykling, kändes det åter lite sämre. Så har det varit med denna skadan, ena dagen lite bättre bara för att åter vara sämre dagen efter. Skulle kanske kunnat börjat på med löpningen lite sakta snart men nu känns det som att jag hellre vill bli helt återställd i låret innan jag startar upp. När det blir vet jag inte. Nedan är veckans alternativa träning, det funkar i alla fall fint. Har inga problem med dessa träningsformer. Det uppskattar jag enormt, det viktiga är trots allt att kunna hålla igång. När jag väl kan springa igen kommer det kännas som en bonus.


Söndagen den 6/9. En lugn söndag i Alvesta för en gångs skull, brukar alltid vakna i Växjö på helgerna. Simmade lite med dottern på tidig eftermiddag i Alvestas simhall.
På kvällen blev det ett gympass.
Roddmaskin, 210 Watt, 5 km strax under 20 minuter, ansträngande, men under kontroll. Därefter överkroppsövningar och ben och höftövningar, har sänkt vikterna på höftövningarna, för att få till mer cirkulation än styrka på dom momenten där låret är inblandat. Därefter lite magövningar.
Kände av låret i stretchen efteråt. Varken mer eller mindre jämför med de senaste dagarna. Ännu ingen löpning i sikte.

Måndagen den 7/9. En lugn dag på jobbet, hade önskat få mer gjort men omständigheter jag inte råder över sinkade mig en del, men det blir bättre i morgon.
Hade lite planer på en cykelrunda efter jobbet i det vackra vädret, men eftersom dom lovade molnigare väder på eftermiddagen så valde jag gymmet, nu kom inte molnen för än efter passet, fast då hade jag redan bestämt mig för gymmet.
Körde ett rätt hårt pass på Crosstrainern, först 10 minuter på nivå 16, därefter 50 minuter på nivå 20. Det blev en bra känsla genom passet, det var jobbigt men ändå på en bra nivå, ungefär som när jag springer i 4:10 tempo, när jag är i bra löpform. Funderar på om jag ska skruva upp ytterligare nästa gång, eller lägga in nivå 22 mitt i en liten stund, får se hur jag gör?
Därefter 2*5 minuter lugn löpning i höjdhopparmattan, bara för att få skölja ur kroppen lite, kändes också bra.
På vägen hem från gymmet så finns det en järnvägsbro som ska passeras, där brukar man känna om man tränat hårt eller inte, idag var det med ytterst stort besvär jag tog mig över med cykeln, det brände rejält i de stumma benen i motlutet.

Tisdagen den 8/9. En lite stökig morgon, återigen krånglande maskiner. Det löste sig till slut och resten av arbetsdagen flöt på i stilla mak.
På kvällen ett kort gympass i väntan på orientering senare på kvällen, körde  20 minuter på nivå 16 på crosstrainern. Var faktiskt lite seg känsla, särskilt första 10 minuterna, sedan släppte det lite, men det hade varit extremt tufft att ge sig på ett liknande pass som jag körde igår. Därefter överkroppsövningar.
Sedan var det orientering, skuggade dottern som vanligt. I dag var det en lite längre bana, koncentrationen var på att vara noga med kartans angivelser på varje kontroll. Det blev en hel del löpning på skogsstigar, till skillnad från förra gången då det mest var i skogen. Dottern orkar inte springa hela vägen utan det blir lite löpning varvat med gång, så håller det på. Jag kände av låret direkt när det blev lite snabbare fart, runt 5.00 tempo ett par hundra meter i stöten. Blir lite nedslående känsla och det känns som det aldrig ska gå över. Saknar den tiden då det var helt smärtfritt att springa. Det var så härlig luft och underbara stigar idag, dessa stigar vi orienterade på idag brukar jag även springa på när jag väl kan göra det. Men, men, måste vara tålmodig. Dessa tisdagar får bli testdagar framöver. Passar bra då det är lugn löpning varvat med gång som gäller. Vill inte börja på med löpningen förrän jag är helt smärtfri i låret.

Onsdagen den 9/9. Trots strul med maskinerna på morronen och lite lätt frustration så lugnade det ner sig så småningom och blev till slut en hyfsad arbetsdag. I dag var det hyvelns positioneringssystem som trilskades.
På kvällen ett bra gympass. Började med 213 watt över 20 minuter på roddmaskinen, slutpuls på 162, börjad runt 120 och steg sakta under passet.
Därefter upp på motionscykeln, blev 40 minuter, 200 watt, nivå 7, 95 i kadens. Pulsen steg sakta och efter ungefär 5-10 minuter hade den stabiliserats på 140 och låg där resten av passet. Inte jättetungt utan lagom arbetstempo. Svettades dock rejält. Efter 30 minuter kändes det riktigt bra och jag kände för att öka lite till men höll mig i skinnet och avslutade som jag tänkt. Det är märkligt i bland under lite tuffare pass, det har hänt innan och efter ungefär 45 minuters träning som är ansträngande men inte mer än så, då kommer jag till ett läge då jag får väldigt mycket energi och känner för att öka rejält, man riktigt känner hur det flödar av kraft inuti kroppen. Det är som att det frigörs någon slags kemisk substans som i sin tur "boostar" kroppen. Effekten brukar sitta i 10 minuter ungefär.

Torsdagen den 10/9. En dag på jobbet utan strulande maskiner, otroligt. Blev en bra dag, kunde göra det jag föresatt mig i min egen takt. Det kändes perfekt, ju närmare produktionslinjen man befinner sig i en  organisation desto större risk/chans att dina arbetsdagar blir söndertrasade av massa oplanerade störningar. Det stressar mig. Men det har blivit betydligt lugnare senaste tiden jämfört med för ett par år sedan.
Eftersom det var en halvhård dag på gymmet igår så tog jag det lite lugnare idag, blev ett kort pass på CT, 20 minuter på nivå 16. Uppvärmningstempo i vanliga fall, det är precis så att jag hinner att börja svettas, de första dropparna kommer ungefär efter 15 minuter. Därefter blev det överkroppsövningar, höft och benövningar. Känner fortfarande av låret i dessa övningar. Annars tycker jag att det blivit en aning bättre de sista dagarna. Men efter att åter känt på dessa övningar så blir man lite besviken igen. Jaja, tålamod är ett ord jag verkligen fått lära mig innebörden av den senaste tiden. I alla fall när det kommer till att börja springa igen.

Fredagen den 11/9. Blev lugn fredag på jobbet. På kvällen var det dags för CT på gymmet. Blev ett rätt tufft pass, hade pulsklockan på mig för att kontrollera ansträngningsnivån.
Blev först 10 minuter på nivå 16, 111bpm  i slutet.
Sedan 20 minuter nivå 20, 136bpm i slutet. Något ansträngande, svettigt.
Sedan 15 minuter nivå 22, 155bpm i slutet. Väldigt ansträngande.
Sedan 15 minuter nivå 20, 147bpm hela tiden. Väldigt ansträngande. Märks tydligt efter den riktigt hårda kvarten att det är svårt att åter komma ner i puls när den väl åkt upp en gång. Farthöjningar påverkar ansträngningen rejält.
Därefter 5 minuter i höjdhopparmattan, lugnt. Puls runt 135. Sen var jag nöjd för den dagen. Kändes en aning i låret under stretchningen efteråt, men under passet var det lugnt.

Lördagen den 12/9. Lördagen var när jag sprang, vigd åt långpass, men känns som att jag inte är där på ett tag ännu. Så det fick åter bli ett "långpass" med MTB-cykeln.
 Blev ett okej cykelpass, förutom att det kändes lite i låret bitvis, brukar det inte göra när jag cyklar. Det var lite nedslående, kom lite smygande under passet. Nu när jag har spd-pedaler så blir det lite mer cykling med rundtramp, vilket involverar baksida lite mer koncentrerat bitvis. Men dessa pedaler har jag haft ett tag utan att dessa besvär kommit.
Det blev 3 varv runt Södra Bergundasjön, 35km, snittfart 24,9km/h. Medelpuls, 121. Lyckades tyvärr slarva bort passet, när jag skulle ladda upp det från Garminklockan.
Vädret var bra. Tog det lugnt första varvet. Sedan blev det lite tuffare allteftersom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar