lördag 8 augusti 2015

Löpfritt. Men ändå 2 rekord.

Ännu en vecka utan löpning, jag stretchar och foamrollar baksidan på låret så mycket jag hinner och orkar, gör små framsteg men på daglig basis märks knappt någon skillnad och vissa dagar är det en sämre känsla än dagen innan, lite beroende på vad jag tränat alternativt, troligtvis. Har dessutom fortfarande tryckont på baksidan av hälen, lite mer om jag gjort hoppövningar eller löpskoleövningar, den skadan/känningen är väldigt svår att bli av med.
 Har också börjat jobba igen, så nu blir det inte lika mycket sömn och det märks att det är svårare att återhämta sig jämfört med under semestern, då man sover tills man är utsövd. Nedan följer den senaste veckan olika träningsdagar och träningsformer.

Söndagen den 2 augusti. Blev en lugn promenad med D på förmiddagen, ungefär en timme i sakta mak. Lite vemodig känsla då semestern var på sin sista dag och det var söndagsrutiner hela dagen. Vädret börjar äntligen likna sommar. Känns som om man blivit bestulen på sommaren. Får hoppas på fina helger i Augusti i stället.
På kvällen körde jag CT, först 5 minuter på nivå 16, därefter 40 minuter på nivå 20. Rätt så ansträngande i slutet. Känns lite bättre i låret, kändes inget under CT-passet, men under höftövningarna kunde jag belasta med 12,5 kg mot 17,5 innan skadan. Så det är en bit kvar. Körde även överkroppsövningar samt hoppövningar.
Lite stumt i vänsterhälen under måndagsmorronen på jobbet. Är svårt att veta hur man ska göra med den lågintensiva skadan/känningen. Nu var det troligtvis hoppövningarna på söndagen som gjorde sig påminda. Har även känt mig trött i korsryggen sista veckan. Mest på morgnarna, sen släpper det oftast under dagens gång.

Måndagen den 3 augusti, första jobbdagen, klockan ringer 05.20 ungefär. Under större delen av året vaknar jag strax innan klockan ringer. Men den första tiden efter semestern är det annorlunda. Min kropp var inte redo idag. Jobbade lite i fredags för att slippa för mycket stress idag. Det var bra för det blev en hyfsat lugn start. Men det kommer att ta några dagar till innan jag är inne i flödet igen. Brukar vara lite tungt. Har känt mig lite seg och stel i korsryggen, men framåt dagen så släppte det allt mer. Efter jobbet blev det en lugn cykelrunda med dottern i nästan en timme i det vackra sensommarvädret. Lite mat och sedan ett gympass.
Blev nytt rekord på roddmaskinen, trodde jag inte innan passet startade och jag hade heller inga sådana planer inledningsvis. Första halvan snittade jag 228 watt ungefär. Kände mig hyfsat pigg och körde sedan de sista minuterna i princip allt vad jag orkade och det blev till slut 234 Watt i medel, rekord med 5 watt. Hade ingen pulsklocka, men var helt slut efteråt, tog ett par minuter innan jag kunde resa mig upp, på lätt darrande ben. Strax över 19 minuter, 5km.
Därefter blev det 3*5 minuter löpning i höjdhopparmattan, lite lugnare än vanligt. Var fortfarande trött efter rodden. Sedan blev det lite lätta benövningar.

Tisdagen den 4 augusti. Jobbet flöt på bra under dagen. Efter jobbet så cyklade jag och dottern upp till Spånen och sedan gick vi en kort runda utmed Spånen. Efter lite mat så blev det gymmet.
 Körde crosstrainer, nivå 18 i 20 minuter, rätt lätt ansträngning, men blev ändå svettig då det var varmt på gymmet i dag. Därefter överkroppsövningar samt höft och benövningar. Samma belastning som förra gången på baksidan av vänsterlåret, ingen förbättring. Känns i låret när jag belastar eller stretchar lite hårdare. Känner även av vänsterhälen, trycköm som vanligt. Annars gick övningarna bra.

Onsdagen den 5 augusti. Lite halvstressigt på eftermiddagen på jobbet, möte på förmiddagen sinkade en del. Nu har sommaren verkligen kommit, lite synd att man inte tar vara på den på rätt sätt. Efter jobbet blev dock en stund i solen tillsammans med dottern, vi cyklade lite drygt en timme i ett lugnt tempo. Lite mat och sedan crosstrainer på gymmet. I dag var det segt, hade inte den rätta kraften, troligtvis för att jag är i jobbsnurren igen samt att det var rätt varmt inne på gymmet. Körde i alla fall.
10 min nivå 16. 20 min nivå 20. Kändes okej och under kontroll, men sedan hade jag tänkt mig 20 minuter på nivå 22, men orkade "bara" 10 minuter idag. Därefter roddmaskin i 10 minuter, 200 watt i snitt, väldigt segt första 5 minuterna sen kom jag in i det rätt okej, men det var segt. Jobbet sliter inte på kroppen rent fysiskt, har ett rätt så stilla kontorsjobb numera men sover inte riktigt lika många timmar som när jag är ledig. Det påverkar återhämtningen en del och jag brukar bli mer sliten på träningarna ju längre arbetsveckan går. Sen brukar det vända på lördagen sen börjar allt om igen. Så dom tuffa passen passar bäst att köra i början på veckan. Låret kändes okej under dagens pass.

Torsdagen den 6 augusti. Lugnt på jobbet, men lite halvkomplicerade uppgifter under dagen. Känns alltid bra när det är klart, jobbigt inför men efter så är det en bra känsla. Ungefär som ett tufft intervallpass. På kvällen hade jag först tänkt mig en 3 mils lugn cykelrunda men var inte sugen när det började närma sig, lite låg på energi. Så det blev gymmet. Crosstrainer, nivå 16 i 20 minuter. Blev svettig, men minst lika mycket på grund av värmen som av ansträngningen. Lite överkroppsövningar och magövningar därefter. Kändes segt idag. Torsdagskänsla helt enkelt. En aning bättre känsla i baksidan av låret under dessa övningar men väldigt marginellt. Är fortfarande bara på 75-80% i vikterna på dessa ben och höftövningar. Det går sakta, sakta.

Fredagen den 7 augusti, Väldigt varmt, var med dottern för att vi skulle bada på eftermiddagen efter jobbet, fast vi är båda lite av badkrukor så det blev bara lite över knäna som blev blöta idag. dessutom försvann solen precis när vi kom fram till Svanåssjön, så den akuta värmen avtog. Därefter körde vi till slussen i Åby och fikade lite. Därefter tog jag fram Hybridcykeln.

Hybridcykel, fast idag utan alla väskor.
Kände mig inte så pigg i värmen och hade lite tidsnöd så det kunde inte bli så lång runda. Men det är något konstigt med mig och riktigt hög värme och cykling. Dom gångerna i mitt liv då jag känt mig riktigt pigg på cykeln har det nästan alltid varit väldigt varmt. Rätt så lugnt på gymmet i går också. Kan vara så att man i allmänhet tar det lite lugnare i värmen så att när man väl ska prestera på ett konditionspass så finns det gott om energi. Jag har hela sommaren här på bloggen gnällt och klagat att jag inte fått upp någon puls eller kraft på cykeln men idag fanns det på plats. Rundan jag cyklade vara bara 26 km och väldigt flackt för att vara i Alvesta-trakten, fick dessutom stanna 4 gånger vid väg och järnvägskorsningar så det drog ner snittet lite. Cykeln är en blandning mellan vanlig cykel och racer, väger ungefär 16 kilo. Har vanliga pedaler så jag kan inte få till rundtrampet. Inledde lite lugnare innan jag bestämde mig för att försöka ta i för en gångs skull. första 5km gick i ungefär 27km/h. 
Dagens cykelrunda med Hybriden.

Totalt blev det ett snitt på 30km/h exakt. Mitt tidigare högsta snitt på denna cykel är 29,7km/h, men det var för några år sedan. Det var de åren då jag nästan uteslutande hade cykling som träningsform. Men farten är underordnad, det som var bra med dagens runda var den härliga känslan av att få ut kraften ur kroppen, att känna sig stark. Den känslan är obeskrivlig. Hade en snittpuls på 142, men räknar man bort de första 5km, som var lugnare, så var snittet nästan 150 slag. Och då är jag nära mitt cykelmax utomhus. Att det var rätt flackt samtidigt som vinden var minimal gör också att man kan få till en hyfsat jämn ansträngning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar