lördag 15 augusti 2015

Fortsatta, alternativa träningar.

Lördag 8 augusti. Typiskt augustiväder, varmt, fuktigt och klibbigt, ingen sol på förmiddagen utan i stället ett stilla regn, ingen vind, också karaktäristiskt för augusti. Detta är enligt mig den bästa cykelmånaden i Sverige. Det varma vädret gör att muskler och leder håller sig mjuka och följsamma även när man är ute lite längre. Cyklade ner till stan på förmiddagen och köpte ett par nya SPD-skor. Det blev stor skillnad i känslan under följande cykeltur. Inga mer ofrivilliga släpp från pedalerna. Körde på rätt hårt i går så idag blev det ett lite lugnare pass, hade klockan på även under cykelturen ner till stan som egentligen inte var träning utan mer av transportkaraktär, totalt 7km som var transport av dagens loggade pass. Samt de sista 1,5 km som var lugna nervarvningskm.

Dagens cykling, 31 km med mountainbiken.

Kände lite i låret efter den inledande turen till cykelaffären men efter att ha höjt sadeln några millimeter så avtog den molande känslan, runt Bergundasjön blir man lite begränsad av de tvära kurvorna och den bitvis rätt dålig sikten. Så där går det inte att trycka till för hårt om det ska vara hyfsat säkert både för mig och andra. Hade en mil under dagens runda på asfalten som jag körde lite hårdare, blev ett snitt på 28km/h under den milen. Annars lugn cykling idag. Har kommit in allt mer i cyklingen. Problemet med det brukar vara att det jag vinner och utvecklas i cykling tappar jag i motsvarande grad i löpningen. Får se hur det blir när det väl är dags för löpning igen.


Söndagen 9 augusti. På eftermiddagen blev det en tur med tandemcykeln tillsammans med dottern i ett lugnt tempo. Vi stannade halvvägs vid Hagesjön och fikade. En helt perfekt dag, cirka 21 grader varmt och solen skinande från en i princip klarblå himmel. Svag nordvästlig vind, med friskhet i sig, hög och fin luft trots att vi är mitt i augusti. Sådan här dagar är det tyvärr inte så många på ett år dessutom när man är ledig. Cykling blev lugn, men i uppförsbackarna, som är rätt många på denna Lönåsrunda, där fick vi båda kämpa på rätt hårt. Turen är ungefär 33 km lång.

Dagens tamdemcykling. Tyvärr ingen höjddata i helgen från Garmin.

På kvällen blev det ett gympass, 20 minuter på crosstrainer, nivå 18. Kändes väldigt segt första 5 minuterna innan pulsen och svettningen kom igång, därefter överkroppsövningar samt ben och höftövningar. Något starkare i vänsterlåret idag men väldigt marginellt, körde med samma vikter som förra gången men med en något bättre känsla.

Måndagen 10 augusti. Känt mig lite stel i korsryggen under dagen. På kvällen blev det först lite promenad och blåbärsplockning i skogen tillsammans med dottern, därefter ett gympass. Roddmaskin 20 minuter, 210 watt i medel, och det var slitsamt och tungt, vet inte om det var för att det var så varmt därinne. Sedan 3*5 minuter i höjdhopparmattan, det kändes piggare, fast körde inte så hårt i dag, samt lite magövningar, låret har känts som vanligt, när jag stretchar och tänjer i ytterläget så känns det. Likadant om jag böjer mig fram på raka ben så stramar det tidigt i den rörelsen.

Tisdagen 11 augusti. Samma känsla i korsryggen i dag. Trött känsla, särskilt på förmiddagen. Efter jobbet direkt till gymmet. Blev rätt tufft på crosstrainern.
10 min uppvärmning på nivå 16.
20 min nivå 20. (200 Watt) Kändes under kontroll, ansträngande.
10 min nivå 22. (240 Watt) Under kontroll men väldigt ansträngande.
20 min nivå 20. Under kontroll första 10 min, därefter väldigt ansträngande, sista 5 minuterna väldigt tunga.
Inte en torr fläck på något klädesplagg, till och med byxorna var genomblöta. Jag blir trött på ett annorlunda sätt jämfört med löpning. Blir rätt hög puls men inte samma hårda andning som vid löpning.
Efter detta lite höftövningar, kändes okej, något bättre än förra gången i vänsterlåret, men fortfarande med samma vikter, cirka 80% av tyngden jämför med innan skadan.

Onsdagen 12 augusti. Lugnt på jobbet och lite bättre känsla i ryggen i dag. Efter jobbet en lugn cykeltur med dottern i det vackra vädret, cirka 10km. Därefter cykling till D i Växjö, blev 27km. Men hade ingen vidare kraft idag utan det blev en lugn tur.

Dagens cykling 

GPS-klockan strulade med pulsen som skenade iväg i början på turen. Hade medvind så cyklingen kändes väldigt lätt men som sagt, fanns ingen lust med att trycka till något extra i dag.


Torsdagen 13 augusti. Blev transportcykling direkt på morgonen, annorlunda men trevligt. Strax innan 7 kom jag iväg från Växjö, mot Alvesta. Var framme strax innan 8. Det är den enda konditionsträningen för idag. På kvällen blev det ett intensivt gympass, då jag hade lite tidsbrist. Körde överkropp och höftövningar. I dag ökade jag något på övningarna där jag använder baksidan på vänsterlår. Kändes okej, men långt ifrån perfekt. Känns som jag är långt i från löpning för tillfället. Skadan lever sitt eget liv, ena dagen känns det knappt något, bara för att dagen efter återigen kännas.
Dagens cykeltur 25 km cirka 25/km/h

Fredagen 14 augusti. Ännu en underbar sommardag lider mot sitt obevekliga slut. Försöker att njuta så mycket det går. Förmiddagen och en liten bit av eftermiddagen ägnades åt det nödvändiga arbetet. Sen blev en lugn cykeltur med dottern upp till Spånenområdet, 5 km. Väl där så gick vi ett par kilometer utmed Spånensjön. Hem för lite fika. Sedan packade jag tandemcykeln. Behövde ha med mig datorn och lite öl, samt lite kläder. Hade bara en cykelväska hemma så cykeln blev snedlastad. Om det var något jag lärde mig på Sverigecyklingen för några år sedan så var det hur viktigt det är med att fördela packnigen så jämnt det bara går på båda sidorna av cykeln. För annars börja den skaka av obalansen om man försöker stå upp i backarna. I dag blev det snett, och jag kunde inte stå upp i de brantaste backarna. Så det blev en rätt tuff tur till Växjö. Jag fick dessutom njuta av en ihållande motvind. Men det gjorde absolut ingenting. Hade ingen brådska idag utan bara njöt av den ljumma vinden i det underbara solskenet. Fredag dessutom, kan det bli bättre? Det gick inte fort idag, bara 19km/h. Men jag fick ändå min träning, särskilt för benen.

Dagens tandemcykling.

Har tyvärr börjat lägga på lite onödig vikt runt magen. Efter så lång tid utan löpning så blir det priset man får betala. Jag har samma matlust som innan löpningsuppehållet. Men gör inte av med lika mycket energi på de olika alternativa träningsformerna så då är viktuppgången oundviklig.
Mitt vänsterlår har känts okej idag, har mer vandrat upp mot skinkan under dagen. Får se hur det känns i morgon efter den ensamma tandemcyklingen idag.

Lördagen 15 augusti. Blev ett mountainbikepass på förmiddagen. Dagens mountainbikepass
Körde ungefär samma upplägg som jag gjorde i våras när jag sprang mina långpass på lördagar. Lugnt i början och slutet och med fartökning mitt i. 11 km i lugn fart, med en snittpuls på strax över 100. Bara att klockan återigen skenade iväg med pulsen de första 5 km. Så det stämmer inte med medelpuls heller. Efter 11 km kom jag fram till Växjösjön och då ökade jag fart och ansträngning. Körde ett varv runt Växjösjön+Trummen, det blev nästan exakt 7 km. Hade medelfart på 31,2km/h. Det är rätt bra för min del på den cykeln. Medelpulsen under fartdelen var 144. Också bra. Hade mjölksyra i benen under andra halvan av fartdelen. Därefter blev lite drygt en mil till i lugnt tempo.

Efter att jag kommit hem efter cyklingen så provade jag lite i löparspåret. Bara för att känna efter lite. Sprang sakta i ett par hundra meter, sedan gick jag ett par hundra meter. Provade så 3 gånger. Kändes väldigt konstigt. Ingen kraft i frånskjutet. Började rätt så omgående att strama i baksidan på vänsterlåret. Hade inte väntat mig att det skulle kännas helt perfekt, men inte att det skulle börja strama så snabbt. Det här kommer att ta tid att läka. Jag är fortfarande trycköm på baksidan av vänsterhälen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar