lördag 1 augusti 2015

Fortsatt alternativträning.

Har blivit över en vecka utan löpning, har känts sådär i låret. Det är bättre vissa dagar, för att nästa dag åter vara lite sämre. Vandrar runt lite i låret, men är värst när jag kör bil. Då stramar och drar det rejält i baksidan efter ett tag. Tycker inte att det är någon mening med att försöka springa mer nu, innan det läkt helt. Känns som det kan ta ett tag. Kör på med alternativ träning så länge och tycker det funkar bra, både crosstrainern och rodden utan några besvär med låret. När jag tar i lite extra på cykeln kan det däremot strama lite mer. Kör på med styrketräning också. För att stärka upp så mycket det går runt låret. Styrkeövningar där jag aktiverar baksidan på vänsterlåret funkar inte fullt ut ännu. När man tittar i backspegeln, så kan man konstatera att jag började på alldeles för tidigt med stiglöpning efter skadan. Det är svårt att avgöra vissa gånger, om det är en skada eller bara en känning som går över av sig själv trots fortsatt löpning.

Denna semestern blev inte riktigt som jag tänkt mig, varken vädermässigt eller löpträningsmässigt. Jag är ändå nöjd med att jag kunnat träna på bra med den alternativa träningen och hade 1,5 veckor i början på semestern med dubbelpass. Kroppen svarade bra på dessa passen och jag kunde ta emot träningen på ett bra sätt. Fast jag körde nästan bara lugna eller halvlugna pass under den tiden. Skulle gärna köra på med dubbelpass, fast när jag börjar jobba igen så känns det inte rimligt. Det blir lite för lite tid för återhämtning och tror jag skulle dra på mig skador rätt omgående.

Nedan följer den senaste veckans alternativa träning. Måndagens och torsdagens pass sticker ut en del, dessa blev tuffa och jag fick blåsa ur systemen rejält.

På lördagen,25/7 blev det cykel. Med mountainbiken, Lördagens pass.
Försökte att få upp tempot och pulsen lite efter en lugn inledning, lyckades inte så bra. Totalt hamnade rundan på 120 i medelpuls. Det kändes en del i låret under passet.

På söndagen, 26/7,  skulle vi ut på en liten resa senare under dagen så det blev ett kort pass på morgonen. Körde 20 minuter på crosstrainern, nivå 16. Därefter 5 minuter i höjdhopparmattan. Sen hann jag inte mer innan vi skulle åka iväg. Vadstena, lite över 2 timmar i bilen. Det är den värsta positionen för låret. Sittandes i en bil. Hade kuddar som stöd när jag körde. Men tror inte jag klarat av att sitta en minut till mer än vad vi gjorde. Fast efter en kort promenad när vi väl var framme så släppte det ganska snabbt.

På måndagen 27/7, blev det ett rätt tufft gympass, först crosstrainer,
Nivå 16 i 10 minuter, slutpuls, 110 bpm.
Nivå 20 i 20 minuter, slutpuls, 135 bpm.
Nivå 22 i 10 minuter, slutpuls, 147 bpm.  Den första nivån är som uppvärmning, den andra nivån är något ansträngande kan nog hålla på i över en timme. Den tredje nivån är rätt tuff och pulsen stiger sakta men säkert, kanske att jag skulle klara 20-30 minuter om jag kämpar hårt, på den nivån.
Därefter satte jag mig på roddmaskinen, brukar separera dom passen, men idag blev dom tillsammans. Öppnade riktigt hårt och pulsen drevs upp till 160 efter bara någon minut. Körde på så nära max det gick. Blev 218 watt i medel, 5 km, ungefär 19,5 minuter. Slutpuls 166, vilket är väldigt högt för mig. Det kändes som att springa milen under 40 minuter, så rejält ansträngande. Efteråt var det dock skönt, och det är alltid en speciellt avslappnad känsla efter ett hårt konditionspass. Körde lite magövningar efteråt. Hade först tänkt mig lite överkroppsövningar, men jag var för trött för det.

På tisdagen, 28/7, körde jag lite löpskoleövningar på förmiddagen, ungefär 20 minuter. Jag har fortfarande känningar i låret så någon riktigt löpning blev det inte idag. Sprang en hel del baklänges, det funkade bra. Då landar man fint på framfoten med nedslaget under kroppen, problemet är att jag inte har några ögon i nacken så det är lite svårt att orientera sig.
På kvällen blev det gympass, 20 min på CT, nivå 16. 2*5 minuter i höjdhopparmattan, lite högre frekvens än vanligt, blev trött i slutet på de båda "intervallerna". Samt överkroppsövningar och benövningar. När jag kör höftövningar klarar jag fortfarande inte att dra bakåt med baksidan av vänsterlåret. Så denna skadan är verkligen långdragen.

På onsdagen, 29/7, körde jag mountainbike, nästan samma runda som i lördags, fast det blev 2 varv runt Bergundasjön denna gången, grus och lite mer småkuperat och knixigt, jämfört med runt Växjössjön och Trummen. Har problem med att jag "tappar" pedalerna. Pedalerna till denna cykel är kombi, så på ena sidan kan jag köra med vanliga skor. På den andra sidan med SPD-skor. Bara att jag inte längre har några SPD-skor. Måste fixa det, då kan jag få till ett bättre rundtramp också. Precis som när jag kör med racern. Det är obehagligt när det slinter till nu, rätt vad det är så kommer det hända något och jag skadar mig. Dagens cykelrunda.

På torsdagen, 30/7. Blev det på förmiddagen ett löpskolningspass på elljussspåret bakom D:s lägenhet. Tror det är 2,5km långt. Körde ett varv med olika övningar. Kändes okej i låret men långt ifrån perfekt känsla. På kvällen ett rätt tufft gympass, rätt likt måndagens pass. Men kände mig lite mer sliten i dag så jag hoppade över de sista tio minuterna på CT.
10 min på nivå 16, slutpuls 118.
20 min på nivå 20, slutpuls 135.
Rodd i nästan 20 minuter, 218 watt i snitt, klockan strulade men troligtvis runt 165 slag i slutpuls. Detta passet är tufft för mig. Känns som att jag nästan tömmer mig helt.

På fredagen, 31/7. Blev det lite jobb på förmiddagen, så ingen träning då. På kvällen körde jag crosstrainer, 5 min på nivå 16. 20 min på nivå 20. Kändes bra i benen. Därefter lite överkroppsövningar, samt lite höftövningar och benövningar. Kunde belasta lite igen på vänsterlåret, men bara 60-70 % av vikterna jag använde innan skadan.

I dag lördag, 1/8, oj, är det redan augusti? semestern snart slut och det bär i väg mot mörkare tider i en rasande fart, "bara" lite drygt elva månader till nästa semester, det går fort? Ja, ingen mening att gräva ner sig för det, utan ta en dag i taget. Det finns en hel del att se fram mot, det ska bli en bra sensommar och höst.

Mountainbiken


I dag blev det cykling med mountainbiken. Var tvungen att cykla hem och klappa katten, samt ge den lite mat. Två dagar utan det bli lite väl länge för katten. På hemvägen var det lite svag motvind och, skulle det visa sig, alldeles för lite luft i däcken. Jag har ingen riktigt bra pump i Växjö, alla saknar manometer och är rätt små. Mer som nödpumpumpar. Men i Alvesta har jag en lite större med visare. Det var bara 2 kg tryck i däcken, ska vara åtminstone 5 kg i dessa däck jag har till Mountainbiken. Jag har ett helt slätt backdäck, Men det funkar inte på framdäcket, då blir det alldeles för farligt på blöt asfalt. Så på framhjulet har jag ett grovt mönstrat däck. På vägen till Växjö gick dit lite snabbare med mer luft i däcken och med vinden i ryggen. Blev nästan 46km cykling idag. ett snitt på 26km/h. Rätt okej. Tog i rätt bra sista kilometern på varje delsträcka, fick upp pulsen till 150 vid något tillfälle, fast medelpulsen blev endast 120. Transportcykling med Mountainbiken. Växjö-Alvesta, tur och retur.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar