onsdag 26 augusti 2015

Försiktig löpningsuppstart. Framfotsrundor 328+329.

Har åter börjat med lite löpning, får vara försiktig nu i början, framför allt med längden på rundorna, blev en runda i dag och en i måndags. Har tänkt att köra på med löpning varannan dag. Runt 5-6 km/gång. Samtidigt vara lyhörd på kroppens signaler. Är ännu inte helt återställd från lårskadan, men att springa lite kortare sträckor som jag gjort de senaste dagarna påverkar inte nämnvärt.

Söndagen den 23/8. Kändes bättre än väntat i vänsterlåret idag. Verkar inte som att den korta löprundan igår satt några spår i låret. Däremot känner jag att det redan idag kommer lite träningsvärk i rumpan. Blev en promenad i förmiddags i den kanske sista riktiga lediga sommardagen för detta året. Torr och visset i naturen. Bladen har bleknat betänkligt sista dagarna och det finns redan en hel del gulnande löv på björkarna.
På eftermiddagen blev det en kort cykelrunda med dottern och senare på kvällen ett gympass.
Körde crosstrainer idag. Först 10 minuter på nivå 16, som uppvärmning. Därefter 30 minuter på nivå 20. Ansträngande men under kontroll. sedan blev det överkroppsövningar och höftövningar. Kändes bättre i vänsterlåret idag och kunde öka till förrförra gångens belastning på bakdraget, 15kg.

Måndagen den 24/8. Blev en konstig jobbdag, lite strul på morronen med söndriga maskiner, jag hjälpte till en liten stund.
På eftermiddagen var det besök hos Previas sjukgymnast. Har haft mina problem hit och dit. Framför allt med ländryggen, den blir trött och stum periodvis. Senaste tiden när jag inte sprungit så har det blivit sämre, så lika bra att få kroppen uppkollad av en expert. Som väl var så hittade han inga direkta konstigheter och påpekade att han hittills inte träffat någon helt symetrisk människa. Jag fick visa honom de olika övningarna jag gör, han tyckte inte så mycket om de övningarna där ländryggen kom i ett statiskt läge, de skulle jag undvika. Han gav mig bra tips på mer dynamiska övningar med boll.
 Jag berättade om min träning och han tyckte att jag nog borde lägga in någon vilodag då och då. Där var vi inte riktigt överens, men jag kommer vara mer lyhörd på signaler från kroppen. Jag kör ju dessutom inte hårt 2 dagar i rad, det tyckte han var bra i alla fall. Fick också lite bra tips om sitt och ståställningar när jag är på kontoret. Ska prata med honom om en månad igen.
Tillbaka till jobbet, där var det nya maskiner som strulade, den ena var jag med och fick igång, men den andra är jag för dåligt insatt i så den fick någon annan fixa till.

Därefter iväg till Spånen, hade tänkt mig en lugn runda på 2 varv, Öppnade lugnt och hade ingen koll på farten, kändes som 4.45 ungefär men var "bara" 4.57 på de 2 första km, så jag ökade lite på andra varvet, då fick jag kämpa lite och kom in i 4-taktsandning. Sista km blev jag stum i framsidan på låren, troligtvis träningsvärk från i förgår. Framfotsrunda 328, 4,5km. 4:45 tempo. Annars kändes det okej, lite svagt molande från vänsterlåret. Men blev trött i slutet. Så det är en lång väg tillbaka till vårens form. Nu måste jag ha stort tålamod. Hade mina vanliga Adidas adizero Boston 3.
Därefter till gymmet, körde roddmaskin, 205 watt i 20 minuter, 5km,  blev väldigt jobbigt, löpningen satte sina spår. Pulsen på 150 slag redan efter 2 km. Slutpuls på 161. Därefter lite stretchövningar och bastu.

Tisdagen den 25/8. En stimmig och stökig dag på jobbet, maskiner som strular och jag ligger efter med mina ordinarie sysslor samtidigt som det åter ska börja produceras på helgerna, vilket innebär 30% ökning mot normalt. Inte bra för min låga stresströskel.
Efter jobbet blev det gymmet. Crosstrainer, 20 minuter på nivå 16. Den lägsta konditionsansträngningen för min del just nu. Tänkt att detta skulle bli en återhämtningsdag. Körde överkroppsövningar samt höft och benövningar. Känner fortfarande av låret på dessa övningar, är uppe på 15 kg belastning, borde vara 17,5 på bakdragsövningen. Men kändes ändå en aning bättre jämfört med i söndags.

Onsdagen den 26/8. Blev en okej jobbdag, mycket att göra men ändå utan större missöden. På kvällen en löprunda, först ett lugnt varv med dottern, 1,4 km i 6:30 tempo. sen körde jag 4 varv till.
5.7km i 4:15 tempo. Framfotsrunda 329.
Blev helt okej känsla, körde på i 4 taktstempo med andningen och hade 4:25 tempo ungefär, rätt lagom tempo för mig för att få bra löpkänsla. Lagom ansträngande, mellanmjölksfart. Sista km tryckte jag på mera och fick en slutpuls på 168, vilket är högt för mig, sista km i 3-taktsandning. Kändes lite i vänsterbenet, men mer uppåt rumpan. Annars en bra känsla i kroppen, särskilt sista km, det var längesedan jag tryckte på lite hårdare vad gäller löpning.
Det är en märklig känsla när man kommer på tröskelnivå i löpningen, det är både en njutning och plåga på en och samma gång. När man hittat en stabil puls, även om den är hög, så är det en känsla av att kunna hålla på väldigt länge och man känner sig stark i steget.

Lite mat och sen till gymmet för ett crosstrainerpass, blev först 10 min på nivå 16, uppvärmning. Kändes lite segt och stelt efter löpningen. sedan blev 20 minuter på nivå 20. Väldigt tungt, framförallt de första 10 minuterna sedan, blev jag riktigt varm och då blev det helt plötsligt en lättare känsla. Fast det känns tufft efter löpning, även om löpningen är relativt kort tidsmässigt just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar