lördag 29 augusti 2015

Åter i alternativträning.

Tillbaka i alternativträning igen. Efter onsdagens löpning, har låret åter gjort sig påmint. Har känts bättre både igår och idag. Fast inte tillräckligt bra för att springa. Så nu blir åter att köra på med alternativträningen. Är minst sagt frustrerande att inte kunna springa. Men det är bara att gilla läget och bida sin tid. När det väl funkar igen så kommer det bli med en bra känsla. Nedan följer de senaste dagarnas alternativträning.


Torsdagen den 27/8.
Blev en väldigt stressig och stökig dag på jobbet, maskinerna som krånglar, trodde den tiden var över och att jag skulle kunna koncentrera mig full ut på det administrativa. Men dessa maskiner lämnar mig inte ifred. I går hade jag en kort genomgång för att lära ut så mycket jag bara kan för att alla ska kunna minst, gärna mer än mig, och därmed göra mina kunskaper överflödiga. Snart är vi där.
Det är så frustrerande att hela tiden vara splittrad och inte hinna med sina uppgifter. Stressen rör om i både kropp och själ. Och hade det inte varit för träningen så hade jag lämnat för länge sedan. Tack vare träningen hämtar jag på kvällarna tillräckligt med energi för att fixa ännu en dag. Så känns det sådan här dagar. Som väl är så är dom sällsynta numera. Men risken finns där hela tiden och det är precis som att det är meningen att man inte ska kunna slappna av någon gång.

 Har tyvärr känts lite extra i baksidan i låret idag och i kväll. Tydligt att jag ännu inte är redo för löpning. Ner i gruvan igen och köra på med alternativ träning. Så svårt att veta när man är redo igen för löpning. Trodde verkligen det var dags nu men får nog ta några dagars ytterligare löpvila.
Blev ett kort pass i kväll då det var föräldrarmöte på dotterns skola senare på kvällen.
Körde roddmaskin, 208 watt, 5km i 20 minuter. Blev väldigt jobbigt. Tror jag tappat lite sedan semestern. Då var ett sådant här pass på 208 i medelwatt inte alls så jobbigt som det varit de senaste gångerna.


Fredagen den 28/8.  En rätt stressig dag på jobbet, var en av maskinerna som inte gjorde som jag ville. Men efter mycket trixande hit och dit så fick jag ge upp. Problemen med den måste lösas av maskintillverkaren, men kräver förmodligen en investering, får vi se hur det går med det? Även helgskift, så rätt mycket extra jobb även för mig.
På kvällen var det egentligen tänkt att jag skulle springa, men har åter känt av låret så jag avstod det.
Blev i stället, Crosstrainer, 10 min på nivå 16, därefter 20 minuter på nivå 20. Det blev svettigt och jobbigt. Känns som jag tappat en del i jämförelse med semestern, då var jag lite starkare på denna maskinen.
Körde lite höftövningar, där kändes låret lite bättre än väntat, kände knappt något på 15 kg:s belastning, ska till 17,5kg för att ha samma styrka som innan skadan.
Därefter blev det 3*5 minuter löpning i höjdhopparmattan. Kändes bra där, inga känningar i låret.
Men i bilen på väg in till Växjö så kändes det rejält. Så har det varit med denna skadan, det är i den ställningen som man har när man kör bil som skadan gör sig som mest påmind.

Lördagen den 29/8. Känns inte så mycket i låret, men vid stretch och bilkörning så stramar och drar det. Så jag får vänta med löpning ett tag till.
Cykelpass, Mountainbike, 40 km med 7km tröskelfart.
Lyckades inte riktigt med att få upp en hög ansträngning under dagens farthöjning, blev lite hindrad vid 2 ställen och fick nästan stanna. Det pågick förberedelse inför ett seedningslopp till Göteborgsvarvet. Men sista 2 km i motvind blev tuffa och då brände det rejält i låren. Annars ett lugnt pass med runt 100 i puls. Kände mig rätt matt i kroppen i slutet på passet. 100 minuter långt cykelpass. Tidsmässigt lika långt som ett vanligt långpass i löpning för min del, men med en något lägre ansträngningsgrad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar