lördag 22 augusti 2015

Alternativträning + Testrunda löpning.

I dag testade jag att springa lite igen, blev 2 km. Bara för att testa. Kändes inte helt optimalt i vänsterlåret, men något bättre än väntat och bättre än förra gången för ett par veckor sedan. Jag har under den senaste veckan kört på med olika alternativa träningsformer. Nu får jag vänta någon, några dagar för att se hur kroppen reagerar på den senaste löprundan.


Söndagen den 16/8. Ännu en varm sommardag, så skönt. Efter en lugn och skön förmiddag tillsammans med D, så var det efter lunch dags att tänka på hemfärd till Alvesta. Tog ju tandemcykeln in till Växjö i fredags men var inte sugen på att cykla med den ensam igen. Så jag lyckades få fast en cykelväska på mountainbiken, och då fick jag med mig allt jag behövde till Alvesta. I dag var det fin medvind hela vägen. Det är något alldeles speciellt att cykla i medvind. Känslan är lätt och fin och man känner sig starkare än vad man egentligen är.
Jag hade tänkt mig en lugn tur idag, eftersom det var rätt så mycket cykling under gårdagen. Det var lugnt fram till Gemla.
Sen såg jag i fjärran, ett par ryggar på cykel. Troligtvis racercyklister, då var det som om något hände inuti huvudet. Dom var kanske 400-500 meter framför mig. Jag tryckte på rejält ett tag. Efter 7 minuter och nästan 4km, precis innan rondellen i Alvesta var jag ifatt dom. Dom var ute på en lugn tur. Jag brydde mig aldrig om att köra om dom. I rondellen fortsatte dom rakt fram medans jag skulle åt vänster. Inte populärt om man kör om med en mountainbike samt en  cykelväska hängandes i framstyret. Då brukar dom lägga i en högre växel och sen ser man inte röken av dom. Men för mig var det bra att idag ha lite harar. Pulsen var uppe på 162 slag som högst under "jakten", det är inte ofta jag får upp den pulsen på cykel utomhus. Översatt till löpning, så var detta ett fartlekspass i ordets rätta bemärkelse.

Dagens cykeltur med mountainbiken.

På kvällen blev det ett gympass, ingen trängsel bland maskinerna idag. Körde 20 minuter CT, nivå 16 = lätt ansträngning. Därefter överkropps övningar, samt höft + benövningar. På höftövningarna testade jag på den sista repetitionen att öka till 17,5kg på bakdraget, samma som innan lårskadan. Det funkade okej. Men på lårcurlen, gick det inte, kör fortfarande på 20 kg/ben. Innan skadan var jag uppe på 30kg. Jag skulle orka på 30kg, men det smärtar fortfarande för mycket. Vid lårcurlen blir det väldigt koncentrerat till just baksidan på låret.


Måndagen den 17/8. En bra och rätt lugn dag på jobbet, lite trött i ländryggen. Men kändes allt bättre under dagen. Varmt, men nu börjar kroppen vänja sig. På gymmet blev det först.
Roddmaskin, 20 minuter. 210 watt, Kändes helt okej, men det var rätt ansträngande sista 5 minuterna.
Crosstrainer. 20 minuter. Nivå 20, första 10 väldigt ansträngande men sen vänjer sig kroppen och de sista 10 minuterna var jobbiga men ändå på en kontrollerad nivå.
2*5 minuter löpning i höjdhopparmatta. Kändes bra och jag kände mig stark.
Har känts okej i låret, men vid tänjning känns det i ytterlägena. Nu efter det rätt tuffa gympasset så känns det dock en del igen.

Tisdagen den 18/8. Ännu en bra dag på jobbet, trots solkenet utanför kontorsfönstret så lider jag inte av att sitta på "fel" sida om glaset. Precis som att man resignerat och accepterat det faktum att sommaren och semestern som varit nu är över och vädret är inte längre av så stor betydelse som det är när man väl är ledig. Då, när man har semester så styr vädret över aktiviteterna och när det regnar så begränsas möjligheterna betydligt.
Det är orienteringsträning med dottern på tisdagarna så den egna träningen blir kortare tidsmässigt än annars. Så jag var tvungen att lämna jobbet en kvart tidigare än normalt för att hinna klämma in ett kort pass på gymmet. Körde CT, 20 minuter på nivå 16. Inte ansträngande, precis att jag blir svettig efter 20 minuter på den nivån.
Sen blev det överkroppsövningar. Jag kör med samma vikter som för 2-3 månader sedan på samtliga överkroppsövningar. Vill inte bygga muskler i första hand utan mer se till att bibehålla den lilla styrka jag lyckats bygga upp och försöka att få kroppen att inte sjunka ihop för mycket. Jag har en tendens att falla ihop med skuldror och nacke om jag inte tänker på det. Med överkroppsträningen är tanken att motverka det. Kände mig stark på dessa övningar idag.
Därefter lite benövningar. Men tyvärr så var känslan sämre i baksidan av vänsterlåret i dag. Blir så frustrerad och stressad när det går åt fel håll, trots att jag inte sprungit ett enda steg. Först kommer känslan av panik, men efter en liten stund lugnar jag ner mig och försöker hitta orsaker. Möjligt att det rätt hårda passet i går satt sina spår? Det känns inget när jag går eller cyklar. Men så fort jag tar i med baksidan av låret eller tänjer i ytterläge så kommer känningarna. Det gör inte jätteont men besvärar så mycket att jag inte vill fortsätta att belasta. Jag hade samma vikter som förra gången på dagens lårövningar.
När jag väl kom hem så fick jag veta att dottern fått huvudvärk så det blev ingen orientering i kväll. Annars brukar jag gå själv om dottern inte kan. Men eftersom jag inte vill springa så blir det meningslöst för egen del också. Får hoppas på nästa vecka istället.

Onsdagen den 19/8. Rätt lugn dag på jobbet, blev dock lite ryckigt med lite småmöten hit och dit. Efter jobbet tog dottern och jag en promenad uppe vid Spånen, det finns fortfarande blåbär kvar, men dom är lite svaga i smaken nu.
Därefter ett gympass. Hade tänkt mig lite hårdare pass på CT, men hade inte den rätta energin i kväll. Samt att det var väldigt varmt på gymmet. Började på nivå 16 i tio minuter, därefter 20 minuter på nivå 20. Var jobbigt idag, men inte i andningen utan mer i benen, seg känsla.
Därefter 3*5 minuter i höjdhopparmattan. Lite bättre känsla där, men hade svårt att pressa ur det sista. Brukar i och för sig inte ha så hög puls där, utan mer som styrketräning, men idag så sänkte jag lite tempot lite mer än vanligt.

Torsdagen den 20/8. Var lite halvstimmigt på jobbet, blev inget bra flyt idag. Men gjorde ändå det jag måste. Efter jobbet blev det en runda på mountainbiken. Hade först tänkt mig transportcykling till Växjö, men är inte riktigt bra i ryggen. Är lite orolig för att på fredags morgonen ge mig ut på en cykeltur  från Växjö till Alvesta, nu när det varit rätt svalt på morgonkvisten. Är lätt att bli stum och stram i korsryggen då, så jag vågade inte.

Dagens mountainbikerunda.

Det fick bli en runda i stället. Körde min vanliga "Lönåsrunda", fast på hemvägen tog jag en extra lov runt Hanaslövs kuperade terräng. Det blev en lugn runda förutom ett par kilometer. Precis innan Gåvetorpsbacken kom en racercyklist ifatt mig. Han försvann framför mig men jag tryckte till lite extra och halvvägs upp i backen så var jag i fatt honom. Jag fick slita ont för att komma ifatt, men kunde hämta mig lite sista delen av backen. Jag tänkte att jag kommer ändå inte hinna med i utförslöpan och efterföljande slätcykling. Men jag kunde följa honom även på platten, bara man ligger tillräckligt nära så man kommer in i suget. Jag tackade för draghjälpen efter några kilometer och svängde av mot Hanaslövsberget, där finns en jobbig backe längs med slalombacken. I dag var det precis att jag klarade av den. Gruset var extremt löst så jag fick inte tillräckligt bra fäste, var nära att trilla av cykeln när det var som värst. Det bara spekade om bakhjulet när jag ställde mig upp för att få lite extra kraft i det lösa gruset. Så därför blev det extra tufft, sittandes i hela den backen. Det var skönt när den var avklarad.
Vädret var underbart, runt 25 grader och i princip vindstilla.

Fredagen den 21/8. Blev en helt okej dag på jobbet. Slutade 12.30 Ungefär. Brukar gå hem lite tidigare på fredagar. Börjar rätt tidigt på morgnarna som kompensation för det. På kvällen blev det gympass. Det var väldigt varmt på gymmet så det var lite tungt att komma igång. Men ville inte cykla idag igen eftersom det skulle bli för många dagar i rad med cykling som konditionsträning.
Det blev roddmaskin. 210 watt hamnade snittet på idag, hade pulsbandet på mig. Efter ungefär halva passet var pulsen runt 150 slag. I slutet 161. Det är högt och jag fick ta i nästan allt vad jag orkade sista 3-4 minuterna. Därefter lite överkroppsövningar och höftövningar. Känner fortfarande av låret i höft och benövningarna, men något bättre idag än förra gången.

Lördagen den 22/8. Idag provade jag en testrunda med löpning. 2 km, Ett varv i elljusspåret i Teleborgsskogen. Värmde upp rätt länge. Därefter körde jag på. Hade ingen koll på tempot men ville testa med att trycka på lite bara för att känna efter vad det skulle kännas någonstans. Det var en stum och rätt stel känsla under löpningen. Kändes lite i vänsterlåret, men inte alls som för några veckor sedan när jag testade senast. Dagens testrunda löpning. Tempo blev något högre än väntat, 4:10 tempo ungefär. Men blev väldigt trött och det känns att jag inte sprungit på länge. Kom in i 4-taktsandning redan i den första uppförsbacken och de sista 400 meterna som också gick uppför blev det 3-taktsandning. Det känns som att andningen kommer helt automatsikt nu. Får se hur jag ska göra framöver? Om jag ska köra på varannan dag med väldigt korta rundor, runt 2 km? Sedan känna efter för att se vad allt tar vägen med de olika känningarna jag har? Eller fortsätta med uppehållet ett tag till, vi får se efter någon dag till.

Efter den korta testlöpningen så blev det en cykeltur med mountainbiken, Mountainbikerunda, 24km.
Kändes helt okej, under 7-8 km tog jag i rätt bra, fick en puls på runt 155 slag som mest. Börjar vänja benen alltmer vid cykling, på både gott och ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar