onsdag 1 juli 2015

Alternativ träning.

Har valt bort löpningen sedan i lördags, har inte känts bra i baksidan på låret. En sträckning förra onsdagen som ändå blev snabbt bättre och jag körde 10 km i lugnt tempo i lördags. Fast det var nog för tidigt. I slutet på det passet så stramade det rätt bra och på söndagen var det inte bra, kändes även när vi gick på en lugn söndagspromenad.

Så nu har det inte blivit mycket sprunget på 2 veckor. Kör på med altenativ träning så länge och tänkte att detta måste få gå över helt. Har även mer eller mindre kroniska problem med min vänsterhäl och till och från även med känningar i högerfoten. Dessa problem är av mer molande och inte så besvärande karaktär att det inte går att springa. Fast jag har varit lite sugen på ett längre uppehåll för att läka även dessa skador, fast då tror jag det behövs upp till 6 månader av total löpvila.

Fast ska jag ta så lång vila tror jag det blir väldigt svårt att komma tillbaka överhuvudtaget. I alla fall till den nivå jag kommit till nu. Men risken jag tar med att fortsätta springa med de här molande besvären kan vara att jag drar på mig så allvarliga skador i dessa nu kroniska problemområden att jag inte kan springa mer i detta liv. Så det är ett svårt beslut att ta och hittills har det ändå känts som att det kanske blir lite bättre så småningom.

Nu har äntligen sommaren kommit och det har med ens blivit rejält varmt. När det är så här varmt så har jag problem med att springa. Får ingen kraft i löpningen, det är precis som att all energi går åt till att svettas under löpturerna. Så på ett sätt kom den här senaste skadan ändå hyfsat olämpligt. För en skada kommer väl aldrig lämpligt?

Jag har ändå varit lyckligt lottad då jag kunnat köra på med altenativ träning under denna korta period. Allt det andra jag tränar har funkat utan större besvär. Har koncentrerat träningen till Crosstrainer och roddmaskin. Har ännu inte tagit ut racern. Förra året tror jag det blev en runda med den. Åren dessförinnan säkert upp mot 200-300 mil. Får se om jag tar ut den kommande varma dagar? För om det är någon gång det är skönt att köra racer så är det just när det börjar närma sig 30 gradersstrecket.

I söndags blev det roddmaskin 210 watt i 20 minuter, med efterföljande överkroppsövningar och höftövningar. men den höftövningen där jag också belastar baksidan av låret funkade inte. Annars kändes det passet helt okej.

I måndags blev crosstrainer totalt 50 minuter. Jag kör på olika nivåer. Maskinen går upp till nivå 25 och när jag började på denna maskin förra vintern så var det riktigt tungt att köra i 10 minuter på nivå 15. Pulsen blev då riktigt hög och det var lika jobbigt som att köra ett tempopass löpning. Men under förra vintern och hela denna vintern har det blivit allt lättare. Nu körde jag på Nivå 16 i 20 minuter, känns väldigt lätt, mer som uppvärmning. Därefter 10 minuter på nivå 18. Lite tyngre och ansträngande. Därefter 15 minuter på nivå 20. Efter dessa 15 minuter var jag rejält trött. Därefter 5 minuter nervarvning på nivå 16. Efter lite vila så blev 3*5 minuter löpning i höjdhopparmattan. Funkade också bra vad gäller baksidan på låret.

I går körde jag roddmaskin igen 210 watt i 20 minuter. Kändes lite tyngre än vanligt. Överkroppsövningar och begränsade höftövningar därefter. Samt lite hoppövningar, men det har känts lite i högerfoten efter dom.

I dag blev det en kopia av måndagens CT-pass, med den skillnaden att jag ökade 5 minuter på nivå 20. Så totalt 55 minuter. Ingen höjdhopparmatta i dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar