tisdag 5 maj 2015

Banintervaller 8*800 meter med 200 m joggvila. Framfotsrunda 299

Sitter ner nu efter en tuff tisdag, först intervaller, därefter snabbt hem och äta innan det är dags för dotterns orienteringsträning. Allt i regn. Regnet upphörde precis när vi kom hem. Sådana här träningsdagar är bra för den annars lite svaga karaktären, dessa dagar minns man och de flesta andra pass för detta året kommer att kännas behagliga och bekväma i alla fall när det gäller graden av blöthet.

Dagens intervaller

Dagens intervaller blev lite annorlunda, då jag bara tillät mig en minuts joggvila, eller 200 meter i 5:00 fart innan jag drog igång nästa intervall. Känslan var att intervallerna gick i 3:40 tempo ungefär men när jag kom hem och laddade upp passet så var det mellan 3:47-3:55 på de 8 intervallerna. Pulsen inte högre än 164 som max. Frågan är vad som gör mest nytta? Att köra så här med en rätt hög pulskurva i snitt men inte den farten eller hårdheten i själva intervallerna som man får om man istället tar en lite längre eller långsammare vila? Passet blir i vilket fall som helst hyfsat lätt att genomföra, allt bara flyter på. Kom på mig själv med att tappa bort mig, visste inte om jag sprungit 6 eller 800 meter ett par gånger. Det blev start på i olika kurvor varannan intervall. De 2 sista blev jag stum i framsidan på låren. Vädret, regn men hyfsat varmt, cirka 11 grader. Hade Adidas skorna hela passet, kändes bra i fötterna. Försökte springa så avslappnat som möjligt. Kändes okej, men glömde att fokusera på höften idag.

Sedan blev det orientering, där jag skuggar dottern. I dag var det ihållande regn, banan 2,5 km, fågelvägen. Det som skulle tränas idag var kompass. Så det blev mycket i skogen. Först är det trögt att komma igång med löpningen efter ett intervallpass. Det tar emot på alla håll och kanter. Fast efter 5-10 minuter så mjuknar man till i kroppen och så rullar det igång igen. Det blev rätt mycket gång, dels för att terrängen var besvärlig, dels för att kontrollera att vi var på rätt väg. Kontrollerna hittades allihop, och vi var till slut, helt in i märgen genomsura. Men så länge man håller igång kroppen så går det bra. Det är först när man stannar som man verkligen känner hur blöt man är.

I går blev det ett gympass med roddmaskin, 215 watt,  och höjdhopparmattslöpning, 3*5 minuter, samt lite magövningar. Har haft lite ont i nacken/övre del av ryggen sedan i söndags. Men när jag kom i gång med gympasset så släppte det, men blev åter lite stel efteråt. Fast i dag har det känts bättre.

1 kommentar: