lördag 11 april 2015

Långpass, 23 km, inkl 6,5km fartökning. Framfotsrunda 289.

Blev en både bra dålig runda. Hade från början tänkt mig 2 varv runt Bergundasjön, cirka 23 km med uppvärmingsdelen på 1 km. Hade ingen fartökning inplanerad, men efter att ha kört första varvet, 12,5 km, lite för fort. runt 4:40 tempo, för att vara ett lugnt tempo. Så stannade jag och tyckte att det kändes bra i både kropp och ork. Så jag tänkte mig ett lite snabbare 2:a varv.

Första långpasset för i år i bara t-shirt och shorts. Fick torka svett ur ögonen under löpningen, så det var skönt väder. Det som ställer till det för mig är dock friktionen som uppstår i skorna, jag får problem med vänsterfoten i första hand men i dag även med högerfoten. Till slut gör det så ont att jag måste stanna, det brukar räcka med att bara ta av skorna så släpper det och sedan kan jag åter fortsätta ett tag till. Har inte haft några problem under vintern med detta men idag med värmen så kom det tillbaka. Som vanligt efter 18km. Ett stort problem om jag någon gång vill springa en halvmara. Inte så kul att behöva stanna för det, men i ett sådant läge så är det inte säkert att man känner efter så mycket som under ett träningspass.

Dagens pass

I alla fall, det blev efter den korta pausen efter 1:a varvet, en  fartökning. Men i ett lugnare tempo jämfört med de senaste långpassen. Jag ville kunna köra hela det andra varvet i ett lite högre tempo. Så därför funkade det inte med 3:55 tempo nu. Jag gick på känsla och lät andningen styra farten. 3-taktsandning i det låga registret var tanken för att vara uthålligt i 12km utan att slita för mycket.
Tittade inte på klockan  under fartökningsdelen, det är två backar under denna delen, den ena rätt lång och jobbig, runt 560 meter. Snittlutning på runt 4%. Där fick jag sänka farten. Snittempot under fartdelen blev 4:12. Låg lågt i 3-taktsandningen, förutom i backen och ett parti strax efter, sänkte farten lite då jag märkte att det gick på lite för hårt för att vara uthålligt i 12 km. Men så började det bränna alltmer under fötterna, över 6 km kvar och jag insåg att det inte skulle funka 6 km till utan att stanna till. Kände mig dessutom sliten i både ben och andning strax innan jag stannade. Den lite snabbare delen blev 6,5 km lång. Låg i ett tempo som jag annars bör kunna hålla rätt länge om allt annat funkar. Men idag fanns inte viljan eller energin för att fortsätta efter att jag tagit av skorna en stund. Så jag sänkte farten sista 5 km, låg runt 4:35. Det är inte ofta jag viker ner mig på detta sättet. Men ibland finns det helt enkelt inte tillräckligt med energi och motivation.

Känner mig sliten nu efteråt och är låg på energi. Slet hårdare på kroppen än vad dom andra långpassen gjort. Har kanske kört på lite för hårt sista veckan? Eller så tar inte kroppen riktigt emot träningen. Svårt att veta vad som är rätt träningsnivå. Eftersom jag bara kör 3 pass i veckan med löpning så har jag valt att försöka att få in någon form av kvalitet på alla pass. Men det är inte säkert att det är rätt metod? Det är svårt att veta, för resultaten kommer inte direkt. Med löpning så finns det ju så enormt med olika varianter i både fart och längd. Vad som passar bäst just för mig tar väldigt lång tid att komma fram till. Körde stiglöpning i onsdags, gick nog på något för hårt och direkt så slet det mer än vad det gav energi och återhämtning, dagen därpå körde jag ett distans + backintervallpass, som var väldigt märkligt rent känslomässigt. Väldigt tung och stum känsla i de lugna delarna men under själva intervalldelen, en helt perfekt känsla.

I dag var det bra känsla under första varvet och de första 4-5 km under fartdelen, sedan tog det stopp. Efter det så var det bara en plåga idag. Med en sådan avslutning så blir den kvarvarande känslan dålig. Skulle förmodligen vågat lämna fartdelen ogjord idag. Kört på även det andra varvet i ett lägre tempo. Men ibland är det svårt att hålla igen. Det är något jag måste lära mig, att ta det lugnt när jag ska göra det. I stället blir det åter ett mellanmjölkspass som bryter ner mer än det bygger upp.

I går cyklade jag 12-13 km med dottern i ett lugnt tempo, sedan lite senare på kvällen 20 minuter på crosstrainer, har inte kört den på över en månad, då brukade jag köra den på level 18 och 185 watt ungefär, igår blev det level 16 och 165 watt, kändes lättare än väntat. Därefter lite överkroppsövningar.



2 kommentarer:

  1. Stark träning, tycker själv att det nästan kan vara energigivande med fartökning i passen ibland. Ger en liten kick.

    SvaraRadera
  2. Hej Anders.

    Jag håller med dig, men lördagens pass kändes inte så. Men ibland funkar det inte som man tänkt sig. Bara att ta nya tag.

    SvaraRadera