lördag 4 april 2015

Långpass, 19km, inkl. 4,5km fartökning. Framfotsrunda 286

Blev ett bra pass. Fartdelen inte snabbare än de förra gångerna men med mer kontroll och inte riktigt samma höga ansträngningsnivå som sist.

Började med att springa 11km i ett lugnare tempo, idag runt 4:50. Det var njutning i vårsolen, även om värmen inte kommit ännu så är det ett vackert ljus, mitt i en lång ledighet. Så känslan blir väldigt avslappnad. Var ändå löpare framför mig som jag såg på långt håll på de ställen där det var lång sikt framåt. Jag brukar ha svårt att hålla tillbaka då, vill gärna ifatt och då förstör jag tanken med dagens pass och det blir mellanmjölk av hela passet.

De 2 andra gångerna jag kört samma pass har det blivit runt 4:40 på de inledande km och jag har varit lite för sliten när väl fartdelen ska börja. I dag kändes det ändå bra med steget och hållningen. Hade inget behov av att dra på under den lugna delen. Men ju närmare jag kom dagens fartökning desto mer ville jag fortsätta i ett lugnt tempo. När jag väl var framme vid startpunkten för fartökningen kändes det snabbt helt okej. Jag kom snabbt in i ett bra tempo, kollade aldrig på klockan under dagens fartökning utan gick helt på känsla och att andningen skulle vara kontrollerad. Precis som förra gången så var det motvind de första 2 km, men inte lika kraftig som förra gången. Den första km gick på 3.56, sedan kom jag i lite mer skydd från vinden och den 2:a km landade på 3:52. Kändes helt okej. Därefter vänder det och blir medvind fast lite mer knixig banprofil, med lite svängar och små kullar. Kändes som jag hade bra fart här men 3+4:e km gick också i 3:52. Fast kändes som runt 3:40. Sen fick jag sänka lite i slutet på den 4:e för jag kände att jag höll på att tappa kontrollen lite. Sista 500 meterna gick i 3:44 tempo och snittet för hela fartdelen på 4,5 km blev 3:52. Lite snabbare än förra gången men något saktare än första gången. Men känslan var bättre idag. Tog inte helt slut, kändes väldigt kontrollerat hela vägen. Behövde bara någon minuts ståvila, med händerna på knäna efteråt. Har sista tiden tränat allt mer i 3-taktsandning och börjar så sakteliga känna mig alltmer bekväm i den ansträngningen.

Dagens långpass, med fartökning.

Därefter nerjogg på 4km. Kändes helt okej. Bara sista 2 km som det stumnade till i låren. Hade mina Adidas och det kändes helt okej. Lite stum i låren nu efteråt. Känns även lite i vänsterhälen.
I går blev det ungefär 20 km cykling med Mountainbiken, bitvis i väldigt svårcyklad terräng. Kändes verkligen ovant och jag blev väldigt stum och stel i insidan på låren. Är väldigt långt ifrån min forna form på cykeln. Men det var väldigt skönt i solen i går. Det är svårslaget att cykla lugnt i solskenet.