torsdag 2 april 2015

Distans 15km inklusive backintervaller, 6*550 meter. Framfotsrunda 285.

Dagens pass lämnade mig med en tuff och tung känsla. Tänkte inte på det under passet men efteråt så slår det mig igen, som så många gånger tidigare, det är ju torsdag. Dagen då intervaller känns mycket tyngre än på tisdagar. Denna veckan har det varit en tung känsla på jobbet de två första dagarna, men onsdagen och framförallt dagen har varit bra. Den första lite längre ledigheten sedan jul väntar och då är det svårt att inte vara glad.

Har efter testloppet, i lördags,  på 10 km insett att om jag vill få upp farten mer så måste jag troligvis få in mer distanslöpning i min träning. Men eftersom fötterna inte riktigt vill vara med om det så har jag varit väldigt försiktig med att öka något under vintern. Har försökt någon gång men om jag fått ont så har jag åter gått tillbaka till 3 pass/vecka.

Denna veckan har jag gjort ett nytt försök, tänkte först lägga in ett pass i måndags. men uselt väder och intervaller på tisdagen fick mig att avstå. Så istället blev det stiglöpning i onsdags, utan klocka. Men loggade ändå via runkeeper. Tog det väldigt lugnt och landade på ungefär 6:00 tempo. När jag tar i på denna rundan så brukar tempo vara strax under 5:00/km. Så väldigt lugnt och behagligt. Kändes helt okej i fötterna. Om jag kan få in åtminstone 2 sådana här lugna pass så kanske det bidrar på ett positivt sätt. Därefter körde jag lite överkroppsövningar på gymmet.

Dagens löpning var tänkt som ett kombipass, distans med inslag av fart, denna gången i form av medellång backe, 550 meter. Det kändes stelt under löpningen fram till backen, cirka 4,5km, inte så mycket i fötterna men däremot i låren, kändes torsdagssega.   Men  under backintervallerna kändes det bra även om dom blev lite långsammare än förra gången, i höstas någon gång. Hade 4:35 fart fram till backen, kanske något för fort, ska prova att springa i 5:00 tempo nästa gång.

Tog fel startstolpe denna gången, så dom blev 30 meter längre än förra gången. Bara den andra intervallen som jag av misstag startade som jag gjort innan. Den blev 2:06. Tror jag låg på runt 2:00 tempo på det snabbaste intervallpasset i höstas. Men då körde jag inte med någon löpning till backen så benen något piggare den gången. Men man blir bra på det man tränar och flack backe var ett tag sedan jag körde. Känner verkligen vid denna form av löpning att det biter bra i benen. När det är hyfsat flack så blir det bra hållning och fart också. Började i 4-taktsandning på varje intervall. Men redan efter 100-150 meter gick jag över i 3-takt. Kände att jag inte var tog helt slut i andningen i slutet av varje intervall. Utan begränsningarna satt mer i benen. De 4 första var med bra känsla i både steg och hållning samt bra tryck i benen hela vägen upp. Men 5:an och framför allt 6:an blev tyngre, då orkade jag inte trycka på sista 100 meterna när det brantar till rejält. Fanns ingen kraft kvar. Märker efteråt att dessa 2 har lägre slutpuls än de övriga, ett tecken på att benen tagit slut.

Dagens distans + backintervaller

Hemjoggen blev som väntat väldigt seg och tung. Det gick hyfsat bra de första 2 km i nerförsbacke eller flack terräng. Men sedan så är avslutande 2,5km kuperade och då märktes att det fanns i princip ingen kraft kvar. Den sista kilometern så nästan svartnar det för ögonen. Tror jag är tom på energi. Väldigt sällan jag brukar få denna känslan. Om den kommer så är det just på kvällspassen på torsdagar. Rätt många timmar sedan mat och hyfsat hård träning bidrar säkert till det. Hoppas att det ändå gör lite nytta i slutänden. Hade mina Adidasskor under hela passet. Kändes bättre än väntat under backintervallerna med dessa skor.

2 kommentarer:

  1. Ahh, 15 km. Ett pass som tilltalar mig :-).

    När jag körde 15 km (uppdelat i 200 m fort och 800 m återhämtning) så upplevde jag det också väldigt tungt de sista kilometrarna :-)! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Hej Lennart.

    Jag läste om ditt "specialpass" Såg att Urban anammade det också. Ja, det verkar intressant. Ska prova det så småningom.
    Annars när jag kör långpass på lördagarna med inbakad farthöjning för att åter avsluta lugnt känns det inte alls så jobbigt som det gör om man avslutar tufft.
    Att just detta passet blev tufft är troligtvis för att det är en väldigt kuperad avslutning och jag sänker inte farten så mycket som det krävs för att inte ta helt slut som jag gjorde denna gången.

    SvaraRadera