lördag 14 mars 2015

Långpass, 19,7 km med 4.4 km fartökning. Framfotsrunda 277.

Blev samma pass och sträckning som jag körde för exakt 2 veckor sedan. Det är otroligt när jag jämför de 2 passen, de blev nästan identiska både i fart, innan jag påbörjade fartdelen, under fartdelen och även efter fartdelen.

Dagens långpass

Blev lite för fort de inledande 11 km, precis som förra gången, 4.40 i snitt ungefär. Men denna gången hade jag ingen ångest innan fartdelen skulle börja, jag hade bestämt mig innan att inte ta ut mig lika mycket denna gången. Men det gjorde jag, hade en av dom högsta pulserna någonsin under träning, 176 slag. Däremot låg jag på ungefär samma medelpuls som förra gången, under fartdelen, cirka 165, det är högt och ansträngningen var nära max för dessa 4,5km runt sjön, hade inte kunnat köra på i denna farten 5 km till. Frågan är hur mycket de 11km innan påverkar?

En av sakerna som skiljde rejält denna gången var vinden, förra gången, svag sydostlig, då kommer jag lite i lä, eftersom det är mer öppet de inledande km. Förra gången inledde jag med 3:50 de 2 första km, men i dag blev det 4:00 tempo i motvinden. Gick lite för hårt, så när jag fick medvind så fanns det inte riktigt kräm i benen, precis som förra gången fick jag sänka farten lite efter cirka 3 km, då det började bli lite för hög puls. Sedan glömde jag "reseta" klockan efter fartdelen, men jag kollade i alla fall tempo sista 400 meterna och då låg jag på 3:30 sista 400 meterna om allt stämde, kändes inte så fort men jag tog verkligen ut allt denna gången och hade över 170 i puls sista 400 meterna med 176 i avslutningen, 4 slag högre än förra gången. Medelfarten: 3:53 denna gången under fartdelen, förra gången 3:50. Så lite sämre denna gången. Men jag tog ut mig mer denna gången, sen om det var vinden eller lite sämre form som gjorde att det gick lite saktare är svårt att veta.

Det som skiljde lite var tröttheten efter fartdelen, förra gången räckte det med att sätta händerna mot knäna någon minut, men denna gången blev jag liggandes på marken, knästående. Sista 200 meterna var det nästan svart för ögonen. Jag märkte idag att folk är omtänksamma i alla fall. För när jag blev liggandes av utmattning så stannade det en lite äldre dam på cykel och frågade om jag mådde bra. Även ett äldre par som jag mötte 150 meter innan "målgång" vände sig om och stod länge och tittade på mig. Undrade väl var det var frågan om, vem som springer på det viset? Efter någon minut kunde jag dock resa på mig och avsluta med 5 km i lägre tempo.

Precis som förra gången blev det 5:tempo de första 2 km efter fartdelen. Kändes som om det var max, men sen kom kraften tillbaka och jag kunde avsluta i 4:30 tempo utan att förstöra  mig helt, precis som förra gången. En härlig känsla, när krafterna kommer tillbaka efter så lång tids löpning.

Idag blev det ingen löpning med 4-taktsandning. Antingen väldigt lågt som i inledningen och avslutningen, då jag inte räknar stegen alls. Eller som under fartdelen då det är 3-taktsandning hela vägen. Men även idag låg jag på lite för hårt under fartdelen. Märker det på medelpulsen. 162 slag i medel är mer uthålligt, idag var det kanske 167-170 i medel. Får se på lite sikt om dessa pass ger någon effekt. Det känns i alla fall bra efteråt att kört 5 km lugnt efter fartdelen, som att kroppen glömmer den hårdare ansträngningen mitt i passet.

Hade mina Adidas idag och det kändes helt okej under dagens pass i både häl och fot. Kändes lite i högerfoten under de avslutande 5 km.

Men som sagt, jag har inte kört något rent tempo på väldigt länge så jag vet inte riktigt hur formen är. Kanske är det så att jag ligger på 3:52 tempo under en mil, i så fall som förra året. Men jag har ännu inte provat att toppa formen i år. Har kört 3 lite hårdare veckor, sedan 1 lugn. Nu är det åter dags för en lugn. Ska verkligen se till att det blir så också. Kommer bli 2 pass med stiglöpning nästa vecka. Helt utan fartinslag.

Sen kanske det blir ett 10km lopp nästa lördag i Ljungby, men jag bestämmer mig under veckan.

I går körde jag rodd i strax över 200 watt, 20 minuter, därefter överkroppsövningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar