torsdag 12 februari 2015

Distans + långintervall, 15 km. Framfotsrunda 264

Har varit en orolig och smånervös dag i väntan på ett telefonsamtal som aldrig kom. Hoppas det löser sig i morgon. Jag har svårt med mitt tålamod och när jag väntar på något har jag väldigt svårt att koncentrera mig på något annat. Jag kan helt enkelt inte få bort tankarna på det som jag väntar på. En dålig egenskap som jag inte tycker är så bra. Det handlar om dotterns framtida skolgång så för en gångs skull känns det extra viktigt.

Så det var med en dålig och nervös känsla jag tog mig an dagens pass som jag visste skulle bli rätt tufft, dels hade jag ett hårt men väldigt bra pass i tisdags, sedan blev det lite väl hårt på gårdagens gympass. Så benen kändes inte helt fräscha idag. En torsdagskänsla helt enkelt. Jag körde ett liknande pass i höstas, fast då var det ett kuperat långpass över 22 kilometer. Men med samma upplägg. Lugn inledning sedan en snabb del i mitten för att sedan avsluta lugnt.

Det går fortfarande inte att springa i skogen på elljusspåren, men om någon vecka så är säkert snön och isen borta även där. Så det fick återigen bli ett asfaltspass. Lite kallare i dag, runt 1-2 grader. Så det var åter full vintermundering på. När jag springer asfalt i Alvesta så brukar det bli på cykelvägar. Varvet är 4,5 km, med rätt flack sträckning, det är en lång backe, med svagt motlut. Är det motvind där så känns den men annars en bra runda om man vill ha jämnt tempo. Det är 1 km dit ungefär. Så det blev först 5 km i 4:50 tempo, tanken var 5:00 tempo. Men det kändes ändå okej. Lite stumt och stelt första 2 km, stannade två gånger för att lätta på blåsan, har som sagt var, varit orolig under dagen. När jag sedan visste att det väntade 4.5 km tuff löpning blev det inte bättre. Utan uppehåll drog jag sedan igång fartdelen på passet. Hade tänkt mig kontrollerad 3-taktsandning. De första 3-400 meterna blev dock 4 takt, sedan gick jag över i 3-takt. Första km i medvind gjorde att det kändes hyfsat lätt. Andningen kontrollerad. 3:43 fart på den. Sedan följde ytterligare en hyfsad km även den i medvind, 3:48 blev den. Sedan började 1 km uppför, nu gick det tyngre och det blev för hårt och jag kände mig inte alls bekväm, andningen väldigt ansträngd och löpningen kändes spänd. Kände mig stressad på något sätt, som om jag var jagad.  Den 3:e km blev 3.59. Sedan kom jag aldrig ner i ett lite bekvämare och avslappnat läge i löpningen, axlarna högt uppdragna och steget lite för långt och utsträckt. den 4:e km blev 3.53, lite lätt utför men motvind, sista 400 meterna i svagt motlut och motvind, blev i 3:46 tempo men där hade jag bestämt mig för att ta en vila efter fartdelen och körde på till max, vilket egentligen inte var meningen med dagens fartdel.

Dagens pass

Tanken med passet är att köra på direkt med den lugnare avslutningen men jag var tvungen att pausa ett par minuter och ta vila med händerna på knäna och saliv rinnande ur munnen. Det blev inte den fartdelen jag ville. Blev mer som en intervall istället för tröskel. Totalt blev snittfarten i fartdelen 3:50. Men det var med en dålig känsla och alldeles för hårt. Jag kunde hålla mig i 3-taktsandningen hela delen, men det blev för högt i den, tappade kontrollen. Det svåra är att sänka farten i motvind och motlut. Blir så lätt att jag vill köra på i samma tempo, men det funkar inte om det ska bli uthålligt och avslappnat. Här måste jag träna mer, är alldeles för bekväm med att köra i 4-taktstempo och därmed så ovan vid det lite hårdare 3-taktstempot. Jag tror att det kan bli riktigt bra om jag lär mig att slappna av och verkligen låta andningen styra farten och inte tvärtom som det blev idag.

Efter ståpausen blev det dock en skön och avslappnad avslutning på 5 km i 4:50 tempo. Fördelen med att ha den hårda delen mitt i passet är att känslan efteråt blir att passet varit lugnare än vad det i egentligen varit.

Igår blev det rodd + Ct. 20+20 minuter, 200+190 watt ungefär, rätt hårt och jag blev lite sliten efteråt. Tisdagens backintervaller satt nog kvar en del.